וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו תרופה לשיכוך כאבים יותר בטוחה ויעילה לתינוקות?

סקירה של מאמרים ניסתה לבדוק איזה משכך כאבים יעיל יותר לתינוקות - פרצטמול או איבופרופן? כבר נגלה לכם שתרופה אחת הייתה יותר יעילה, אבל לא באופן משמעותי. אז מה בכל זאת ההבדל?

ילד נוטל תרופה. ShutterStock
האם יש תרופה אחת יותר טובה מהשניה? ילד מקבל תרופה/ShutterStock

יש רופאים שמעדיפים איבופרופן לטיפול בחום וכאבים אצל תינוקות, אחרים ממליצים על פרצטמול. סקירה חדשה של מחקרים בדקה את היעילות של שני משככי הכאבים, כמו גם את פרופיל הבטיחות שלהם.

החוקרים ערכו מטא-אנליזה שהשוותה נתונים מ-19 מחקרים הכוללים יותר מ-240,000 ילדים מתחת לגיל שנתיים, שהשוו פרצטמול (אקמול) לאיבופרופן (אדוויל או נורופן) בהיבטים של בטיחות ויעילות. המחקר התפרסם בפלטפורמה המקוונת של כתב העת JAMA (JAMA Network Open).

הממצאים הראו כי איבופרופן היה מעט יעיל יותר בהפחתת חום בין ארבע ל-24 שעות לאחר מתן התרופה, והיו עדויות באיכות בינונית לכך שאיבופרופן היה יעיל יותר גם לאחר מכן. אף תרופה לא הייתה יעילה יותר מהאחרת בהפחתת חום בארבע שעות מהרגע בו ניתנה. איבופרופן נמצא יעיל יותר בהפחתת כאב בטווח הזמן של 4-24 שעות לאחר מתן התרופה, והיו עדויות חלשות שהוא יעיל יותר מאשר פרצטמול בפרק הזמן של 24 שעות ומעלה ממתן התרופה.

מדידת חום לתינוק. ShutterStock
איבופרופן יעיל יותר בהפחתת כאב ואפקטיבי יותר גם אחרי 24 שעות. מדחום על רקע של תינוק חולה/ShutterStock

כמה מהמומחים סברו שפרצטמול עשוי להיות קשור לסיכון מוגבר לאסתמה, ואיבופרופן לסיכון מוגבר לבעיות בכליות, אך בסקירה זו נמצאו מעט תופעות לוואי חמורות הקשורות בשתי התרופות, והיו כמה מחקרים שלא מצאו תופעות לוואי כלל. בנוסף החוקרים ציינו כי היו נתונים מוגבלים על תופעות לוואי ארוכות טווח.

"למעשה, שתי התרופות הללו בטוחות מאוד לשימוש בילדים צעירים", אמר לניו יורק טיימס העורך הבכיר של המחקר, ד"ר סטיוארט ד 'דזיאל, מומחה לרפואת ילדים באוניברסיטת אוקלנד בניו זילנד. "אני באופן אישי נותן לילדי איבופרופן, שקשור באופן פוטנציאלי עם פחות אסתמה, ועשוי להיות יעיל יותר בשיכוך כאבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully