וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש מצא איך סוכר משפיע על המוח של הילדים שלכם

עודכן לאחרונה: 18.4.2021 / 0:08

הורים רבים מתקשים להגיד לילדים שלהם "לא" כשהם מבקשים משהו מתוק. מחקר חדש מצא מה המשמעות של צריכת סוכר גבוהה בגילאים צעירים והיא מדאיגה מאוד

סוכר. Giphy
סכנה של ממש להתפתחות המוחית. גיף של סוכר/Giphy

ילדים הם הצרכנים הגדולים ביותר של סוכר, גם כאשר מבוגרים כבר יודעים כי צריכה רבה שלו היא בעלת השפעות בריאותיות כמו השמנת יתר ומחלות לב ואף יכולה להוביל לפגיעה בזיכרון. עם זאת, נתון פחות ידוע הוא האופן שבו צריכת סוכר גבוהה במהלך הילדות משפיעה על התפתחות המוח, במיוחד על אזור הידוע כחשוב ביותר ללמידה ולזיכרון הנקרא היפוקמפוס.

מחקר חדש שהובילו חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה, בשיתוף פעולה עם קבוצת מחקר באוניברסיטת דרום קליפורניה, הראה במודל של עכברים כי צריכה יומית של משקאות ממותקים בסוכר בגיל ההתבגרות פוגעת בביצועים במשימת למידה וזיכרון במהלך הבגרות. החוקרים מצאו גם כי שינויים בחיידקי המעיים עשויים להיות המפתח לפגיעה בזיכרון הנגרמת על ידי סוכר.

החוקרים קבעו כי שינויים בחיידקי המעיים הנקראים פרבקטרואידים עשויים להיות המפתח לפגיעה בזיכרון הנגרמת על ידי סוכר. הממצאים פורסמו בכתב העת Psychational Psychational.

"צריכת סוכר בשלבי החיים המוקדמים העלה את רמות הפרבקטרואידים, וככל שהרמות שלהם היו גבוהות יותר, כך החיות ביצעו את המשימה בצורה גרועה יותר", אמרה אמילי נובל, עוזרת פרופסור במכללת UGA למדעי המשפחה והצרכנות ששימשה כעורכת ראשית של המחקר, "מצאנו שהחיידקים לבדם היו מספיקים כדי לפגוע בזיכרון באותה צורה כמו סוכר, אבל זה גם פגע בסוגים אחרים של תפקודי זיכרון".

ילדה שוכבת על מיטה ושותה מיץ, מחזיקה שלט טלוויזיה ומסתכלת כנראה על מסך ממול. לידה תפוחים. ShutterStock
ילדים הם צרכני הסוכר הגדולים ביותר. ילדה שותה מיץ/ShutterStock

המכרסמים במחקר קיבלו את מזונם הרגיל בנוסף לתמיסת סוכר של 11 אחוזים. הנוזל ניתן להשוואה למשקאות ממותקים בסוכר הקיימים בחנויות. לאחר מכן החוקרים ביצעו משימת זיכרון שתלויה בהיפוקמפוס, אזור המוח הקריטי ללמידה וזיכרון ומטרתה הייתה להעריך עד כמה המכרסמים זכרו את ההקשר שבו ראו בעבר חפץ מוכר. "מצאנו שלחולדות שצרכו סוכר בשלב מוקדם של החיים הייתה יכולת לקויה להבחין בכך שאובייקט היה חדש בהקשר ספציפי, משימה שהחולדות שלא קיבלו סוכר היו מסוגלות לבצע", אמרה נובל.

משימת זיכרון שנייה הייתה של זיכרון זיהוי בסיסי, פונקציה שההיפוקמפוס אינו מעורב בה. משימה זו בדקה כיצד חולדות יכלו לזהות משהו שראו קודם. סוכר לא השפיע על זיכרון ההכרה שלהם במשימה זו. "נראה כי צריכת סוכר בגיל הרך פוגעת באופן סלקטיבי בלמידה ובזיכרון שלהם בהיפוקמפוס", אמרה נובל.

ניתוח נוסף הראה כי צריכת סוכר גבוהה הביאה לרמות מוגברות של פרבקטרואידים במיקרוביום המעיים. כאשר החוקרים הגדילו את רמות החיידקים במיקרוב של חולדות שמעולם לא צרכו סוכר, הם גילו שהמכרסמים השיגו תוצאות פחות טובות במשימות זיכרון תלויות בהיפוקמפוס ובלתי תלויות בהיפוקמפוס. "(החיידקים) גרמו לגירעונות קוגניטיביים בכוחות עצמם," אמרה נובל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully