פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      תחשבו טוב יהיה טוב: חשיבה חיובית תעשה אתכם בריאים

      לא נשקר ונספר לכם שהחיים מושלמים, אבל אם תנסו להתמקד יותר במה שטוב ופחות במה שרע, אתם עשויים לחיות יותר שנים, ולחיות אותן מאושרים יותר. כך תהפכו להיות אופטימיסטים

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      זה בטוח לא מזיק (אילוסטרציה: shutterstock)

      לאיזה מחנה אתם שייכים - למחנה "חצי הכוס המלאה" או שמא למחנה "חצי הכוס הריקה"? אתם מצליחים לראות את הטוב שיש בחייכם, או שאתם נוטים להתמקד דווקא בצרות שנראה שמשום מה אוהבות ליפול דווקא עליכם? אם יש לכם איזושהי שליטה על דרך ההסתכלות על העולם, עדיף שתלכו על החיובי, וזה מוכח. ואם אין שליטה? אז זהו, שיש.

      ההתפתחות המואצת של תחום הפסיכולוגיה החיובית לימדה אותנו שחשיבה חיובית היא לא בהכרח תכונה מולדת, אלא מיומנות שאפשר וכדאי לרכוש, ומוטב שעה אחת קודם. הינה הסיבות והדרכים לעשות את זה.

      לחייך כל הדרך אל גיל הזהב

      כחלק מהמאמץ המיתולוגי למצוא את הגביע הקדוש של חיים ארוכים ובריאים, חוקרים החלו לבדוק את הקשר בין חשיבה חיובית לתוחלת חיים. במחקר שנערך באוניברסיטת הווארד נמצא קשר הדוק בין חשיבה חיוביות ואופטימיות לבין תפקוד לב בריא וצמצום הסיכויים ללקות במחלות לב וכלי דם - מחלות אופייניות בקרב אנשים בגיל העמידה ואילך. אז אם תרשו לעצמכם לקחת את החיים בקלות, אולי תצליחו להוסיף עוד כמה שנים לתוחלת החיים שלכם.

      בטי ווייט (GettyImages , Jason Merritt)
      הסוד לחיים ארוכים הוא הרבה צחוק (צילום: אימג’בנק, Gettyimages)

      נוגד הדיכאון הטבעי

      אם אי פעם הייתם בדיכאון, או נקלעתם לחברתו של אדם מדוכא, אתם בטח יודעים שחשיבה שלילית היא חלק בלתי נפרד מהתופעה. אבל יש גם צד שני למטבע הזה. על ידי אימוץ דפוסי חשיבה חיובית ניתן לחולל שינוי לטובה במצב הרוח, ולהקל את ההתמודדות עם הדיכאון. בשנים האחרונות הולכת וגוברת הפופולאריות של גישת הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי לדיכאון, שבין היתר מבוססת על אימוץ חשיבה חיובית כדרך חיים בריאה יותר.

      חשיבה חיובית מעודדת לקחת אחריות

      ישנו מיתוס שמי שנוהג לחשוב בצורה חיובית ינקוט בפחות אמצעי זהירות ויימנע פחות מסיכונים, אבל מסתבר שההפך הוא הנכון. לפי פסיכולוגים, לאנשים שסיגלו דפוסי חשיבה חיובית יש נטייה חזקה יותר לשמור על בריאותם, לאכול בריא, לקיים יחסי מין בטוחים, לצרוך ויטמינים ועוד. בנוסף, חשיבה חיובית ממקדת אנשים בתוצאות שהם רוצים להשיג, ולא בדברים מהם הם רוצים להימנע, מה שמגביר את הסיכויים שלהם לראות בבעיות שלהם "אתגרים" ולא "מכשולים" בדרך להשגת מטרותיהם בחיים.

      בוחן פתע, טום באום, אוריאל יקותיאל (מערכת וואלה! NEWS)
      חשבו חיובי, והצליחו (צילום מסך)

      ככה תעשו את זה בקלות

      ישנן עוד המון סיבות לאמץ מחשיבה חיובית, אבל הגיע הזמן למעשים. הינה שני כלים מעשיים שיאפשרו לכם להפוך את החשיבה החיובית לחלק בלתי נפרד מחייכם בצורה מעשית ומהנה.

      משחק ה"התמקדות בחצי הכוס המלא"
      מטרת המשחק היא לקחת אירוע שנתפס כשלילי, ולנסות לבחון אותו מנקודת מבט נוספת, וכך להרחיב את התפיסה לגבי האירוע ולתרגל חשיבה חיובית. איך זה עובד? אדם אחד מדבר על אירוע שלילי שהוא חווה, למשל פיטוריו מהעבודה, ואומר "פיטרו אותי מהעבודה, אבל אני משתדל הישאר רגוע". התפקיד של שאר השחקנים הוא לעודד אותו לתרגל דפוסי חשיבה חיובית, באמצעות משפטים כמו "אבל עכשיו כשאני לא עובד, יהיה לי יותר זמן ל..." ועליו להשלים את המשפט, למשל: "לעשות כושר, לבלות יותר עם המשפחה, למצוא עבודה טובה יותר, לצייר". אחד מאבני היסוד של אמנות החשיבה החיובית הוא היכולת למצוא את הטוב גם במצבים שנתפסים בעיני האדם כשליליים, והמשחק עוזר לפתח את המיומנות הזאת בקלות ובהנאה.

      ניהול יומן חיובי
      קורה לכם שאתם מריצים בראש שוב ושוב אירועים שליליים שלמעשה הייתם מעדיפים לשכוח? כולנו עושים את זה, והתוצאה היא הרגשת רגשות שליליים, למרות שמדובר באירוע מהעבר שקיים אך ורק במחשבה. מההרגל הזה אפשר להיפטר כך: קחו מחברת פשוטה, ומדי יום הקדישו מספר דקות לתיעוד היום שלכם מההיבט החיובי. ציינו את כל הדברים החיוביים והנעימים שקרו לכם, מקטן ועד גדול. מדובר בכלי פשוט אך עוצמתי, שיעזור לכם לשמן קצת את גלגלי החשיבה החיובית.