וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחיץ: חוקרים מצאו את חלקיקי פלסטיק בשיליות של עוברים

במחקר שנערך לאחרונה מצאו חוקרים נוכחות של חלקיקי פלסטיק זעירים בשיליות של עוברים, וכינו את הממצאים מדאיגים ביותר. "זה כמו ללדת תינוק סייבורג: הוא לא מורכב אך ורק מתאים אנושיים"

עובר באולטרסאונד. ShutterStock
ההערכה היא שהאימהות בלעו או נשמו את חלקיקי הפלסטיק וכך הם הגיעו לשיליה. אולטרסאונד של עובר בתוך הרחם/ShutterStock

חלקיקי מיקרו-פלסטיק התגלו לראשונה בשיליות של עוברים טרום לידתם, ולדברי חוקרים מדובר ב"עניין מדאיג ביותר". השפעתם הבריאותית של חלקיקי פלסטיק בגוף עדיין אינה ידועה, אך מדענים אמרו כי הם עלולים לשאת בתוכם כימיקלים שבכוחם לגרום לנזק לטווח ארוך או לפגוע במערכת החיסונית המתפתחת של העובר. איך הגיעו חלקיקי הפלסטיק לשיליות? ההערכה היא שהאימהות בלעו או נשמו אותם.

החלקיקים נמצאו בשיליות של ארבע נשים בריאות, שנשאו היריונות תקינים שהסתיימו בלידות רגילות והחוקרים ציינו שהם היו מצויים הן בצד האימהי של השיליה והן בצד העוברי שלה, וכן בתוך הממברנה שבתוכה מתפתח העובר.

בניתוח שביצעו, מצאו החוקרים כתריסר סוגים שונים של חלקיקי פלסטיק בשיליות, והם בדקו רק כ-4 אחוזים מהשיליה, דבר שמעלה את ההשערה שמספרם הכולל של חלקיקי הפלסטיק בשיליה הוא גבוה בהרבה. כל החלקיקים שנמצאו נבדקו מקרוב ונמצא שמדובר בחלקיקי פלסטיק שנצבעו בכחול, אדום, כתום וורוד וייתכן שמקורם באריזות שונות של מוצרים, צבעים או מוצרי קוסמטיקה והיגיינה אישית.

שליה. ShutterStock
12 סוגים שונים של חלקיקי פלסטיק נמצאו הן בצד האימהי של השיליה והן בצדה העוברי. שיליה/ShutterStock

רובם של החלקיקים היו בגודל של 10 מיקרון (0.01 מילימטר), מה שאומר שהם קטנים מספיק כדי לחדור לזרם הדם ולעבור בו. כך שייתכן שחלקיקי הפלסטיק עשו את דרכם גם לתוך גופם של התינוקות, אולם לא היתה בידם של החוקרים האפשרות לבחון זאת.

"כמו ללדת תינוק סייבורג"

"זה כמו ללדת תינוק סייבורג: הוא כבר לא מורכב אך ורק מתאים אנושיים, אלא הוא שילוב של גופים ביולוגיים וגופים לא אורגניים. האימהות היו בהלם", אמר אנטוניו ראגוסה, מנהל מחלקת מיילדות וגניקולוגיה בבית החולים סן ג'ובני קליביטה פטבנפרטלי שברומא ומי שעמד בראש המחקר הזה.

תינוק נולד. ShutterStock
האימהות יולדו בפרוטוקול נטול פלסטיק כדי להבטיח שהשיליות שלהן לא יזוהמו בחלקיקי פלסטיק לאחר הלידה. תינוק לאחר הלידה/ShutterStock

במחקר, שפורסם בכתב העת Environment International, הסיקו החוקרים כי "בשל תפקידה הקריטי של השיליה כתומכת של תהליך התפתחות העובר והיותה ממשק שלו עם הסביבה החיצונית, נוכחותם של חלקיקי פלסטיק שעלולים להיות מזיקים, היא עניין מדאיג ביותר. יש צורך בעריכת מחקרים נוספים שיבדקו האם חלקיקי המיקרו-פלסטיק מובילים לתגובה חיסונית או שמא הם משחררים מזהמים רעילים, שיכולים לגרום נזק".

החוקרים ציינו עוד כי ההשלכות האפשריות של מיקרו-פלסטיק על עוברים כוללות פגיעה בגדילה. במחקר השתתפו גם שתי נשים נוספות שבשיליות שלהן לא נמצאו חלקיקי פלסטיק וייתכן שההבדל הזה נובע מפיזיולוגיה שונה, או הבדלים באורח החיים והתזונה שלהן, הסבירו המדענים.

לידה בפרוטוקול נטול פלסטיק

כדי להבטיח את מהימנות המחקר, החוקרים האיטלקיים יילדו את הנשים שהשתתפו במחקר ב'פרוטוקול נטול פלסטיק', כדי למנוע מצב של זיהום חיצוני של השיליות בפלסטיק. המיילדות והרופאים שנכחו בלידות עטו כפפות כותנה והשתמשו רק במגבות שעשויות מ-100% כותנה בחדר הלידה.

תינוק אוכל. ShutterStock
לפני חודשיים פורסם מחקר שגילה שתינוקות צורכים מיליוני חלקיקי פלסטיק מדי יום מבקבוקי האכלה. תינוק אוכל מבקבוק/ShutterStock

זיהום של חלקיקי מיקרו-פלסטיק הגיע כבר לכל פינה על פני כדור הארץ, מפסגת הר אוורסט ועד לאוקיינוסים העמוקים ביותר וכבר הוכח והודגם שאנשים צורכים וסופגים את החלקיקים הללו דרך מזון ומים ואף שואפים אותם.

השפעותיהם של חלקיקי הפלסטיק על הגוף אינן ידועות בוודאות ומדענים קוראים לבצע הערכה של העניין הזה בדחיפות, במיוחד כשזה נוגע לתינוקות. בחודש אוקטובר האחרון התפרסם מחקר שבו התגלה שתינוקות שניזונים מבקבוקי פלסטיק בולעים מיליוני חלקיקים של מיקרו-פלסטיק מדי יום. בשנת 2019 פרסמו חוקרים כי הם מצאו חלקיקי זיהום אוויר בצד העוברי של שיליות, מה שמצביע על כך שתינוקות נחשפים עוד טרם לידתם לאוויר המזוהם שנוצר על ידי תנועת כלי רכב ושריפת דלקי מאובנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully