פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      יום הטבעונות הבינלאומי: 6 סיבות לבחור בתזונה מן הצומח

      רבים בוחרים לעבור לטבעונות למען בעלי החיים ולמען הסביבה, וישנן סיבות טובות לבחור בתזונה מהצומח גם למען עצמנו. לרגל יום הטבעונות הבינלאומי, המצוין בכל שנה ב-1.11, אספנו את ששת הסיבות הטובות ביותר לבחור בטבעונות

      סלט קייל ואבוקדו (ShutterStock)
      תזונה מאוזנת ובריאה. סלט קייל ואבוקדו (צילום: shutterstock)

      יותר ויותר ישראלים בוחרים לעבור לתזונה מהצומח משיקולי חמלה כלפי בעלי חיים ומשיקולים אקולוגיים. לצד אלו, ניכרת מגמה הולכת וגוברת של בחירה בטבעונות לא רק ממניעים אתיים אלא גם מהכרה ביתרונותיה לבריאות.

      תזונה טבעונית מאוזנת היא תזונה עשירה בירקות, פירות וקטניות, המספקים שפע של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרליים הנחוצים לשמירה על בריאותנו. בנוסף, מדובר על תזונה ללא כולסטרול וכזו שגם דלה בשומן רוויי - מרכיבים הקושרים למחלות לב ומחלות כרוניות שונות.

      ב-2016 פרסמה האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה, מארגוני התזונה החשובים בעולם, נייר עמדה בנוגע לתזונה צמחונית וטבעונית בו צויין: "לצמחונים וטבעונים סיכון נמוך יותר לבעיות בריאותיות שונות, לרבות: מחלות לב איסכמיות, סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, סוגי סרטן מסוימים והשמנת יתר". עוד הוסבר כי כתוצאה מתזונה זו נראות רמות נמוכות יותר של כולסטרול, במיוחד של ה"כולסטרול הרע" (LDL), ושליטה טובה יותר על רמת הגלוקוז בדם, וכי גורמים אלו תורמים לירידה בתחלואה כרונית.

      לאחרונה פרסם משרד הבריאות הישראלי הנחיות תזונה הממליצות על תזונה ים תיכונית מבוססת צומח. ההמלצות שמות דגש על הגבלת והפחתת צריכת כל סוגי הבשר ומזונות אחרים מהחי. מלבד הסיבות הבריאותיות, משרד הבריאות מתייחס גם לשמירה על הסביבה ולקיימות כסיבה משמעותית לעבור לסוג כזה של תזונה. ההמלצות האלו מיישרות קו עם המלצות התזונה במדינות רבות בעולם כגון קנדה, צרפת, בריטניה והולנד שממליצות לתושביהן לעבור לתזונה מבוססת צומח על מנת לשמור על בריאותם ועל בריאות הדור הבא.

      הנה 6 סיבות טובות לבחור בטבעונות:

      כולסטרול: הדמייה של הצטברות פלאנק בעורק. (ShutterStock)
      כולסטרול גבוה שכיח פחות אצל צמחונים וטבעונים (צילום: shutterstock)

      בשביל הלב

      שורת מחקרים הוכיחה ששכיחותם של התקפי לב ואשפוז כתוצאה ממחלות לב נמוכה באופן משמעותי בקרב צמחונים ביחס לאוכלוסיית אוכלי הבשר. הממצאים האלו לא מפתיעים בהתחשב בכך שמרבית גורמי הסיכון למחלות לב שכיחים פחות אצל טבעונים וצמחונים: צמחונים וטבעונים נהנים מרמות נמוכות יותר של כולסטרול וטריגליצרידים בדם, שכיחות נמוכה של לחץ דם גבוה, סיכון נמוך יותר לסוכרת ונוטים לשמור על משקל תקין. בנוסף, תפריט מהצומח הוא מקור למרכיבים המגנים מפני מחלות לב - כמו למשל, חומצות שומן בלתי רוויות, נוגדי חמצון ועוד.

      כדי להפחית סיכון לסרטן

      מבין הגורמים הסביבתיים המשפיעים על התפתחות סרטן, ידוע כיום כי לתזונה יש תפקיד משמעותי ביצירת המחלה. בקרב צמחונים וטבעונים נמצא שיעור נמוך ב-10-15 אחוזים של מקרי מוות מגידולים סרטניים, כגון סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית וגידולים ברחם ובשחלות.

      תזונה טבעונית מאוזנת המבוססת על מזונות שלמים מהצומח, מקטינה את הסיכוי לחלות בסרטן בזכות צריכה מופחתת של שומן, נתרן (מלח הנמצא בשפע בבשר מעובד וגם בעוף) וברזל מסוג heme. ראוי גם להזכיר שבשר מעובד הוכרז לפני כמה שנים כגורם מסרטן על פי ארגון הבריאות העולמי. לסיבים התזונתיים, שהתפריט הצמחי עשיר בהם, יש תפקיד חשוב בהגנה על הגוף מפני סרטן, שכן הם מסייעים בסילוק מזהמים סביבתיים, כולסטרול עודף ומאיצים את תפקוד מערכת העיכול.

      כאב בטן (ShutterStock)
      יותר "חיידקים טובים" (צילום: shutterstock)

      בשביל מערכת העיכול

      תזונה מהצומח היא ידידותית למערכת העיכול, בראש ובראשונה בזכות הסיבים התזונתיים. הסיבים מאיצים את תהליך העיכול, תורמים לתחושת שובע, מונעים עצירות ומסייעים למניעת כאבי בטן. סיבים תזונתיים מצויים אך ורק במזונות מהצומח - קטניות, דגנים, ירקות ופירות. אגב, הקטניות דורשות הסתגלות מסוימת ולכן פחות מתאימות לאכילה ברגע של כאב בטן, אך בטווח הארוך צריכה קבועה של קטניות מסייעת לעיכול סדיר (בנוסף להיותה מספקת חלבון, ויטמינים ומינרלים נחוצים).

      בנוסף, מחקרים שנערכו בקרב צמחונים, טבעונים ואוכלי בשר גילו שאוכלוסיית החיידקים במערכת העיכול של הקבוצות האלו הייתה שונה. כאשר פרופיל החיידקים בקרב צמחונים וטבעונים נמצא שונה מהותית מזה של אוכלי כל - מגוון יותר, עם יותר חיידקים "טובים" ופחות חיידקים מחוללי מחלות. כיום גם ידוע שאוכלוסיית חיידקי מעי מיטיבה קשורה גם למניעת הסיכון למחלות כרוניות כמו סרטן, להשמנת יתר, סוכרת ועוד.

      כדי להקטין סיכוי להרעלות מזון

      רק לאחרונה שוב הגיעו לכותרות מקרים של הרעלת מזון עקב אכילת כריכי בשר טונה, אולם על כל מקרה שמגיע לכותרות ישנם מקרים רבים שאינם מדווחים: הרעלת מזון בעקבות אכילת המבורגר, דג או ביצים מזוהמות בחיידקי סלמונלה וקמפילובקטר מסכני חיים היא תופעה שכיחה. מוצרים מהחי, ובייחוד בשר בקר, עוף ודגים, נוטים להתקלקל במהירות רבה, ולהוות קרקע פוריה להתפתחות חיידקים ושאר מזיקים.

      כדי לשמור על יעילותה של אנטיביוטיקה גם בעתיד

      אחת הסוגיות הבריאותיות הבוערות כיום בעולם הרפואה נוגעת לעובדה שחיידקים הופכים לעמידים יותר ויותר לאנטיביוטיקה ובכך מסכנים את בריאות הציבור כולו. אבל מה שנסתר מעיני הציבור הוא שתעשיית המזון מהחי היא למעשה צרכנית האנטיביוטיקה העיקרית בעולם. המגדלים מלעיטים את בעלי החיים באנטיביוטיקה דרך מי השתייה והאוכל במטרה לזרז את גדילתם ולמנוע מחלות הנגרמות בגלל הצפיפות והזוהמה שבלולים וברפתות.

      בישראל לבדה צורכים בעלי החיים מאות טונות של אנטיביוטיקה מידי שנה, וההערכות בעולם הן שכדי לייצר קילו אחד של בשר עוף נדרשים כ-150 מ"ג אנטיביוטיקה בממוצע. מדובר בסוגי אנטיביוטיקה דומים לאלו הניתנים לבני אדם ומחקרים רבים מצאו קשר בין תעשיות המזון מהחי (בייחוד בשר עוף וחזירים) לבין העלייה המדאיגה בעמידות לאנטיביוטיקה.

      אנטיביוטיקה (ShutterStock)
      אחת הסוגיות הבריאותיות הבוערות כיום בעולם הרפואה. אנטיביוטיקה (צילום: shutterstock)

      סוכרת

      שורת מחקרים העלתה כי תזונה טבעונית וצמחונית מפחיתה את הסיכון לחלות בסוכרת: במחקר גדול שנערך בארצות הברית טבעונים וצמחונים נמצאו בסיכון נמוך בעשרות אחוזים לפתח סוכרת בהשוואה לאוכלי בשר.

      אולם גם עבור חולי סוכרת, לא מאוחר מדי. מחקרים מצאו כי תזונה טבעונית סייעה בשיפור מצבם של חולי סוכרת אפילו יותר מהדיאטה הסטנדרטית המומלצת על ידי איגוד הסוכרת האמריקאי. הסיבה שטבעונות עשויה לסייע למניעת סוכרת ולטיפול בה נובעת ככל הנראה מהשילוב בין הימנעות ממזונות מהחי כמו ביצים, דגים ובשר, שנמצא שמעלים את הסיכון לחלות בסוכרת מחד, ועליה בצריכת מזונות צמחיים המכילים סיבים תזונתיים ומסייעים באיזון רמות הסוכר מאידך.

      רוצים להתנסות בטבעונות אבל לא בטוחים איך שומרים על תפריט מאוזן, מה שמים בסנדוויץ' במקום גבינות ואיך עושים עוגות ופשטידות בלי ביצים? הירשמו לפרויקט אתגר 22 שמציע להתנסות ב-22 ימי טבעונות ללא תשלום בליווי תזונאיות קליניות, בשלנים ומדריכים מנוסים.