וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דברים בריאים שאתם יכולים לעשות לעצמכם ולכדור הארץ

עודכן לאחרונה: 22.4.2021 / 12:08

יום כדור הארץ החל היום נועד להעלאת המודעות להגנת הסביבה ולשמירה על כדור הארץ. הנה כמה פעולות יחסית פשוטות שאתם יכולים לעזור לו ולכם

הפעילה הסביבתית גרטה תונברג עוגנת בניו יורק, 28 באוגוסט 2019. רויטרס
אנחנו יכולים לעשות הרבה יותר טוב. מפגינים מקבלים בברכה את פעילת איכותה סביבה גרתה תונברג/רויטרס

זה קצת אירוני לחגוג את יום כדור הארץ, כשהכדור שלנו אולי נמצא במצב הכי רע שלו ומי יודע עוד כמה זמן יהיה לו כוח להחזיק אותנו ואת הזוהמה שלנו. ובכל זאת, זאת הזדמנות מעולה להזכיר עד כמה הוא פגיע, ובעיקר עד כמה לנו, בני האדם, יש תפקיד משמעותי בהרס שלו וכמובן גם בשימור שלו.

הנה 5 דברים יחסית פשוטים שיכולים לעשות לו טוב וגם לכם:

להפסיק לאכול בשר

יום העצמאות מאחורינו וזו הזדמנות מעולה לדבר על הנזק הבריאותי שצריכת בשר אדום ומעובד עושה לגוף שלכם. כבר בשנת 2017 מחקר רחב היקף שפורסם בכתב העת הנחשב British Medical Journal קבע כי אכילת בשר אדום מעלה את הסיכון למות מאחת מתשע מחלות משמעותיות, ביניהם סרטן, מחלות לב, סוכרת ועוד. ארגון הבריאות העולמי אף הזהיר כי אכילת בשר מעובד עלולה לגרום לסרטן, וזה מבלי לדבר על המחיר שבעליי החיים משלמים ועל המחיר הסביבתי.

כן כן, אין היום מדען אחד שלא יגיד לכם שאם אתם רוצים להציל את כדור הארץ, הדרך הקלה והבטוחה לעשות זאת היא פשוט להפסיק לאכול בעלי חיים. המשקים המתועשים בהם גדלות חיות המשק הם המזהמים העיקריים ועל פי דוח של ארגון ה- OECD שנערך בשנת 2019 הם מהווים כ-18 אחוזים מסך פליטות גז החממה על ידי בני אדם. בנוסף לכך הגידול במשקים האלה גורם לגידול של תבואה ולבירוא יערות, שמהוום ריאות ירוקות חשובות.

היפוך בשר במחבת. ShutterStock
צמצמו. בשר על מחבת/ShutterStock

לעבור לאופניים

אומנם לא רבים מאיתנו יכולים להרשות לעצמם לנסוע לעבודה באופניים, בין אם בשל המרחק או בשל העובדה שאין מספיק שבילי אופנים בארץ, אבל עבור מי שיכול - זה מאוד מומלץ. מסתבר שמלבד הקלוריות שנשרפות בדרך, אנחנו עושים עוד דבר טוב לגוף שלנו כשאנחנו רוכבים על אופניים. מחקר בן חמש שנים שכלל כ-250 אלף נחקרים בריטים מצא שרכיבה על אופניים מורידה את הסיכון לחלות בסרטן ולסבול ממחלות לב.

מעבר לרכיבה על אופנים מנסיעה באוטו פרטי או אוטובוס יעזור לא רק לכם, אלא גם לכל הסובבים אותכם וכמובן לכדור הארץ. על פי ההערכות תחבורה אחראית לכשביעית מהפליטות של גזי החממה ולמרבית הזיהום בערים עצמן. זיהום האוויר הזה מוביל בתורו למשבר אקלים והוא גורם למותם של כ-2,000 בני אדם בשנה רק בישראל.

תפסיקו לקחת אנטיביוטיקה על כל שטות

נטילת אנטיביוטיקה כדי להילחם בזיהומים חיידקיים קלים, כאב גרון, ברונכיטיס (דלקת סימפונות) או כאבי אוזניים היא לעתים קרובות מיותרת. הסיבה לכך היא שאצל אנשים בריאים עם מערכת חיסון פעילה היא לרוב מסוגלת להתמודד בעצמה עם זיהומים קלים. לכן בכל פעם שאתם נוטלים אנטיביוטיקה על דעת עצמכם (דבר לא מומלץ אך יחסית נפוץ) דעו שהיא לא רק שלא תעזור לכם להרגיש טוב יותר מהר, היא עלולה גם לגרום לתופעות לוואי, כמו שלשולים, כאבי בטן, בחילות או פריחות בעור, ואף גרוע מכך.

חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה הפכו בשנים האחרונות לדאגה כלל עולמית. החשש, המוצדק, מחיידקי-על (superbugs) שמפתחים עמידות לכל אנטיביוטיקה אפשרית ומסכנים את החיים של כולנו הוא כבר לא מדע בדיוני או תסריט של סרט אימה. מדובר בתופעת לוואי מצערת של השימוש של כולנו באנטיביוטיקה.

לפי הנתונים האחרונים, לפחות 700 אלף בני אדם מתים מדי שנה מזיהומים עמידים לאנטיביוטיקה ברחבי העולם, והמספר הזה צפוי לעלות לעשרה מיליון בשנה עד שנת 2050. הסיבות לכך רבות והן קשורות בין היתר לשימוש מופרז באנטיביוטיקה ברחבי העולם.

אנטיביוטיקה. ShutterStock
סיכון אמיתי. אנטיביוטיקה/ShutterStock

מזון יותר טבעי ופחות מעובד

מזונות מעובדים הם אולי אחד מגורמי הסיכון למחלות מסכנות חיים כמו סרטן ומחלות לב, אבל הם גם מעלים את הסיכון למחלות כמו סוכרת ולחץ דם גבוה. הפחתה במזונות מעובדים שמלאים בחומרים משמרים, מלח וסוכר ומעבר למזונות לא מעובדים כמו ירקות טריים, פירות, אגוזים, קטניות ואפילו דגים יכולה לחולל בגוף שלכם פלאים וג תעזור לכם לרדת במשקל.

אם להאמין למחקר בריטי, השמנת יתר קיצונית לא רק הורסת את הבריאות של בני האדם, אלא הפכה לאחד מן הגורמים המרכזיים בשינוי האקלים והרס הסביבה. מדינות "כבדות" הן צרכניות אנרגיה גדולות הרבה יותר בכל הנוגע לשינוע מזון וגידולו. לטענת החוקרים השמנת יתר קיצונית מסוכנת לעולם שבו אנו חיים מכיוון שהצורך להזין את העולם בתצרוכת היתר שהוא מתרגל אליה מאיים על משאבי כדור הארץ, מאיץ את הידלדלותם ומאתגר את תעשיות החקלאות והשינוע ומניע אותן אל קצה גבול יכולתן, בעוד שצריכה תקינה יותר, הייתה מפחיתה מן הלחץ עליהן.

תפסיקו עם הפלסטיק

השפעותיהם של חלקיקי הפלסטיק על הגוף אינן ידועות בוודאות, אך לאחרונה יותר ויותר מחקרים חוקרים את הנושא, והממצאים איך לומר - מדאיגים. בחודש אוקטובר האחרון למשל התפרסם מחקר שבו התגלה שתינוקות שניזונים מבקבוקי פלסטיק בולעים מיליוני חלקיקים של מיקרו-פלסטיק מדי יום. בשנת 2019 פרסמו חוקרים כי הם מצאו חלקיקי זיהום אוויר בצד העוברי של שיליות, מה שמצביע על כך שתינוקות נחשפים עוד טרם לידתם לאוויר המזוהם שנוצר על ידי תנועת כלי רכב ושריפת דלקי מאובנים.

לא צריך להזכיר לכם את המראות של חופי הים והנחלים עמוסים בבקבוקי פלסטיק וצלחות חד פעמיות אחרי יום העצמאות האחרון. או שאולי כן צריך. בכל מקרה נזקי הפלסטיק, שרובו אינו ממוחזר, הם אדירים והם גורמים בעיקר לפגיעה באוקיינוסים ובאוכלוסיות בעלי החיים החיות בהם.

באתר עמותת אדם, טבע ודין מציינים כי עד שנת 2025 יכיל האוקיינוס טונה פלסטיק על כל טונה של דגים ועד 2050 כבר תעלה כמות הפלסטיק על כמות הדגים. "הסיבה לכך היא שכ-10 מיליון טונות פלסטיק מוצאים את דרכם לאוקיינוס מדי שנה - שווה ערך לכמיליון וחצי משאיות זבל", נכתב באתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully