וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכחה נוספת: בשר אדום מגביר את הסיכון ל-9 מחלות מסכנות חיים

16.5.2017 / 11:18

לאחר שבחנו את נתוניהם הרפואיים של מאות אלפי אנשים במשך כ-16 שנים בממוצע, מצאו החוקרים נתון מבהיל – צריכת בשר אדום מגבירה את הסיכון למות מהמחלות הקשות שידועות לעולם הרפואה

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בווידיאו: מה חושבים המומחים על ההצהרה שבשר זה מסרטן?

רבות דובר על הסכנות שבצריכה מוגברת של בשר אדום. זה לא חדש שאכילה מרובה שלו מעמידה אותנו בפני סכנות רבות לבריאות, אך רבים מזלזלים באזהרות האלו ומנפנפים אותן בטענה שמדובר בהפחדות מיותרות וב"תעמולה טבעונית". כעת, יש הוכחה נוספת ומשמעותית לסכנות שבצריכה מוגברת של בשר אדום. מחקר רחב היקף שפורסם בכתב העת הנחשב British Medical Journal קבע כי אכילת בשר אדום מעלה את הסיכון למות מאחת מתשע מחלות משמעותיות.

עוד בנושא:
מה קורה לגוף כשמפסיקים לאכול בשר?
בשר או סוכר: מה באמת גורם למגפת ההשמנה העולמית?
משרד הבריאות ממליץ להגביל צריכת בשר מעובד לפעם בחודש

החוקרים בחנו את נתוניהם של 536 אלף גברים ונשים בין הגילאים 50 ל-71. הם עקבו אחר הרגלי התזונה ומצב הבריאות שלהם במשך 16 שנים בממוצע. במסגרת המחקר תועדו נתוני צריכת הבשר הכוללת וצריכת בשר - מעובד ולא מעובד. המאכלים חולקו לשני סוגים – בשר אדום הכולל בשר בקר, כבש וחזיר, ולבשר לא אדום - הכולל עוף ודגים.

בשר. ShutterStock
קשר משמעותי בין צריכת בשר אדום לבין מחלות כמו סרטן, אלצהיימר, סוכרת ומחלות נוספות/ShutterStock

הנבדקים במחקר חולקו לחמש קבוצות על פי כמות צריכת הבשר האדום, ולחמש קבוצות נוספות בהתאם לצריכת הבשר הלבן. על פי מסקנות החוקרים, האנשים בקבוצה שצרכה הכי הרבה בשר אדום היו בסיכון מוגבר ב-26 אחוזים למות מסיבות שונות בהשוואה לקבוצה שצרכה הכי פחות בשר אדום. על פי המחקר, צריכת בשר אדום נקשרה לסיכון מוגבר למות מסרטן, התקף לב, מחלות בדרכי הנשימה, שבץ, סוכרת, דלקות שונות, אלצהיימר, מחלות כליות, ומחלות בכבד.

לעוף ולדגים דווקא יש השפעה הפוכה

לעוף ודגים יש, כך לפי המחקר, דווקא השפעה חיובית על הבריאות. החוקרים מצאו כי בקרב הקבוצה שצרכה הכי הרבה עוף ודגים היה סיכוי נמוך ב-25 אחוזים למות מסוגים שונים של מחלות. זאת בהשוואה לקבוצת האנשים שצרכו הכי פחות עוף ודגים או לא צרכו אותם כלל.

סלמון מעושן עם יוגורט. ShutterStock
מפחית את הסיכון למחלות מסכנות חיים/ShutterStock

מוביל המחקר, אראש אטמדי, אפידמיולוג מהמכון הלאומי לסרטן בארצות הברית, ציין במאמר הנלווה למחקר כי "זהו מחקר תצפיתי בלבד, ולכן אנחנו לא יכולים לקבוע בוודאות שצריכת בשר אדום גורמת למחלות אלו. עם זאת, אנחנו מובילים מחקר המשך שיבחן את הנתונים לאורך 16 שנים, תוך בדיקת גורמים נוספים שעשויים לגרום להתפתחות מחלות אלו. גם במחקר ההמשך ניכרת ההשפעה של הבשר האדום על מקרי המוות המוקדם".

גם ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם ב-2015 ממצאים מיותר מ-800 מחקרים רפואיים שונים, בהם נמצא קשר בין צריכה של בשר אדום לסיכון מוגבר לסרטן. הארגון קבע כי "ייתכן שהבשר האדום מסרטן ומסוכן לאדם". בנוסף, ממסקנות הארגון עולה כי צריכת 50 גרם של בשר מעובד ביום מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס ב-18 אחוזים, וכן מגבירה את הסיכון לסרטן הלבלב ולסרטן הקיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully