וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גברים שלא מרוצים מהנישואים שלהם בסיכון גבוה למות מוקדם

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 15:02

מחקר שכלל 10,000 גברים ישראלים גילה כי "תחושת כישלון" בחיי הנישואים מהווה גורם מנבא למוות משבץ מוחי ולתמותה מוקדמת, ממש כמו עישון. למה זה קורה ובאילו גילאים הסיכון הכי משמעותי? הנה כל הפרטים

אהבה זה כואב, ונישואים - כך מסתבר - יכולים להרוג. מחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב מגלה כי חיי נישואים לא מספקים מעלים את הסיכון של גברים לשבץ מוחי ולמוות מוקדם. הסיכון גבוה יותר עבור גברים צעירים יחסית, בני 50 ומטה.

החוקרים עקבו אחרי מקרי מוות של כ-10,000 גברים ישראלים לאורך למעלה מ-30 שנה. הם גילו כי אי שביעות רצון בחיי הנישואים מהווה מנבא משמעותי למוות משבץ מוחי ולתמותה מוקדמת, לא פחות מגורמי סיכון מוכרים כמו עישון והיעדר פעילות גופנית. "ביקשנו לנתח את הנתונים שנאגרו לאורך השנים על פי פרמטרים שונים, במטרה לזהות גורמי סיכון התנהגותיים ופסיכו-חברתיים, שעלולים לנבא מוות משבץ מוחי ו/או מוות מוקדם מכל סיבה", הסביר ד"ר שחר לב-ארי, ראש החוג לקידום הבריאות באוניברסיטת תל אביב.

כמה אתם מאושרים מ-1 עד 4?

במסגרת המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Medicine, החוקרים ביצעו ניתוחים סטטיסטיים במסד נתונים של מחקר ארוך טווח שעקב לאורך 32 שנים אחרי בריאותם ודפוסי התנהגותם של כ-10,000 גברים, כולם עובדי מדינה ישראלים, עם דגש על מקרי מוות משבץ מוחי וכן תמותה מכל סיבה. בתחילת המחקר המשתתפים היו בגילאי 40 בממוצע, ולאורך השנים 64 אחוזים מהם מתו ממחלות שונות. לפני המחקר הם התבקשו בין היתר לדרג את שביעות רצונם מחיי הנישואין, בסולם של 1 (מרוצה מאוד) עד 4 (לא מרוצה כלל).

סימני האזהרה לשבץ מוחי/משרד הבריאות

לאחר ניתוח הנתונים החוקרים גילו, להפתעתם, כי מדרג זה מהווה גורם מנבא לתוחלת החיים, לא פחות מעישון או היעדר פעילות גופנית. כך לדוגמה, מספר המתים משבץ מוחי היה גדול ב-69 אחוזים בקרב אלה שהעניקו לנישואיהם ציון 4 (לא מרוצה כלל) בהשוואה לאלו שהעניקו ציון 1 ושהיו מרוצים מאוד מנישואיהם. כשמדובר במוות מכל סיבה, הפער היה 19 אחוזים לטובת הנשואים באושר.

החוקרים ביצעו ניתוח סטטיסטי של כלל גורמי הסיכון המוכרים לתמותה ממחלות לב וכלי דם, כגון סוכרת, יתר לחץ דם, BMI ומצב סוציו-אקונומי. גם כאן, הנתון הפתיע אותם מאוד - מתברר שהסיכון היחסי לתמותה מכל סיבה שהיא בקרב אלו שלא היו מרוצים מנישואיהם בהשוואה לאלו שהיו מרוצים היה גבוה פי 1.21 לרעת הלא מרוצים בנישואים, שיעורים אלו דומים לנתונים שמוכרים בספרות המקצועית בקרב מעשנים או אנשים שאינם עושים פעילות גופנית.

טיפול זוגי. ShutterStock
אולי כדאי להתאמץ יותר. טיפול זוגי/ShutterStock

כאמור, הפערים בתוחלת החיים היו גדולים יותר בקרב גברים שהיו מתחת לגיל 50 בתחילת המחקר. "בגיל מבוגר יותר הפער קטן יותר, אולי על רקע תהליכי הסתגלות של בני הזוג לקשר עם הזמן", אומר ד"ר בן ארי. ההנחה הזו מבוססת היטב: מחקר עבר כבר גילו כי נישואים דווקא משתפרים ככל שהשנים עוברות. חוקרים אמריקנים שעקבו במשך 13 שנים אחרי זוגות נשואים, בעלי ותק של בין 15 ל-35 שנים בנישואיהם, גילו כי עם הגיל חלה עלייה בהתנהגויות חיוביות כמו הומור וחיבה. ובמקביל, רגשות שליליים כמו התגוננות ירדו ככל שחלפו השנים.

"המחקר שלנו מראה שלאיכות חיי הנישואין והמשפחה יש השלכות בריאותיות על תוחלת החיים: גברים שדיווחו על תחושת כישלון בנישואיהם מתו בגיל צעיר יותר מאלה שחוו נישואים טובים", מסכם ד"ר לב-ארי, "הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקרים נוספים שהעידו על תועלת בתוכניות חינוך לזוגיות נכונה ולחיי משפחה בריאים, כחלק מהאסטרטגיה הלאומית לקידום הבריאות בכלל האוכלוסייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully