וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד סיבה לרדת במשקל: השמנה פוגעת באיכות הסביבה

ד"ר אסנת רזיאל

17.8.2014 / 8:04

מחקר בריטי העלה כי משקלה של האוכלוסייה האנושית בעולם עומד על 287 מיליון טון, ש‑15 מיליון מהם הם משקל עודף. ההשמנה לא משפיעה רק על הבריאות, אלא גם על שינויי אקלים והרס הסביבה

אילוסטרציה. ShutterStock
נזק סביבתי/ShutterStock

אנחנו נוטים להסתכל על השמנת יתר קיצונית בעיקר בפן האישי של חיינו - איך זה משפיע על הבריאות ועל הביטחון העצמי שלנו. אבל העובדה שהשמנת יתר קיצונית הוגדרה על ידי אירגוני בריאות ברחבי העולם כ"מגיפה" מחייבת אותנו למבט רחב יותר, עלינו להסתכל לא רק על השפעתה עלינו, אלא על השפעותיה על העולם שבו אנחנו חיים.

עוד בנושא:
אל תשמרו בבטן: כל הדרכים להיפטר מהכרס
כוכבת ישנה-חדשה: הדיאטה המקרוביוטית
האפליקציות שיהפכו אתכם לרזים ובריאים

חוקרים מבית הספר להיגיינה ולרפואה טרופית בלונדון מעריכים כי משקלה של האוכלוסייה האנושית בעולם עומד כעת על 287 מיליון טון, ש-15 מיליון מהם הם משקל עודף ומקורם של 3.5 מיליון הוא בהשמנה מופרזת.

אף שגם במדינות הנחשבות עניות מאד קיימת תופעה של השמנת יתר קיצונית, בשל תזונה לקויה המבוססת על פחמימות ריקות ומעט חלבונים, הרי שכצפוי דווקא מדינות עשירות תופסות את המקומות הראשונים במיפוי של מגפת השמנת היתר הקיצונית בעולם. ארה"ב תופסת את המקום הראשון.

לפי המחקר הבריטי, השמנת יתר קיצונית לא רק הורסת את הבריאות של בני האדם, אלא הפכה לאחד מן הגורמים המרכזיים בשינוי האקלים והרס הסביבה.

מה היה קורה אם כל העולם היה שמן כמו תושבי דנוור?

המדינה הרזה ביותר בעולם על פי מחקר זה היא בהוטן, בה אנשים צורכים בכל יום רק תשע קלוריות יותר בממוצע מן התצרוכת היומית הדרושה לאדם, אל מול ארצות הברית בה אנשים צורכים בממוצע כ-245 קלוריות יותר מן התצרוכת המומלצת. נתונים מעניינים נוספים שעלו מן המחקר, שהתפרסם בכתב העת Public Health, מעלים כי אם שוקלים רק מבוגרים,­ מסת הגוף הממוצעת בצפון אמריקה היא 80.7 ק"ג, בעוד שהממוצע העולמי עומד על 62 ק"ג בלבד. אף כי האוכלוסייה בחלק זה של כדור הארץ היא רק 5% מאוכלוסיית העולם, נמצא בה קרוב לשליש מהמשקל העולמי שנגרם בגלל השמנה מופרזת.

עוד עולה מנתוני המחקר כי דנוור בארצות הברית היא העיר השמנה בעולם באופן סטטיסטי. אם בכל המדינות הייתה קיימת תופעת השמנת היתר באותם ממדים כפי שהיא קיימת בארצות הברית ובכולן הייתה מסת גוף דומה לתושבים, הרי משקל האנושות היה עולה ב-58 מיליון טון שהיא שוות ערך לתוספת אוכלוסייה של כמעט מיליארד איש נוספים לכדור הארץ.

משאבי כדור הארץ לא עומדים בזה

מדינות "כבדות" הן צרכניות אנרגיה גדולות הרבה יותר בכל הנוגע לשינוע מזון וגידולו. פרופסור איאן רוברטס, שעמד בראש צוות החוקרים, מבהיר כי השמנת יתר קיצונית מסוכנת לעולם שבו אנו חיים מכיוון שהצורך להזין את העולם בתצרוכת היתר שהוא מתרגל אליה מאיים על משאבי כדור הארץ, מאיץ את הידלדלותם ומאתגר את תעשיות החקלאות והשינוע ומניע אותן אל קצה גבול יכולתן, בעוד שצריכה תקינה יותר, הייתה מפחיתה מן הלחץ עליהן.

הוא מוסיף ואומר כי אנו מתנועעים היום פחות מבעבר בשל השימוש הגובר בעולם במיכון ובתחבורה. דווקא שימוש בדרכים מסורתיות של תנועה ברגל או באופניים הוא פתרון מצוין להפחתת צריכת אנרגיה מבוזבזת. "כולם מסכימים שצמיחת האוכלוסייה מסכנת את הסביבה הגלובלית, בעוד שהמחקר שלנו מראה שגם השמנת האוכלוסייה היא איום משמעותי בפני עצמו", הוא מוסיף.

יצור מזון מוגבר ובעיקר מיותר גורם להתדלדלות משאבי כדור הארץ. וזוהי נקודה למחשבה. הבעיה הפרטית שלכם, היא בעצם בעיה עולמית. כשאתם רזים ובריאים, אתם תורמים לא רק לבריאותכם, אלא לבריאות העולם

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

ד"ר אסנת רזיאל היא מנהלת רפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר באסיא מדיקל

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully