פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      10 הדברים שלטבעונים הכי נמאס לשמוע

      טבעונים מוצאים את עצמם פעם אחר פעם נדרשים לגונן על בחירתם במסגרת מתקפת טענות של הסביבה הדואגת במקרה הטוב, או הנוזפת - במקרה הרע. ובסוף עוד קוראים להם חופרים

      אישה צועקת (ShutterStock)
      למה טבעונים תמיד צריכים להגן על הבחירה שלהם? (אילוסטרציה: Shutterstock)

      על אף הפופולריות הגואה של התזונה הטבעונית, עדיין לא פס מהעולם הסטריאוטיפ לפיו הטבעוני הוא יישות שברירית שעלולה בכל רגע לצנוח מעולפת אל הקרקע בגלל אנמיה מתקדמת, וכמובן לשבור כמה עצמות בתהליך - כי איך אפשר בלי סידן ממוצרי חלב.

      מחי לצומח: מעבר בריא לטבעונות

      המציאות כמובן שונה מאוד, ופעמים רבות טבעונים מוצאים את עצמם נדרשים לגונן על בחירתם התזונתית במסגרת מתקפת טענות של הסביבה הדואגת במקרה הטוב, או הנוזפת - במקרה הרע.

      הנה 10 הדברים שלטבעונים הכי נמאס לשמוע.

      1. מה נשאר לכם לאכול?!
      קיים שפע מגוון וצבעוני של קיטניות, דגנים, ירקות, פירות, אגוזים וגרעינים. ניתן כיום למצוא באינטרנט כל מתכון טבעוני העולה על הדעת, ורק בחודשיים האחרונים יצאו לאור שלושה ספרי בישול טבעונים חדשים.

      יש לציין שפריטי מזון שכיחים כמו לחם ופסטה הם ברוב המקרים טבעונים, וכמו כן גם כמה מהמנות האהודות בארצנו למשל: פיתה וחומוס, מג'דרה וכמובן המאכל הלאומי- פלאפל.

      2. סויה מסרטנת/ גורמת להתפתחות מינית מוקדמת
      החומרים הפעילים בסויה לא משפיעים על קולטני האסטרוגן העיקריים בשד וברחם. ואכן לא רק שמחקרים לא מצאו קשר בין צריכת סויה להתפתחות מינית מוקדמת, פגיעה בסממני גבריות או סרטן השד, אלא נמצא קשר בין צריכתה לירידה בסיכון לסרטנים הורמונלים כמו: סרטן השד, הרחם והערמונית.

      בואו נטהר את שמה של הסויה

      3 . חסר לכם חלבון
      תזונה טבעונית מאוזנת מספקת ללא קושי את כמות החלבון המומלצת ביום: 0.8 גרם לכל ק"ג גוף. לעומת זאת אוכלי כל (ואף צמחונים) נוטים לצרוך בסביבות פי 1.5-2 יותר מכמות זו.
      צריכה עודפת של חלבון עלולה להחמיר מחלת כליות קיימת, ולגרום בטווח הארוך לירידה בתפקוד הכלייתי אצל אנשים בריאים.

      האם צריכת חלבון מן החי מסוכנת?

      4. אתם אנמיים!
      שכיחות האנמיה בקרב טבעונים לא גבוהה מאצל אוכלי כל.
      מאגרי הברזל (פריטין) של טבעונים וצמחונים הם בטווח התקין, אך בדרך כלל נמוכים יותר משל אוכלי כל. אך כאן טמון דווקא יתרון - ברזל הוא חומר מחמצן רב עוצמה, ונמצא קשר בין פריטין גבוה לסיכון מוגבר לחלות במחלות לב וסכרת.

      5. יש לכם עצמות חלשות...
      תזונה טבעונית מאוזנת מכילה את כמות הסידן הנדרשת, וגם רכיבים נוספים החשובים לעצם המצויים רק בצמחים: ויטמין C וויטמין K , וכמו כן אשלגן ומגנזיום המצויים בצומח בכמות גבוהה יותר מבמוצרי חלב .

      6. טבעונים חיים על תוספים
      כאמור, ניתן לספק את הדרישה לברזל וסידן במסגרת תזונה טבעונית מאוזנת, אך התוסף היחידי שטבעונים אכן צריכים לקחת הוא ויטמין B12. ויטמין זה מיוצר על-ידי חיידקים, ולכן בתנאי ההיגיינה המערביים של מזון ושתייה, אין לו מקור טבעוני אמין. כדי לשמור על רמה תקינה טבעונים צריכים ליטול תוסף 2-3 פעמים בשבוע.

      יחד עם זאת הם לא היחידים - מחסור בוויטמין זה שכיח למדי באוכלוסייה ללא קשר לסוג התזונה משום שקשה לספוג אותו מהמזון (בעיקר מעל גיל 50, ובקרב נוטלי תרופות המפחיתות את חומציות הקיבה וחלק מהתרופות לסכרת). לכן חשוב לכלל האוכלוסיה לבדוק אותו בשגרה בבדיקות דם, ובהתאם לצורך להחליט על מינון תוסף.

      7. טבעונות זה רק לעשירים
      למרות שתחליפים צמחיים כמו חלב סויה אכן יקרים יותר מהמקבילות מהחי, חומרי הגלם עליהם רוב התזונה אמורה להתבסס - קטניות, דגנים, ירקות ופירות - זולים יותר מבשר, ביצים ומוצרי חלב. ואכן דווקא מוצרים מן החי הם אלה שלרוב מייקרים את סל הקניות.

      8. אתם משועבדים למטבח
      הכנת מזון טבעוני לא דורשת בהכרח זמן רב יותר מהכנת בשר לסוגיו, ויש גם קיצורי דרך השומרים על ערכו התזונתי של המזון, כמו קטניות וירקות קפואים.

      היצע המוצרים הטבעונים המוכנים ברשתות השיווק הולך וגדל, וחברות כמו תנובה וטבעול מצטרפות גם כן למגמה. אך יש לזכור שכל תזונה באשר היא, תהיה בריאה ומזינה יותר ככל שתתבסס על אוכל ביתי לעומת אוכל מעובד ומתועש.

      9. טבעונות לא מתאימה לכל גיל או מצב
      עמדת ארגון הדיאטנים האמריקאי היא ש"תזונה צמחונית וטבעונית המתוכננת כראוי מתאימה לכל שלבי החיים, כולל הריון, הנקה, ינקות, ילדות, התבגרות, וגם עבור ספורטאים.

      תזונה צמחונית המתוכננת כראוי, כולל תזונה טבעונית היא בריאה, עומדת בדרישות התזונתיות, ויכולה לספק יתרונות בריאותיים במניעה ובטיפול במחלות מסוימות".

      10. תפסיקו כבר לחפור על טבעונות!!

      אורית אופיר היא דיאטנית קלינית ונטורופתית, חברת עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל