וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מדאיג: שינוי האקלים עלול לפגוע בהיריון

מטה-אנליזה שבחנה עשרות מחקרים בנושא מצאה כי ההתחממות הגלובלית עלולה להוביל ללידות מוקדמות, לידות פגים וגם ללידות שקטות. ולמרות שהמידע כבר כאן, וגם העליה בטמפרטורות, מערכות הבריאות בעולם עוד לא עושות עם זה כלום

בווידאו: שריפות בקליפורניה/צילום: רויטרס

עכשיו כשהנשיא דונלד טראמפ לא נבחר לכהונה שניה בארה"ב, אולי משבר האקלים יקבל את הכבוד המגיע לו, שכן הוא מהווה איום ישיר על הישרדות כדור הארץ וכמובן על בריאות האדם. ראיות הולכות וגוברות מצביעות למשל על כך שנשים בהיריון פגיעות במיוחד לקיץ חם מהרגיל. ניתוח חדש של 70 מחקרים מרחבי העולם מצא כי טמפרטורות גבוהות יותר במהלך ההיריון קשורות לעלייה קטנה בלידות פגים ולידות שקטות, במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

בעוד שהסיכון נראה מינימלי יחסית, מדענים חוששים כי זה עשוי להשפיע באופן משמעותי על בריאות הציבור בעתיד, במיוחד כאשר שינויי האקלים יביאו עימם גלי חום עזים ותכופים יותר. לטענת החוקרים ממש כפי שילדים צעירים, קשישים ובעלי מחלות רקע מוזהרים מפני הסכנות שבאירועי חום קיצוניים, גם מי שנמצאות בהיריון צריכות להיזהר.

היריון מציב דרישות חדשות רבות על הגוף, ובין היתר גורם ללב לעבוד קשה יותר, מעלה את הטמפרטורות הפנימיות ומשאיר את הגוף חשוף ללחץ חום, תשישות והתייבשות. "נשים בהיריון זוכות למקום לצד הקבוצות הנחשבות בדרך כלל בסיכון גבוה למצבים הקשורים לחום", מסכם הצוות הבינלאומי.

תחום מחקר זה עדיין חדש יחסית, אך ממה שידוע עד כה, יש סיבה לדאגה גם לאם וגם לתינוק. אף אחד מהמחקרים שנכללו בסקירה הנוכחית אינו מושלם או מסוגל לספק סיבה או תוצאה ברורות. אולם המחקרים מראים דפוס עקבי ומדאיג. מחקר תצפיתי שפורסם בשנה שעברה, שהתבסס על הערכה של 56 מיליון לידות בארה"ב, זיהה גם קשר בין עליית טמפרטורות לתקופות היריון שהולכות ומתקצרות.

מתרחצים מול מגדל אייפל בפריז במהלך גל חום בצרפת, 25 ביולי 2019. AP
מהווה סיכון לכמה אוכלוסיות עיקריות. גל חום בפריז/AP

ניתוח המטה-אנליזה הנוכחית שפורסם בכתב העת BMJ בוחן יותר מחקרים בנושא בעבר, ובודק כיצד הרגישות מהחום משפיעה על שלוש תוצאות בהיריון: לידות שקטות, לידות מוקדמות ומשקל לידה נמוך.

כל מעלה נחשבת

המחקר הגיע מ-24 מדינות, שרובן התבססו בצפון אמריקה, באיחוד האירופי, באוסטרליה ובניו זילנד, אם כי שבע הגיעו ממדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית. עבור כל עלייה של 1 מעלות צלזיוס, החוקרים מצאו כי הסיכון ללידה מוקדמת וללידה שקטה עלה בכ-5 אחוזים בממוצע. בגל חום ממושך הסיכון ללידה מוקדמת עלה ב-16 אחוזים.

אם לשים את זה בפרספקטיבה, השיעור הממוצע העולמי של לידות מוקדמות הוא כ-10 אחוזים, כך שההשפעה של חום קיצוני, אם ישנה כזו, היא קטנה יחסית לכל שאר הגורמים שיכולים להשפיע על תוצאות ההיריון. הניתוח הראה שמשקל לידה נמוך, למשל, התרחש רק אצל 3 אחוזים מהתינוקות שנולדו במהלך גלי חום, והקשר נמצא הרבה פחות.

אישה בהריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה בזמן משבר הקורונה העולמי. ShutterStock
איך העתיד יראה עבור האנושות כולה ונשים בהיריון בפרט? אישה בהיריון עם מסיכה בתקופת הקורונה/ShutterStock

בעוד שרק 18 מתוך 28 מחקרים מצאו קשר בין משקל לידה וחשיפה לחום, 40 מתוך 47 מחקרים מצאו קשר בין לידות מוקדמות לחשיפה לחום. "העדויות היו החזקות והעקביות ביותר עבור גלי חום", כותבים המחברים, "אם כי ההשפעות הגדולות ביותר היו מדדים של מינון החום המצטבר לאורך כל ההיריון. "פירוש הדבר שחשיפה לחום יכולה מאוד להתגבר לאורך כל ההיריון, אם כי נראה שהתוצאות משתנות בין קבוצות סוציו-אקונומיות מסוימות".

לדוגמא, בעוד שחלק מהמחקרים מצביעים על כך שהריונות במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית חשופים לחשיפה לחום במשך תשעת החודשים המלאים, מחקרים אחרים במדינות בעלות הכנסה גבוהה מציעים כי השבועות האחרונים להריון הם הזמן שבו החשיפה מסוכנת ביותר. המתודולוגיות השונות בהן נעשה שימוש ותתי אוכלוסיות השונות שנבדקו מקשות על מציאת מסקנה אחידה.

מתעלמים מהאוכלוסיה הזו

למרות הממצאים, עדיין לא ברור מה מניע את התוצאות שנמצאו. כמה מחקרים בבעלי חיים מצאו כי חשיפה לחום במהלך ההיריון עלולה להפריע לסינתזה של חלבונים ולהוביל לפגיעה בתאי העובר, לחץ חמצוני או דלקת. כעת נותר לראות אם זה מתקיים גם בקרב בני אדם.

מחקר נוסף צריך להיות בעדיפות גבוהה, במיוחד מכיוון שסיכוני ההיריון של גלי חום נראים הרבה יותר גבוהים באזורים שבהם קיימות פחות הגנות. החוקרים חוששים כי "חשיפה לטמפרטורות גבוהות בעבודות חקלאיות ואחרות בחוץ, יכולה להתרחש לפני ההכרה בהיריון, ואפילו מאוחר בהיריון, נשים עניות יותר עשויות לעבוד מעבר למגבלות היכולת של הגוף. ממה שידוע עד כה, זו סיבה לדאגה, אך עד כה, תוכניות
חירום רבות ברחבי העולם, כולל אלה בארצות הברית ובאירופה, לא כוללות נשים בהיריון כקבוצה פגיעה ולא שמות עליה דגש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully