וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמן יעשה את שלו: נישואים משתפרים ככל שהשנים עוברות

9.12.2018 / 11:12

נהוג לחשוב שהשנים הראשונות הן ירח הדבש וככל שחולפות השנים הקסם בנישואים הולך ומתפוגג, אבל מחקר חדש קובע: ככל שזוגות נשואים זמן רב יותר הם צוחקים יותר ורבים פחות

ברק ומישל אובמה ממתינים לבני הזוג טראמפ לארוחת בוקר רשמית, וושינגטון, 20 בינואר 2017. AP
המריבות מפנות את מקומן להומור וחיבה. ברק ומישל אובמה/AP

כשחושבים על זוגות שנשואים שנים ארוכות, הנטייה היא להניח שימי הרומנטיקה והאש בזוגיות שלהם חלפו מזמן, אבל מחקר חדש מגלה שככל שהנישואים ותיקים יותר כך יורדת תדירות המריבות ואת מקומן תופסים הומור והבנה הדדית.

דווקא השנים הראשונות של הנישואים מתאפיינות בדרך כלל ביותר עימותים, משום שבהן מתמודדים בני הזוג עם אתגרים שוחקים יותר לזוגיות כמו גידול ילדים קטנים ואתגרים כלכליים. ככל שבני הזוג מתבגרים הם נוטים להתבדח זה עם זו יותר ולגלות הבנה גדולה יותר זה לזו, מה שפותח עידן חדש וסלחני יותר בנישואים שלהם.

עוד בנושא:
נשואים או רווקים? אחת מהאופציות עדיפה משמעותית על השנייה
נישואי קרובים: מה קורה כשאמא ואבא בני דודים?
זו הסיבה שגברים תמיד שוכחים ימי נישואים

ששי קשת, יונה אליאן. אביב חופי
נשים מביעות יותר חיבה. יונה אליאן וששי קשת/אביב חופי

למסקנות הללו הגיעו חוקרים אמריקאים שעקבו במשך 13 שנים אחרי זוגות נשואים, בעלי ותק של בין 15 ל-35 שנים בנישואיהם. הזוגות שהשתתפו במחקר נחלקו לשתי קבוצות: זוגות בגיל העמידה (בני 40-50) שהיו נשואים במשך 15 שנה, וזוגות בני 60-70 שהיו נשואים במשך 35 שנה לפחות. כל אחד מהזוגות נבחן על ידי החוקרים ב-3 הזדמנויות שונות במרווחים של 5-6 שנים.

בכל אחד מהמפגשים התקופתיים הללו התבקשו בני הזוג לנהל שיחה ספונטנית בת רבע שעה על סוגיה כלשהי מנישואיהם שלגביה התגלעה ביניהם אי הסכמה. השיחות הוקלטו ולאחר מכן נותחו על ידי החוקרים. החוקרים אמדו את הקשב והדיבור של כל אחד מבני הזוג לפי הבעות הפנים, שפת הגוף, התוכן המילולי וטון הדיבור, וסיווגו את הרגשות שהובעו בשיחה לפי הקטגוריות הבאות: כעס, בוז, גועל, התנהגות שתלטנית, התגוננות, פחד, מתח, עצב, יללנות, עניין, חיבה, הומור, התלהבות ואישור.

תוצאות המחקר, שהתפרסמו בכתב העת Emotion, הראה שעם הגיל חלה עלייה בהתנהגויות חיוביות כמו הומור וחיבה. ובמקביל, רגשות שליליים כמו התגוננות ירדו ככל שחלפו השנים.

עוד באותו נושא

מחקר: אנשים נשואים הם בעלי סיכוי גבוה יותר להחלים מסרטן

לכתבה המלאה
מייגן מרקל ניו זילנד הנסיך הארי. GettyImages
חושבים שעכשיו טוב לכם? חכו, חכו עוד 25 שנה. הארי ומייגן/GettyImages

נשים נטו להביע יותר את רגשותיהן ביחס לבעלים, שנטו להפגין פחות חיבה ולהיות שתלטנים יותר. אך גם ממצא זה לא העיב על המגמה החיובית הכוללת שהחוקרים זיהו לאורך שנות הנישואים. "הממצאים שלנו מאירים באור חדש את אחד הפרדוקסים הגדולים ביותר לגבי המחצית השנייה של החיים. למרות ההתמודדות עם אובדן חברים ובני משפחה, אנשים מבוגרים שיש להם חיי נישואים יציבים, מאושרים יותר באופן יחסי וחווים דיכאון וחרדה בשיעורים נמוכים יותר. הנישואים מיטיבים עם בריאותם הנפשית", אמר ד"ר רוברט לוונסון, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה ומי שעמד בראש המחקר הזה.

הממצאים הנוכחיים הם עוד נדבך במחקר ארוך טווח שד"ר לוונסון מנהל זה 25 שנים באוניברסיטת ברקלי, בהשתתפות 150 זוגות נשואים. רוב המשתתפים במחקר הינם כיום בשנות ה-70, ה-80 ואפילו ה-90 לחייהם והם כולם זוגות הטרוסקסואליים מאזור סן פרנסיסקו שהצטרפו למחקר שהחל בשנת 1989 ונמצאים במעקב תקופתי מאז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully