וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום אפידורל? מים סטריליים יכולים לשכך כאבי צירים

טכניקה של הזרקה תת-עורית של מים סטריליים לארבע נקודות בגב התחתון הצליחה לשכך כאבי צירים ביעילות למשך מספר שעות. מדובר בשיטת שיכוך פשוטה ובטוחה שגם מיילדות יוכלו לבצע ביולדות, שחוששות מסיבוכי אפידורל

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
טכניקה להקלת כאבים שגם מיילדות יכולות לבצע בקלות ובבטיחות. אישה בחדר לידה/ShutterStock

האם זריקות של מים סטריליים לאזור הגב התחתון של נשים בזמן לידה יכולות לשכך את כאבי הצירים ולהוות תחליף פשוט ונגיש יותר לאפידורל? מחקר חדש בדק כיצד משפיעות זריקות תת עוריות של מים סטריליים בכמות קטנה, לארבע נקודות סביב תחתית עמוד השדרה, על כאבי גב עזים (כמו אלה שנחווים בזמן לידה וצירים).

החוקרים גילו שהזריקות הפחיתו בצורה משמעותית את הכאב של כל הנשים שקיבלו אותן וכי ההקלה שמגיעה בעקבותיהן נמשכה מספר שעות. המים שמוזרקים גורמים לנקודות ההזרקה לצרוב מעט, והחוקרים סבורים שזה גורם לשיבוש אותות הכאב שמועברים מעמוד השדרה למוח.

כאבי הגב העזים שנחווים על ידי לפחות שליש מהיולדות בזמן הלידה נגרמים עקב ראשו של התינוק שמותח את הרקמות והעצבים באזור האגן ככל שהוא מתקדם בתעלת הלידה. אותות של הכאב הזה נעים אל המוח דרך עצבים שעוברים קרוב לפני העור באזור הגב התחתון, וגורמים לכאבים עזים באותו אזור.

אישה בצירי לידה. ShutterStock
כאבי הגב שנגרמים בצירים הם תוצאה של מתיחת הרקמות והעצבים על ידי ראשו של התינוק בתעלת הלידה. אישה חווה צירים/ShutterStock

עוצמת הכאבים הללו יכולה להיות עזה ביותר והיא אחת הסיבות לכך שיולדות בוחרות לקבל זריקת שיכוך לחלל האפידורלי, מה שמכונה אפידורל. במסגרת שיטת השיכוך הזאת מוכנסת צינורית דקה לעמוד השדרה ומחדירה אליו חומר הרדמה מקומי בטפטוף הדרגתי.

בשל רגישות ההליך זריקות אפידורל חייבות להינתן על ידי רופא מרדים והן כרוכות בסיכון של פגיעה בעצבים ונזקים זמניים כמו אובדן שליטה בשלפוחית, צניחה פתאומית של לחץ הדם ולעתים נדירות גם בנזקים מתמשכים או קבועים כמו אובדן תחושה באחת או בשתי הרגליים - תופעה שעל פי ההערכות פוגעת באחת מכל 50,000 יולדות.

זריקות תת-עוריות של מים סטריליים לעומת זאת יכולות להינתן ליולדות גם על ידי אחיות מיילדות, והן עשויות לספק חלופה אפקטיבית שתהיה בטוחה וגם זולה יותר.

יעילה, זולה וללא סיכונים לאם ולתינוק

במדינות כמו שבדיה, קנדה ואוסטרליה הטכניקה הזאת נמצאת בשימוש מזה כמה עשורים, אולם במדינות אחרות היא פחות מוכרת ומעטים בתי החולים שמציעים אותה ליולדותיהן. הסיבה לכך קשורה בחלקה לכך שעד כה לא היו המון ראיות מדעיות ליעילותה. אולם, ייתכן שזה ישתנה כעת לאור מחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד הבריטית ובאוניברסיטת קווינסלנד האוסטרלית. תוצאות המחקר מצביעות על כך שטכניקת ההזרקות יעילה ביותר, קלה לתפעול והכי חשוב - נטולת תופעות לוואי שמסכנות את האם והתינוק.

אילוסטרציה. ShutterStock
המים הסטריליים לא נספגים מהר בגוף וממשיכים לשבש את מעבר אותות הכאב במשך עד שלוש שעות. מחט של מזרק/ShutterStock

המחקר נערך במשך 5 שנים ופורסם בכתב העת EClinicalMedicine, החוקרים השוו בו קבוצה של 580 יולדות שקיבלו את זריקות המים הסטריליים לשיכוך כאבים, עם קבוצה נוספת של נשים שקיבלו זריקות דומות, אך שהכילו מי מלח (תמיסת סליין).

ההבדל בין הזריקות ששימשו בניסוי הוא שתמיסת מי המלח דומה מאוד בהרכבה לנוזלים שמצויים ברוב תאי הגוף. כתוצאה מכך, לאחר הזרקתם אל מתחת לעור הם נוטים להיספג במהירות לתוך התאים. מים סטריליים לעומת זאת אינם איזוטוניים, מה שאומר שהם אינם נספגים בקלות בגוף ולכן הם נוטים להישאר במקום זמן רב יותר ממי מלח כאשר הם מוזרקים מתחת לעור.

אף ששני הנוזלים הצליחו להקל על כאבי הגב, ההקלה שהסבו מי המלח התפוגגה לאחר כמה דקות, ואילו השפעתן של זריקות המים הסטריליים נמשכה לרוב שעה וחצי ולעתים אף יותר.

להסיח את תשומת הלב העצבית

כאשר מזריקים מים לאזור הגב התחתון זה מגרה את אותם העצבים שגורמים לכאבי הגב. הפעולה זאת 'מסיחה' תשומת הלב העצבית מכאבי הגב, ובמקום זאת הם שולחים למוח אותות לגבי כאב הצריבה הקל מהזריקות במקום.

אפידורל. ShutterStock
לאפידורל יש סיכונים וסיבוכים ורגישות ההליך מחייבת שרופא מרדים בלבד יבצע אותו. מרדים מבצע הרדמה אפידורלית/ShutterStock

אף שהצריבה המקומית באזור ההזרקה מורגשת למשך כ-30 שניות בלבד, השיבוש שהיא מצליחה לייצר באותות הכאב העצביים יכול להימשך עד 3 שעות.

"במדינות רבות משתמשים בטכניקה הזאת להקלת כאב, אך גוף הראיות שמוכיח את יעילותה היה לוקה בחסר עד כה, ולכן מטפלים רבים ביטלו אותה וחשבו שמדובר בשטויות", אמרה פרופ' סאלי קולינס, רופאה מיילדת שייעצה במחקר. לדבריה, "כעת, עם ההוכחות המוצקות הללו, אנחנו צופים ששירותי הבריאות בבריטניה ישקלו מחדש את ההנחיות שלהם לגבי השימוש בשיטה הזאת. מים סטריליים עולים פרוטות והטיפול הזה יכול לעשות שינוי עצום עבור נשים רבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully