וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוקחות את הזמן: בנים נוטים להיוולד מוקדם יותר מבנות

23.12.2016 / 8:00

רופאים מבית החולים מעייני הישועה גילו - לגמרי במקרה - כי בנות נולדות באופן מובהק מאוחר יותר מבנים. למה זה קורה, והאם זה המחקר שיעזור לנו להבין את ההבדל בין המינים?

תינוק על אמו מיד אחרי הלידה. ShutterStock
בנות לוקחות את הזמן/ShutterStock

בין נשים לגברים יש לא מעט הבדלים, ואחד הדיונים המתמשכים הוא האם מקור השוני הוא ביולוגי-תורשתי או סביבתי-חברתי, או אולי גם וגם. מחקר חדש עם ממצאים מפתיעים מצביע על היבט ביולוגי חשוב המבדיל בין בנים לבנות: עת הלידה.

מחקר חדש שנערך בבית החולים מעייני הישועה, המבוסס על נתונים מ- 46 אלף יולדות ותינוקות שנולדו במהלך ארבע שנים בבית החולים, מצא כי תינוקות בנים נוטים באופן מובהק להיוולד בשלב מוקדם יותר של ההריון, בעוד שבנות נוטות להיוולד בשלב מאוחר יותר.

עוד בנושא:
בעצב תלדי בנים: למה לידה של בן גורמת לסטרס גדול יותר אצל האם?
בחודש שישי, בארץ זרה, לגמרי לבד: סיפור הלידה המרגש של מיה
מבצע סבתא: אישה מבריטניה ילדה את הנכד של עצמה

אפילו החוקרים הופתעו

הממצא הזה הגיע באופן לא צפוי ואקראי, שכן המחקר עסק בתחילתו בניטור משקלם של תינוקות, במסגרת עבודה שערכה ד"ר אירנה יצחקוב, מתמחה באגף. "עברנו על מסד הנתונים ואחד הדברים שראינו בחיתוכים חוזרים של הנתונים שיש מגמה של קו ישר מבחינת מועד הלידה של בנים ובנות," סיפר לוואלה! בריאות ד"ר גיל פומפ, מנהל מיון יולדות בבית החולים מעייני הישועה ומנהל המחקר.

לפי הממצאים, אם מתוך הלידות בשבוע ה-37, 58 אחוזים מהתינוקות שנולדים הם בנים ו-42 אחוזים הן בנות, אחוז עולה בקו ישר לקראת סוף ההריון, בעוד שאצל בנים נמצאה המגמה ההפוכה בדיוק. המגמה הזו, מסביר ד"ר פומפ, מצביעה על כך שיש חוקיות כלשהי בעיתוי הלידה בקרב בנים ובנות.

תינוקייה בבית חולים בגרמניה, 2011. GettyImages
"כרגע יש בעיקר ספוקלציות על מה גורם להבדל"/GettyImages

"זה משהו שהפתיע את כולנו, זוהי חוקיות שלא הכרנו קודם", אמר ד"ר פומפ, והסביר כי עוד מוקדם מדי לדבר על הגורמים לתופעה או המשמעויות הקליניות שלה. החוקיות שנמצא מרשימה במיוחד מאחר ומדובר במסד נתונים גדול – מעל ל- 40 אלף לידות.

פתח מסקרן לעתיד

"מדובר בתיאור מצב של הבדל בהתנהגות הביולוגית, הבדלים בהתנהגות הביולוגית בשלב הרחמי. כרגע יש בעיקר ספקולציות על מה גורם להבדל – סביבה הורמונלית שונה, אולי יש קשר לעובדה שאנו יודעים מתצפיות שנערכו לאורך השנים שבנים נולדים במשקל גדול יותר לרוב מבנות", הוסיף.

לדבריו יש לקיים מחקרים נוספים בקרב אוכלוסיות שונות ובמספרים גדולים יותר כדי לבסס את ההבדל ולרדת לשורשו. ומה בעצם המשמעויות וההשלכות של הממצא המעניין?

"זה לא הולך לשנות את הפרקטיקה הרפואית כיום, ולא תמיד היישומיות של הדברים היא מיידית לאחר המחקר, אך יש כאן נדבך משמעותי בנוגע להבדל בהתנהגות הביולוגית בקרב בנים ובנות. הנתון הזה, יחד עם הנתון הידוע על המשקלים השונים, מצביע על כך שיש אלמנט ביולוגי, אבל ייקח לנו זמן מה להבין איך זה משפיע הלאה", אמר

תינוק בוכה. ShutterStock
לבנים 14 אחוזים יותר להיווולד פגים/ShutterStock

לדברי ד"ר פומפ, "ברגע שיהיה ביסוס של הבדל ביולוגי בצורה מובהקת בין בנים ובנות, ייפתח פתח לבחון האם ההבדלים הללו משפיעים על בריאותם של גברים ונשים בדרכים אחרות, למשל האם יש הבדל באופן הביטוי של מחלת הסוכרת אצל בנים ואצל בנות, ובהתאם לכך לנהל את הרפואה בצורה אחרת".

לפגים קשה יותר מלפגות

תוצאות מחקרו של ד"ר פומפ מתכתבות עם ממצא אחר ממחקר שנערך בבריטניה בשנת 2013, שמצא כי לתינוקות בנים קיים סיכוי הגדול ב-14 אחוזים מזה של בנות להיוולד כפגים, כלומר לפני החודש התשיעי להריון. נתונים שנאספו בידי החוקרים ממדינות אחרות בעולם הצביעו על מגמה דומה, וכמו כן מצאו כי לבנים פגים עשויים להיות סיבוכים משמעותיים יותר משל בנות.

לפי הנתונים שנחשפו, בשנת 2012, למשל, נולדו 34 אלף תינוקות זכרים קודם לשבוע ה-37 להריון בבריטניה, בהשוואה ל- 28,700 תינוקות בנות. עוד מצאו כי נכון לשנת 2010, 55 אחוזים מלידות הפגים היו של בנים.

בעוד החוקרים לא היו בטוחים לגבי הסבר מדוע זה קורה, פרופ' ג'וי לון שהובילה את המחקר הציעה סברה לפיה קיים סיכון גבוה יותר לסיבוכים הקשורים להריון – כגון יתר לחץ דם ובעיות בשליה – כשמדובר בהריון של תינוק זכר, ולפיכך בנים נולדים מוקדם יותר ואף נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים בלידה מוקדמת, אך הוסיפה כי לשם ביסוס טענות אלה נדרשים מחקרים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully