התכונה הזו יכולה להאריך לכם את החיים

אופטימיות היא דבר נהדר. היא גם גורמת לנו להסתכל על חצי הכוס המלאה וגם טובה לנו לבריאות. מחקר חדש מצא כי היא ממש מאריכה חיים. אבל איך עושים את זה לעזאזל?

16/11/2020
אופטימיזם. ShutterStock
על איזה חצי אתם מסתכלים? איור כוס(צילום: ShutterStock)

שעות האור התקצרו, הקורונה עוד כאן, ההגבלות, המצב הכלכלי שלא משתפר - בקיצור, לא חסרות סיבות להיות פסימיים. בכל זאת, דווקא בתקופה הזו חשוב להסתכל על חצי הכוס המלאה. ואם לא בשביל ההווה, אז אולי בשביל העתיד.

מחקר חדש מצא כי גברים ונשים עם רמות האופטימיות הגבוהות ביותר חיו בממוצע של 11 עד 15 אחוזים יותר בהשוואה לאלה שנטו לחשיבה פחות אופטימית. לאופטימיסטים בעלי הניקוד הגבוה ביותר היו הסיכויים הגדולים ביותר לחיות עד גיל 85 ומעלה. התוצאות נשארו גם גם כאשר נשקלו מצב סוציו-אקונומי, מצבים בריאותיים, דיכאון, עישון, מעורבות חברתית, תזונה לקויה ושימוש באלכוהול.

עוד בוואלה!

10 הרגלים בריאים של אנשים שלא חולים כמעט אף פעם

לכתבה המלאה

"זה היה המחקר הראשון שבדק את ההשפעה של אופטימיות על אורך חיים יוצא דופן, שמוגדר כגיל 85 ומעלה", אמרה העורכת הראשית, פרופ' לוינה לי, מומחית לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בוסטון. המחקר פורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences.

המחקר מצא שנשים עם הרמות הגבוהות ביותר של אופטימיות היו עם סיכוי של פי 1.5 לחיות עד 85 ומעלה, בהשוואה לאלה עם הרמות הנמוכות ביותר של אופטימיות. לגברים אופטימיים הסיכויים היו פי 1.7 לחיות עד גיל זה בהשוואה לפסימיים. שוב, זה נשאר נכון גם לאחר התאמות בריאותיות נוספות.

איך גישה אופטימית עוזרת?

משמעותה של אופטימיות לא אומרת התעלמות ממצבי לחץ של החיים. אך כאשר קורים דברים שליליים, אנשים אופטימיים נוטים פחות להאשים את עצמם וסביר יותר שהם רואים במכשול זמני או אפילו חיובי. הם גם מאמינים שיש להם שליטה בגורלם ויכולים ליצור הזדמנויות לדברים טובים לקרות בעתיד.

אופטימיות מאריכה חיים? הנשיא שמעון פרס ז"ל שנפטר בגיל 93 והיה אופטימיסט ידוע(צילום: ספק 500, אדוארד קפרוב)

"אנשים אופטימיים נוטים להיות בעלי יעדים, וביטחון להגיע אליהם", אמרה פרופ' לי, "מטרות אלה יכולות לכלול הרגלים בריאים התורמים לחיים ארוכים יותר". מחקרים קודמים מצאו קשר ישיר בין אופטימיות להתנהגויות בריאות יותר כמו תזונה נכונה ופעילות גופנית, כמו גם בריאות לב טובה יותר, מערכת חיסונית חזקה יותר, תפקוד ריאות טוב יותר וסיכון תמותה נמוך יותר, בין היתר.

"אופטימיות היא מימד פסיכולוגי חשוב שהתגלה כמנבא קשרים מעניינים באמת לבריאות", אמר ל-CNN מדען המוח ריצ'רד דוידסון, פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון ומייסד ומנהל המרכז למוח בריא. "בנוסף, הייתי מוסיף תכונות חיוביות אחרות, כמו תשומת לב, חמלה, טוב לב, ותחושה חזקה של מטרה בחיים".

ואם אתם פסימיים שתוהים איך ניתן להפוך לאופטימיים. נגיד שהדרך אומנם לא קלה, אבל היא בהחלט אפשרית. מומחי ממליצים לנהל יומן חיובי ומדי יום לקדיש מספר דקות לתיעוד היום שלכם מההיבט החיובי. מדובר בכלי פשוט אך עוצמתי, שיעזור לכם לשמן קצת את גלגלי החשיבה החיובית. בנוסף, מומלץ לתרגל כמה דקות ביום של מדיטציה או מיינדפולנס, להודות על הדברים הטובים בחיים ולדמיין בראשנו איך נראה ה"אני" הכי טוב שלכם. בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully