וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם ליותר ויותר נשים ללדת לפני התאריך שלהן?

שינוי האקלים רק הולך ומחמיר בעשור האחרון ותוצאותיו ההרסניות הולכות ומתבררות. אחת ההשפעות נוגעת ללידה מוקדמת של נשים. מתברר שהתופעה הזו רק מתגברת ויש לכך השלכות על הילדים שלכם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש ואביב אירגז

בווידאו: נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה מודיע שמשבר האקלים כבר כאן

המבוגרים הם אלה שיצרו את משבר האקלים הנוכחי, אבל הילדים הם אלה שמשלמים, וישלמו את המחיר הגבוה ביותר. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature Climate Change, הראה כי ההתחממות הגלובלית גורמת לנזקים לא צפויים ועלולה להשפיע באופן ישיר על זמן ההיריון של נשים ולהגביר את הסיכון ללידה מוקדמת.

תינוקות נחשבים לפגים כאשר הם נולדים לפני שבוע 36. אולם לידה בין שבוע 36 ל-40 עדיין לא נחשבת אידיאלית, כאשר לידות בשלבים מוקדמים יותר עלולות לגרום למשקל לידה נמוך ואף בעיות התפתחות קוגניטיביות בהמשך החיים. משתנים רבים יכולים לגרום לאישה בהריון בריא ללדת מוקדם יותר - אחד מהם, כך על פי המחקר, הוא חום קיצוני.

כדי לחקור השפעה זו, פרופסור אלן ברסה, מהמכון לקיימות סביבתית של אוניברסיטת קליפורניה, והכלכלן ג'סמין שאלר ממכללת קלרמונט מק'קנה, ניתחו את הטמפרטורה היומית ושיעורי הילודה לפי מחוזות ברחבי ארה"ב, בשנים 1969 עד 1988.

עוד בוואלה!

10 דברים שלא ידעת שקורים לגוף שלך בזמן הריון

לכתבה המלאה

במערך נתונים זה שהתפרש על פני שני עשורים, מצאו החוקרים כי בימים בהם הטמפרטורות הגיעו ל-32.2 מעלות צלזיוס או יותר, שיעור הלידות המוקדמות לכל 100 אלף נשים עלה ב-0.97 לעומת תאריכים שבהם הטמפרטורה הייתה בין 16 ל-21 מעלות צלזיוס. סטיה קטנה יותר, אך עדיין משמעותית, של 0.57 לידות נוספות לכל 100 אלף נשים נרשמה בימים שהיו חמים אך לא לוהטים, שנעו בין 26.7-32.2 מעלות צלזיוס.

חדר לידה. ShutterStock
האם החום בחוץ מזרז את הלידה? אישה יולדת/ShutterStock

המנגנון הביולוגי המדויק שבאמצעותו חום משפיע על ההיריון אינו ברור, אך ישנן לא מעט תיאוריות. אחת מהן גורסת כי יתכן שחום מביא ללחץ על הלב וכלי הדם אצל האם שגורם לגוף ללידה מוקדמת. אפשרות נוספת היא שטמפרטורות גבוהות עשויות לעורר עלייה ברמות ההורמון אוקסיטוצין, שממלא תפקיד הן בלידה ובהמשך גם בהנקה.

"יכולה להיות אפילו סיבה שלישית", אומר ברסה, "שהיא אובדן שינה. אומנם גם ביום חם הטמפרטורות יורדות בלילה, אך הן עדיין יכולות להיות גבוהות מספיק כדי לשבש את השינה, וזו עשויה להיות סיבה
חשובה ללידה המוקדמת".

השפעת החום על ההיריון התבטאה דווקא פחות באזורים חמים כמו באיזורים מדבריים יותר, ככל הנראה מכיוון שאמהות שגרות באזורים אלה של המדינה התאקלמו לטמפרטורות גבוהות. ההכנסה של המשפחה יכולה להיות גם היא להוות גורם משפיע: הכנסה גבוהה יותר פירושה סבירות גבוהה יותר למיזוג אוויר בבית.

הבעיה רק תלך ותחמיר

ברור שלא כל לידה מוקדמת היא זהה, והנשים במחקר ילדו בנקודות זמן שונות בתוך חלון הזמן של 37 עד 40 שבועות. עם זאת, בממוצע, החוקרים חישבו כי לידה מוקדמת שנגרמה על ידי טמפרטורה של 32.2 מעלות צלזיוס ומעלה קיצרה את זמן ההריון ב-6.1 ימים.

באופן מטריד, הבעיה עלולה רק להחמיר בעתיד, שכן שינויי האקלים רק הולכים ומתעצמים בעשור האחרון, מה שאומר שככל הנראה יותר תינוקות ייוולדו מוקדם יותר לעולם חם מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully