וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה חום: זה מה שקורה לגוף ולמוח שלכם ביום שרבי

אין לנו שום דרך להפוך את עומס החום הזה לנסבל יותר, אבל אחרי שתקראו את זה אולי תרגישו פחות רע עם זה שהיום אתם עצבניים יותר, חכמים פחות ומזיעים בגב. הנה כל מה שעומס חום עושה לנו, וכל הדרכים לשרוד אותו

צילום: דוברות ביה"ח ברזילי

בסרטון: אלה הנחיות משרד הבריאות לשרב הכבד

כל השבוע רצו בווטסאפ הודעות מפחידות שביום רביעי (היום) עומס החום יגיע לשיאו וש"עדיף להישאר בבית". והנה רביעי הגיע, ובאמת חם נורא שם בחוץ, אבל לרוב האנשים אין את הפריבילגיה להתחבא מהחום במזגן. אז החלטנו לבדוק איך החום הזה משפיע על הגוף ועל מוח שלנו, למי הוא עלול להיות מסוכן ואיך אפשר לא לסיים את היום הזה עם כאב ראש נוראי.

עוד בנושא:
הדרכים הכי מפתיעות לנצח את החום הקיצוני של הקיץ הישראלי
הקאות, תולעים ונזלת: אלה המחלות שילוו אותנו הקיץ
הדיון על המזגן במשרד מתחמם עם מחקר חדש ומעניין

נתחיל במובן מאליו. ביום חם כזה הדבר הכי חשוב שאתם יכולים לעשות הוא להרבות בשתיית מים. ההנחיה הזו חשובה לכולם, אבל קריטית במיוחד לתינוקות, ילדים, קשישים, נשים הרות ואנשים שלא יכולים לדאוג לעצמם בשל בעיות רפואיות. ממד"א נמסר כי "הורים לתינוקות ופעוטות צריכים לשים לב להתנהגותם ולוודא שהם לא מראים כל סימן להתייבשות או מכת חום. בנוסף, יש לוודא הימצאות שתייה בסמוך אליהם, ושהילדים נמצאים כל העת במקום מוצל". במד"א קוראים גם לאנשים שלהם קרובים קשישים או מוגבלים, לשמור איתם על קשר בתדירות גבוהה מהרגיל, על מנת לוודא שבקרבתם שתייה קרה וכי הם מצויים במקום מוצל וקריר.

כך החום משפיע על הגוף שלכם

החום הכבד הזה גורם לכולנו להרגיש חלשים ועייפים יותר, וזה טבעי, אבל הוא גם עלול לגבות מאיתנו מחיר בריאותי כבד יותר. טווח הנזקים של חשיפה לחום תלוי במידת החום אליו עולה הגוף. המצב הרפואי "תשישות חום" מוגדר כאשר חום הגוף עולה ל-38 עד 40 מעלות. עלייה לטמפרטורת גוף של מעל 40 מעלות כבר מוגדרת כמכת חום.

התסמינים של תשישות חום דומים לתסמינים של חום גבוה ממחלה, והם כוללים חולשה, הזעה מרובה, דופק מהיר, כאבי בטן וכאבי ראש. מכת חום, לעומת זאת, גורמת לשינוי במצב ההכרה, ובסופו של דבר עלולה להוביל לפגיעה רב מערכתית ולמוות.

עוד בוואלה!

האם מותר להתעמל בחום הגבוה ששורר בחוץ?

לכתבה המלאה
גיף סודה. Giphy
הכי חשוב - לשתות. כוס מים/Giphy

תשישות חום נגרמת כאשר נחשפים לטמפרטורות גבוהות, במיוחד בשילוב עם לחות גבוהה ופעילות גופנית מאומצת. ללא טיפול מיידי, תשישות חום עלולה להוביל למכת חום. הבשורות הטובות הן שאפשר למנוע תשישות חום, בעיקר בגלל שהתסמינים לרוב מופיעים בהדרגה. עצירה של פעילות גופנית, מעבר למקום קריר ויבש, שתייה של מים קרים - כל אלה אמורים לשפר את התסמינים.

בהקשר זה חשוב לומר שבעוד שהחום הכבד מציק היום לכל תושבי ישראל, מי שבאמת סובל הם האנשים שנמצאים באזורים לחים. אם טמפרטורת הגוף עולה מאוד אבל גם הלחות גבוהה, הזיעה שעל גבי העור לא מתייבשת בצורה יעילה ולכן היעילות של מנגנון ההזעה, שהוא כה הכרחי לוויסות החום, נפגעת. אם אתם גרים במקומות לחים נסו לבלות כמה שיותר זמן באזורים ממוזגים, כדי לתת לגוף שלכם זמן להתאושש.

כך החום משפיע על המוח שלכם

זה די ברור שכשחם לנו אנחנו עצבניים יותר, מספיק לראות סרטון אחד של כסאות פלסטיק מתעופפים בימית 2000 כדי לדעת שהקיץ הישראלי לא מוציא מאיתנו את המיטב. אבל זו לא בעיה רק של ישראלים, וזו גם לא רק תחושת בטן. מחקר שנערך בשנת 2017 בארה"ב גילה שעלייה בטמפרטורה פוגעת בהתנהגויות חברתיות. המחקר התבסס על ניתוח נתונים שנאספו מרשת חנויות במוסקבה במהלך קיץ 2011 - שבו נרשמו טמפרטורות רגילות, ובמהלך קיץ 2010 - שבו שרר גל חום אימתני בעיר. מהנתונים עלה ששיעור העזרה שנותני השירות בחנות הציעו לקונים במהלך הקיץ החם יותר היה נמוך ב-59 אחוזים.

החוקרות המשיכו את הבדיקה שלהם בשאלוני אישיות, והגיעו למסקנה שרק מלחשוב על זה שחם להם, אנשים הופכים עייפים ותשושים יותר, וזה מוביל בתורו להתנהגות אנטי-חברתית וחסרת סבלנות מצדם.

גבר מזיע. ShutterStock
מאוד קשה להישאר רגועים ככה. גבר מזיע/ShutterStock

חום אגב, לא הופך אותנו לסתם עצבניים. במקרים מסוימים הוא גם תורם לעלייה באחוזי הפשיעה. מחקר שנערך בשנת 2012 גילה שיש קשר בין חום ובין תוקפנות ואלימות. החוקרים ייחסו את ההשפעות הללו לשינה לקויה בלילות, להתייבשות ולעובדה שאנשים מבלים יותר מדי זמן בחללים סגורים וממוזגים במהלך גלי חום בקיץ.

וזה לא הכל. חום גם הופך אותנו למטומטמים יותר, שכן הוא מכניס את המוח למעין ערפול שכולל קושי לנשום ולחשוב בבהירות. מחקרים הוכיחו שככל שהטמפרטורות מטפסות, אנו מתפקדים לאט יותר במבחנים קוגניטיביים. לכן שווה לנסות לדחות מטלות דחופות לימים קרירים יותר או לפחות לדאוג לצנן את החדר בו תבצעו אותה.

איך נשמרים מפני החום? הנחיות מד"א ליום שרבי

1. שתו הרבה: יש לשתות כמויות מספיקות של מים, גם אם אתם לא צמאים. מומלץ לשתות בין 8 ל-10 כוסות מים ביום. שתייה קרה עדיפה על פני שתייה חמה, ועדיף לשתות מים ולא שתייה ממותקת.

2. נוחו: אם יצאתם מהבית חשוב להקפיד על מנוחה במקום מוצל וקריר. כמן כן יש להישמר מפני השמש, בעיקר בקרב תינוקות וילדים - באמצעות כובע רחב שוליים, משקפי שמש, קרם הגנה ולבוש מתאים.

3. שימו לב לסימנים: אם מופיעים סימני התייבשות כמו כאבי ראש, סחרחורות או חולשה, יש להפסיק מידית כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקריר, ולהרבות בשתייה. אם מופיעים סימנים של פגיעת חום, כמו התעלפות, טשטוש בראיה, בלבול ועלייה בחום הגוף, יש להזעיק את מד"א באמצעות חיוג למוקד החירום בטלפון 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד, עד להגעת הצוותים.

4. ותרו על פעילות ספורטיבית: יש להימנע לחלוטין מהתעמלות בחוץ במהלך שעות החום הכבד. אם מבצעים פעילות ספורטיבית בשעות הערב, כאשר יש הקלה בעומס החום, יש להקפיד על שתייה מרובה ועל הפחתת מאמץ.

חוף הים בתל אביב, 16 ביוני 2018. AP
אפשר להתקרר בים, אבל רק בבוקר ואחרי הצהריים. אבא ובן בחוף בתל אביב/AP

5. אם אתם מבלים בים: יש להימנע מחשיפה ארוכה לשמש ומשהייה בחופים בשעות החום הכבד. עדיף לרחוץ בים בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחה"צ, אז הטמפרטורות נוחות יותר. וכמובן - אל תוותרו על קרם הגנה וכובע.

6. אם אתם עובדים בשמש: הקפידו על לבוש בהיר, דק ומאוורר המאפשר לנדף את חום הגוף. יש להקפיד על הפסקות ארוכות יותר מהרגיל בצל או במקום ממוזג, ולהרבות בשתייה.

7. אם יהיה גם אובך: בשל זיהום האוויר החריג שנחשב מסוכן לבריאות, ממליץ מד"א לקשישים, נשים בהריון, חולי לב, חולים במחלות ריאה (אסטמה, COPD או בעיות בכלי הנשימה) לשהות בבתים ממוזגים, עם חלונות מוגפים.

ולסיום נזכיר שביום חם כזה חשוב לעשות כל מה שניתן כדי לוודא שלא נשארו ילדים ותינוקות ברכב סגור. הטמפרטורה ברכב סגור מזנקת בתוך דקות בודדות ועלולה לגרום למכת חום ואף למוות. במד"א מדגישים כי אין להשאיר תינוקות וילדים ללא השגחה ברכב, ולו לרגע - גם אם משאירים ברכב חלונות פתוחים ומזגן פועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully