וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שגברים תמיד שוכחים ימי נישואים

13.11.2016 / 7:15

אין כמעט זוג שלא היה שם – הוא שוכח יום הולדת או יום נישואים, והיא? היא כבר תזכור לו את זה לכל החיים. מחקר חדש מצא הסבר מדעי לכך שלנשים יש זיכרון כל כך יותר טוב משל גברים

מדוע נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים?/מערכת "סיפור בדקה"

בווידאו: נשים זקוקות ל-20 דקות יותר של שינה מגברים

גברים ידועים לשמצה בנטייה שלהם לשכוח ימי נישואים, ימי הולדת ועוד תאריכים בעלי חשיבות. נשים מאידך, ואת זה יודע כל גבר – לא שוכחות. נשים נחשבות ל"שולפות מהירות" שיכולות לרוב לשלוף זכרונות במהירות, במדוייק ולפרטי פרטים. מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Menopauseמצביע על כך שיש הסבר מדעי שעומד מאחורי ההבדל הזה.

חוקרי האגודה האמריקאית למנופאוזה גילו שלנשים בגיל העמידה תפקודי זיכרון טובים בהרבה בהשוואה לאלה של בני גילן הגברים. עם זאת, עם תחילתו של גיל המעבר מתחילה גם הידרדרות הדרגתית במדדי הזיכרון של נשים. מחקרי עבר קישרו הידרדרות זו לירידה ברמות האסטרוגן שמתרחשת בגופן של נשים לאחר גיל המעבר.

"הממצאים מדגישים את חשיבותה של הירידה בייצור אסטרדיול בשחלות בגיל המעבר, ואת התפקיד שהיא משחקת בעיצוב הזיכרון", כתבו החוקרים.

עוד בנושא:
זיכרון שווא: איך אנחנו זוכרים דברים שבכלל לא קרו לנו?
6 תרגילים מבריקים לשיפור הזיכרון
בחנו את עצמכם: חושבים כמו גבר או כמו אישה?

נחשף כי הילרי קלינטון השתמשה בשרת מייל אישי לא מאובטח כשרת חוץ. 2015. AP
למרות שהנסיבות נגדן, נשים עדיין מפגינות ביצועי זיכרון טובים יותר משל גברים. הילרי קלינטון/AP

ערפול מחשבה ואובדן זיכרון לטווח קצר הן תופעות שכיחות בקרב נשים בגיל המעבר ולאחריו. לרמות אסטרוגן נמוכות יש השפעה ישירה על כימיקלים במוח דוגמת דופמין, סרוטונין ו-GABA. חומרים אלה מסייעים בוויסות מצב הרוח, בתפקודים קוגניטיביים כמו חשיבה וזיכרון ומאפשרים לנו להתמודד עם מצבי לחץ. אולם, כאשר רמות האסטרוגן נמוכות, האיזון הכימי במוח נפגע וזה עלול להוביל לתנודות במצב הרוח, חוסר יכולת לחשוב בבהירות ובעיות בזיכרון לטווח קצר.

אבל למרות שהנסיבות נגדן, נשים עדיין מפגינות ביצועי זיכרון טובים יותר משל גברים בני אותו גיל.

לצורך מחקרם גייסו החוקרים 212 נשים וגברים בני 45-55 שעברו בדיקות קליניות ומבחני זיכרון וכן, הערכה הורמונלית (שנועדה למקם את הנשים על סולם המנופאוזה). הם עברו מבחני זיכרון שבחנו מדדי זיכרון כמו: זיכרון אפיזודי (היכולת להזכר באירוע אוטוביוגרפי), תפקודי ניהול (תהליכים קוגניטיביים כמו זיכרון מקצועי), עיבוד סמנטי (תהליך שקורה לאחר שאנו שומעים מילה, ומפענחים את משמעותה) והערכת אינטליגנציה מילולית (היכולת לנתח מידע ולפתור בעיות בעזרת היגיון שפתי). מדדי זיכרון אסוציאטיבי וזיכרון אפיזודי מילולי הוערכו אף הם, באמצעות מבחן שם-פנים לזיכרון (Face-Name Associative Memory Exam, או: FNAME).

מוח גברי ונשי. ShutterStock
הורמונים נשיים מספקים לנשים הגנה מפני שלל תהליכים שעלולים לפגוע במוח/ShutterStock

בנוסף להשוואה בין המינים, גילו החוקרים שישנם הבדלים בתפקודי הזיכרון של נשים לפני ואחרי גיל המעבר. החוקרים גילו שלנשים לפני גיל המעבר או במהלכו מדדי זיכרון טובים יותר משל נשים לאחר גיל המעבר. העליונות של הנשים לפני ובמהלך גיל המעבר באה לידי ביטוי בתפקודי זיכרון ספציפיים. כך למשל נשים לאחר גיל המעבר שבגופן פחת משמעותית ייצור האסטרדיול (הורמון מין נשי המופק בשחלות) הפגינו מדדים נמוכים יותר של יכולות למידה ראשונית והן התקשו יותר להזכר בדברים שבעבר זכרו בקלות. עם זאת, יכולת אחסון הזכרונות שלהן לא נפגע.

"תלונות על תחושת ערפל במוח או על בעיות זיכרון צריכות להלקח ברצינות", אמרה ד"ר ג'ואן פינקרטון, מנכ"לית האגודה האמריקאית למנפאוזה, בהודעה לעיתונות. "המחקר הנוכחי ואחרים כמותו מוכיחים שלתלונות מסוג זה יש קשר לפגיעה אמיתית בזיכרון".

למי יש גדול יותר?

מחקר דומה שנערך בשנת 2015 מצא שנשים מבצעות טוב יותר מגברים משימות שמבוססות על זיכרון, משום שנפח המוח שלהן גדול יותר. גם ההיפוקמפוס – חלק במוח שאחראי בין השאר על הזיכרון, הוא גדול יותר אצל נשים מאשר אצל גברים, ובמיוחד לאחר גיל 60. והחוקרים ייחסו את ההבדלים הללו בין גברים לנשים להשפעתם של ההורמונים הנשיים.

הורמונים נשיים מספקים לנשים הגנה מפני שלל תהליכים שעלולים לפגוע במוח, שנמשכת הרבה לתוך גיל המעבר – שלא כמו גברים. החוקרים מקווים לחקור בהמשך את השינויים הספציפיים שנשים חוות בזיכרון עם תחילת גיל המעבר ואשר קשורים בהזדקנות בריאה, ובמקביל לזהות גם גורמים לירידה בזיכרון שעלולה להוביל למחלות כמו אלצהיימר ודמנציה בהמשך החיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully