וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסימנים לקריש דם והאם ניתן למנוע אותו?

עודכן לאחרונה: 27.4.2021 / 8:24

זאת לא סכנה שאנחנו חושבים עליה יותר מדי ביום יום, אבל כדאי להכיר את התסמינים שאתם עשויים להרגיש במקרה של קריש דם, משום שזה עשוי להציל חיים. אולי גם את שלכם

קריש דם אילוסטרציה. ShutterStock
יכול להיווצר ממגוון סיבות ובכל מיני אזורים בגוף. קריש דם, אילוסטרציה/ShutterStock

קרישי דם הם לא ממש סכנה שאנשים מודעים אליה בשגרה, אלא שלאחרונה בעקבות הדיווחים על אנשים שפיתחו קרישי דם בעקבות חיסוני הקורונה של היצרניות אסטרהזניקה וג'ונסון אנד ג'ונסון המודעות אליהם מעט עלתה. מן הסתם לא מעט אנשים שואלים את עצמם מהם בכלל הסימנים שמאותתים על היווצרות קריש דם בגוף והאם ניתן למנוע אותם?

ישנם כמה סוגים של קרישי דם ולכל אחד מהם נורות אזהרה ודרכי טיפול שונות. קרישי דם יכולים להיווצר ממגוון סיבות, בהן: תרופות מסויימות, הרגלי אורח חיים (עישון, למשל) ומצבים בריאותיים שונים, והם יכולים גם להיווצר באזורים שונים בגוף. במקרים מסויימים וללא טיפול מתאים, קריש דם עלול לגרום לנזק חמור ואפילו למוות.

קריש דם - תסמינים:

קרישי דם יכולים להיווצר בעורקים או בוורידים והם נחלקים לשני סוגים עיקריים: פקקת (טרומבוזה), שהיא מצב של קריש דם נייח שחוסם את אספקת הדם באזור שבו הוא נוצר. הסוג השני נקרא תסחיף, ומתאר מצב של קריש שנודד בתוך כלי הדם והוא מסוכן במיוחד משום שהקריש עלול להגיע ככה לאזורים אחרים בגוף - כמו הלב או הריאות - ולגרום לנזק חמור בזמן קצר מאוד. התסמינים של קריש הדם משתנים בהתאם לסוגו.

כאבים ברגליים. ShutterStock
לרוב קרישי הדם הנייחים נוצרים ברגליים או בזרועות. איזה ממששת את רגלה/ShutterStock

תסמיני קריש דם מסוג פקקת:

  • חום ואודם מקומי באזור שבו ממוקם קריש הדם (לרוב ברגל או בזרוע)
  • נפיחות
  • כאב מקומי באזור הקריש
  • חולשה או נימול
  • שינוי במצב ההכרה

תסמיני קריש דם מסוג תסחיף:

  • קוצר נשימה פתאומי
  • שיעול, לעתים דמי אך לא בהכרח
  • עור דביק חיוור או כחלחל למראה
  • הזעה מוגברת
  • חרדה
  • חולשה
  • בחילה או הקאות

קרישי דם יכולים לפגוע בזרועות, ברגליים, בלב, בריאות, בכליות ובמוח - תלוי במקום בו נוצרו ולאן הם הצליחו לנדוד עם זרם הדם.

קרישי דם וחיסוני קורונה

מספר מצומצם יחסית של אנשים שקיבלו את מנות החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון ושל אסטרהזניקה (בארה"ב ובאירופה, חיסונים אלה אינם נמצאים בשימוש בישראל נכון להיום) פיתחו קרישי דם שמקורם בוורידים הסמוכים לסינוסים של המוח, מצב המכונה CVST. לרוב, המצב הזה קשור גם בספירת טסיות נמוכה.

אישה סובלת מכאבים בחזה. ShutterStock
תסחיף עלול לגרום לכאבים בחזה ולקוצר נשימה פתאומי. כאבים בחזה/ShutterStock

התסמינים המזוהים עם קריש דם מסוג זה הם כאבי ראש עזים, כאבי בטן, כאבי רגליים או קוצר נשימה, שמופיעים בטווח של 3 שבועות מקבלת החיסון - כך על פי המידע של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן ושל מינהל המזון והתרופות האמריקני. שיעור המקרים שבהם אירעו קרישי דם בעקבות מתן החיסונים נגד קורונה הוא מזערי, ורופאים מזכירים כי הסיכוי לסבול מקריש דם בעקבות תחלואה ב-Covid-19 גבוה הרבה יותר.

מה לעשות אם אתם חושדים שאולי יש לכם קריש דם?
הדבר הראשון והחשוב ביותר, הוא לפנות לקבלת טיפול רפואי מיידי. קרישי דם עלולים להיות חמורים ואף קטלניים, ולכן אם אתם חושדים שאתם סובלים מאחד, אל תבזבזו זמן ואל תדחו את הטיפול. הזעיקו אמבולנס או גשו לחדר מיון לבדיקה מיידית, ובמיוחד אם בנוסף לתסמינים שפורטו מעלה, אתם חווים גם כאבים בחזה או קשיי נשימה.

האם ניתן למנוע היווצרות קרישי דם?
ישנם גורמים מסויימים באורח החיים שיכולים להגדיל את הסיכון לקרישי דם: חוסר פעילות או חוסר תנועה למשך זמן ממושך (כמו ישיבה ממושכת בנסיעות או בטיסות ארוכות או אנשים המרותקים למיטתם בשל מצב רפואי כלשהו). גם עישון והשמנת יתר הם גורמים תורמים לסיכון להיווצרות קרישי דם.

תופעות הלוואי של תרופות מסויימות כמו למשל, גלולות למניעת היריון וחלק מהתרופות הניתנות לנשאי HIV, כוללות במפורש סיכון מוגבר לקרישי דם. וגם מצבים רפואיים כמו היריון, מחלות אוטואימוניות וסרטן נקשרו עם סיכון מוגבר לקרישי דם.

מה אפשר לעשות?
אם אתם בטיסה או במצב שמחייב אתכם להיות ללא תנועה לזמן ממושך, הקפידו להתנועע, להימתח ולהזיז את הרגליים מדי פעם, כדי לשפר את זרימת הדם, במיוחד לשוקיים. לעתים כדאי ללבוש גם גרבי לחץ שיסייעו במניעת קרישים. כדאי כמובן להימנע מעישון, לכלול פעילות גופנית בשגרה ולהקפיד על תזונה מאוזנת ומגוונת שתסייע להגיע ולשמור על משקל גוף תקין.

אם אתם נוטלים תרופות בקביעות או שאתם סובלים ממצבים בריאותיים שעלולים להגדיל את הסיכון שלכם לקרישי דם, התייעצו עם רופא המשפחה על אסטרטגיות מניעה נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully