וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 עצות תזונתיות שיעזרו להילחם בהתחממות הגלובלית

ההצפות פה בישראל והשריפות באוסטרליה הרחוקה מדאיגות אתכם? זה הזמן לקחת אחריות אישית ולהבין שגם אתם יכולים לעשות שינוי דרך הבחירה שלכם בצלחת. ככה תעשו את זה

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

בוידאו: שריפות הענק באוסטרליה לא נגמרות

בשבוע האחרון החדשות שפותחות את המהדורות מדברות על קורבנות של הצפות פה אצלנו ועל השריפה המשתוללת באוסטרליה, שגבתה את חייהם של 25 בני אדם עד כה וכחצי מיליארד בעלי חיים. אומנם אנחנו נוטים לטמון את הראש שלנו בחול כשמדובר על ענייניי אקלים מרוחקים, אבל נדמה שהשבוע נפל דבר, וכולנו כבר מבינים שהבחירות האישיות שלנו הן כבר לא כל כך אישיות, אלא בעלות השפעה עולמית אמתית ומדאיגה.

אספנו עבורכם שש עצות תזונתיות די פשוטות שאתם יכולים ליישם כדי לצמצם את טביעת הרגל ההרסנית והפחמנית שלכם ואולי לתת לכדור הארץ החד פעמי שלנו סיכוי אמיתי לשרוד.

1. אכלו פחות בשר
זה אולי הדבר הכי פשוט שאתם יכולים לעשות - להפחית את צריכת הבשר. לא נטיף לכם שבחירה בטבעונות ובצמחונות היא הדרך הכי טובה לעשות טוב לכדור הארץ שלנו וגם לחיות שחיות עליו, ונסתפק בהפחתה של צריכת מזונות מן החי.

תעשיית המזון מן החי גורמת לזיהום אוויר, לחיסול בתי גידול טבעיים, להכחדה מואצת של מינים ולפגיעה במקורות מים. פליטות הגז מהתעשייה הזו - בעיקר זו של גידול הבקר לבשר וחלב - אחראיות לכ-20 אחוזים מפליטת גזי החממה בעולם, שהן יותר ממה שפולטים כל כלי התחבורה יחד. כולל מטוסים.

נסו להפחית את צריכת הבשר שלכם לפעם בשבוע, ממילא רוב המחקרים כבר הראו שבשר אדום הוא מסרטן, או שתבחרו לנסות תזונה טבעונית וצמחונית המבוססת בעיקר על מזונות צמחיים שאינם פוגעים בסביבה.

עוד בוואלה!

יום הטבעונות הבינלאומי: 6 סיבות לבחור בתזונה מן הצומח

לכתבה המלאה

2. הוסיפו יותר חלבון צמחי לתזונה
ובאותו נושא - אכילת חלבון המבוסס מן הצומח יכולה להפחית באופן דרמטי את טביעת הרגל הפחמנית שלכם.

כאמור, דרך מאוד אפקטיבית לצמצום גזי החממה היא הפחתה של מוצרים כמו בשר, דגים ומוצרי חלב. נסו להחליף אותם מספר פעמים בשבוע בחלבונים על בסיס צמחי, כמו שעועית, טופו, אגוזים וזרעים. זה יעשה גם לבריאות שלכם טוב.

3. אכלו יותר סיבים תזונתיים
אכילת מזון עשיר יותר בסיבים תזונתיים לא רק משפרת את הבריאות שלכם, אלא עשויה גם להפחית את פליטת גזי החממה שלכם.

תבשיל אטריות אורז וטופו. דרור עינב
טופו זה יאמי. תבשיל אטריות אורז וטופו/דרור עינב

מחקר שנערך בקרב 16,800 אמריקאים מצא כי הדיאטות הנמוכות ביותר בפליטות גזי חממה היו עשירות במזונות צמחיים עשירים בסיבים, ודלות בשומנים רוויים ובנתרן. מזונות אלה מסייעים לשמור על תחושת שובע, כך שבאופן טבעי הם מגבילים את צריכת המזון שלכם.

בנוסף, הוספת סיבים תזונתיים נוספים עשויה לשפר את מערכת העיכול שלכם, לעזור לאזן את חיידקי המעיים, לקדם ירידה במשקל ולהגן מפני מחלות כמו מחלות לב, סרטן המעי הגס וסוכרת.

4. קנו ישירות מהחקלאים
תמיכה בחקלאים מקומיים היא דרך מעולה להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלכם. קנייה של מוצרים מקומיים לא רק מורידה את התלות במזון המועבר למרחקים גדולים, אלא גם עשויה להגדיל את צריכת הפירות והירקות הטריים שלכם, מה שיעזור לקזז את פליטת הפחמן שלכם.

קילוף ירקות. ShutterStock
הכינו מהירקות שלכם אוכל וגם קומפוסט. אישה מקלפת מלפפון/ShutterStock

אכילת מזון עונתי ותמיכה במגדלים אורגניים הן דרכים נוספות למזער את טביעת הרגל הפחמנית שלכם. הסיבה לכך היא שמזון המיוצר מחוץ לעונה מיובא בדרך כלל, או שנדרשת יותר אנרגיה על מנת לגדל אותו.

5. הפסיקו לבזבז אוכל
פסולת של מזון תורמת בעיקר לפליטות גזי חממה, כשהסיבה לכך היא שמזון שנזרק מתפרק במטמנות פסולת, ופולט מתאן - גז חממה חזק. כיום מעריכים כי כל אדם בכדור הארץ זורק בממוצע בין 200 ל-400 קילוגרמים של פסולת מזון בשנה.

צמצום פסולת המזון היא אחת הדרכים הקלות ביותר להפחתת טביעת כף הרגל הפחמנית שלכם. אחת הדרכים לעשות כן היא לעבור לבשל יותר בבית, להשתמש בשאריות בבישול חוזר ולערוך קניה מושכלת של מוצרי מזון.

ואגב, אם אתם רוצים להגדיל ולעשות - הכי טוב לגדל את הירקות שלכם לבד בגינה קהילתית, בחצר או אפילו על הגג. כך אתם מצמצמים את התלות בסופרמרקטים וגם חוסכים שקיות ניילון. ולמיטיבי הלכת - ניתן להשתמש בשאריות להכנת קומפוסט.

6. אל תאכלו קלוריות עודפות
אכילת קלוריות עודפות מובילה לעליה במשקל ולמחלות כרוניות, אבל היא קשורה גם לפליטת גזי חממה גבוהה יותר.

מחקר שנערך בקרב 3,818 תושבים הולנדים הראה כי אלו שהשאירו טביעת רגל פחמנית עמוקה יותר צרכו גם יותר קלוריות ממזון ומשקאות לעומת אלה שהתזונה שלהם השאירה פחות עקבות. בדומה, מחקר שנערך בקרב 16,800 אמריקאים ציין כי אלה עם טביעת הרגל הפחמנית הגבוהה יותר צרכו פי 2.5 יותר קלוריות מאשר אלה עם טביעת הרגל הפחמנית הקטנה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully