וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסע להורות: דברים שחשוב לדעת לפני תהליך פונדקאות בחו"ל

ד"ר אלי גבע

17.1.2022 / 8:06

עבור לא מעט זוגות פונדקאות היא הדרך היחידה להביא לעולם ילד ביולוגי - מה חשוב לדעת כששוקלים הליך פונדקאות בחו"ל ומהם ההבדלים בין המדינות השונות? מומחה מסביר

רבים חושבים שקשיים בהבאת ילדים לעולם הם מנת חלקם של זוגות או יחידניים שבעיית הפוריות שלהם קשורה לאיכות הביציות או הזרע, אולם, יש קבוצה נוספת של מטופלות ומטופלים שמתקשים להרות וללדת מסיבות אחרות לגמרי. מדובר בנשים שיכולות להשיג הפריה אך אינן יכולות לשאת את ההיריון, או שההיריון מעמיד אותן בסיכון בריאותי. מצב זה יכול להתרחש על רקע מגוון רחב של מצבים: כריתת רחם בעקבות גידול (למשל סרטן צוואר הרחם), לידה קשה בעברה של האישה, או מחלת רקע שאינה מאפשרת לגוף האישה לעמוד בעומס (למשל מחלות לב, מחלות ריאה, הפרעות קרישת דם, או עבר של השתלת איברים). במקרים אחרים, דווקא נוצרים הריונות, אך הם אינם שורדים ומסתיימים בהפלה פעם אחר פעם, מסיבות שונות (לפעמים, הסיבה כלל אינה ברורה).

בפני נשים אלו (ובני זוגן) עומדת רק אפשרות אחת בודדת להביא לעולם ילד/ה ביולוגי/ת: פונדקאות.

במסגרת הליך פונדקאות, ניתן להפרות את ביציותיה של האם המיועדת (או של תורמת ביצית) בזרעו של האב המיועד, באמצעות הליך של הפריה חוץ גופית. לאחר מכן מבוצע הליך בו מחזירים את הביצית המופרית, לרחמה של האם הנושאת (הפונדקאית), שם יתפתח העובר עד הלידה.

אילוסטרציה פונדקאות. ShutterStock
לא תמיד אלה בעיות פוריות ששולחות זוגות לאופציה של פונדקאות. אילוסטרציה/ShutterStock

חלק מהנשים והזוגות שאינם יכולים לשאת היריון, מצליחים לאתר פונדקאית בישראל ולהשלים את התהליך. בהחלט ישנן נשים בישראל שרואות בדבר שליחות של ממש. אולם, זוגות אחרים אינם מצליחים לאתר פונדקאית בישראל. עבורם, הדרך היחידה להביא לעולם ילד/ה ביולוגי/ת היא פונדקאות בחו"ל.

עוד בוואלה!

80% מהנשים סובלות מהבעיה הזאת בהיריון, איך אפשר להקל?

לכתבה המלאה

מדינות שונות, חוקים שונים, תרבות שונה

הבשורה הטובה היא שהסיכוי להפוך להורים בתהליך פונדקאות הוא גבוה ובהחלט אפשר לצפות להצלחה. עם זאת, אם אתם שוקלים פונדקאות בחו"ל, חשוב שתגיעו מוכנים, שכן התהליך מערב היבטים רפואיים, תרבויות שונות, שפות שונות, מרחקים גיאוגרפיים, חוקים שונים ועוד. חשוב לתת את הדעת על הקשיים שעלולים להתעורר, וגם להכיר את הפתרונות שיכולים להקל על התהליך.

הרוב המכריע של הזוגות הפונים להליך פונדקאות בחו"ל, עושים זאת באמצעות ליווי כלשהו של רופא או סוכנות, עמם הם יוצאים למסע. כבר בשלב המוקדם של הייעוץ הראשוני, יש כמה דברים שחשוב לבדוק ולברר:

הפונדקאית תישא ברחמה את העובר שלכם ותיקח חלק בשמירה על שלומו והתפתחותו. כדאי לבחור בתהליך שמאפשר לכם להכיר אותה ולבחון את הכימיה ביניכם. נסו להרגיש האם אתם רוחשים כלפיה אמון, האם תרגישו שהיא שומרת על בריאותה ובריאות העובר שלכם, האם אתם מתרשמים לטובה ממצבה הרגשי. מלבד המפגש עמכם, יש לוודא שהפונדקאית עברה את המיונים הבריאותיים בידי הגורם שמלווה אתכם. אחד התנאים הוא שהפונדקאית כבר הרתה וילדה בעבר. ומה אם נפגשתם ולא הרגשתם חיבור והתאמה? ודאו שבמידת הצורך, יוצע לכם לפגוש מועמדת נוספת, עד שתרגישו ביטחון.

פונדקאות להט"ב. אילוסטרציה.. shutterstock, ShutterStock
כדאי לבחור בתהליך שיאפשר לכם להכיר את הפונדקאית, לבחון את הכימיה וגם יתן מענה במקרה שלא תהיה כזאת. זוג ופונדקאית/ShutterStock, shutterstock

עוד פרט שחשוב לקחת בחשבון הוא שחלק מהמדינות, ידרשו מכם לאמץ את הילד/ה לאחר הלידה, בהליך משפטי יקר וממושך. במדינות אלה לא תוכלו לעזוב עם הילד/ה, עד להשלמת תהליך האימוץ. עובדה זו תאלץ אתכם להישאר בחו"ל לאחר הלידה, לתקופה בלתי ידועה. לעומת זאת, במדינות אחרות, כמו אוקראינה למשל, תקבלו תעודת לידה על שמכם כבר בבית החולים ולא תצטרכו תהליך אימוץ כלל. מדובר בהחלטה שעשויה להקל עליכם משמעותית הן כלכלית והן מעשית ולוגיסטית.

גם באשר לבדיקות הגנטיות קיימת סוגייה שכדאי להכיר: בדקו אם מוצע לכם לערוך בדיקה גנטית לעובר לפני החדרתו לרחם הפונדקאית. מדובר בהליך שנקרא "אבחון טרום השרשתי", בו ניתן לזהות למשל תסמונת דאון. הבדיקה הגנטית תוכל לחסוך את בדיקת מי השפיר שמבוצעת במהלך ההיריון לשלילת תסמונת דאון. בנוסף, הבדיקה תוכל לגלות את מין העובר (אם תרצו) כבר לפני קליטת העובר ברחם.

גם אם אתם עומדים לעבור את התהליך בחו"ל, אך אין זה אומר שלא מגיע לכם להכיר ולבחור ברופא שיבצע את התהליכים החשובים והרגישים כמו שאיבת הביציות, ההפריה וההחזרה לרחם. חשוב מאוד לבחור ברופא מנוסה בתחום, עם מוניטין של הצלחות, כזה שגם התחברתם אליו ברמה האישית ומעורר בכם אמון וגישה חיובית. תוכלו להתייעץ עם הרופא לגבי הסיכוי להשיג הפריה מהביצית והזרע שלכם ולקבל טיפול שיתמוך בכך. פגישת ייעוץ שאיננה מתבצעת על ידי רופא שבודק אתכם, עוסקת רק בהיבטים הטכניים של הפונדקאות, וחסרה את ההיבט הרפואי.

אישה בהיריון מחזיקה תמונת אולטרסאונד. ShutterStock
הסטנדרטים הרפואיים של בדיקות ההיריון בחו"ל לא תמיד תואמים את אלה שנהוגים בישראל. אישה הרה מחזיקה תמונת אולטרסאונד/ShutterStock

אגב, לא בכל המדינות הסטנדרטים הרפואיים הם קפדניים ומסודרים כמו בישראל, ועל כן תפקיד הרופא חשוב פי כמה. חשוב לבחור רופא שילווה את מעקב ההיריון, שכן באופן טבעי במהלך התקופה, עלולים להתרחש אירועים לא צפויים, שאלות לגבי עתיד ההיריון וצורך בקבלת החלטות שבהן תצטרכו ייעוץ מקצועי, רגיש ותומך. חשוב שתרגישו שהרופא מלווה אתכם ואת ההיריון על הצד הטוב ביותר.

ומה אם לא נצליח להשיג הפריה בעזרת הביצית והזרע שלכם, ההורים המיועדים? הפונדקאית שלכם היא נושאת העובר. היא לא תוכל להיות תורמת הביצית. לכן, במקרה שבו לא ניתן להפרות את הביצית של האם המיועדת, יהיה צורך לאתר תרומת ביצית. בדקו האם הגורם המלווה אתכם מציע פתרונות גם למקרים אלו.

מומלץ לוודא שבמסגרת התהליך, מוסדרת לפונדקאית סביבת מגורים בקרבת המרפאה בה מתבצע מעקב ההיריון. בחו"ל, עלול להיות מרחק רב בין אזור המגורים של הפונדקאית לבין המרפאה. חשוב שהפונדקאית תוכל לבצע את מעקב ההיריון בתנאים נוחים, על מנת להבטיח שמעקב ההיריון יתקיים באופן סדיר וללא מאמץ מיותר. מסיבה זו, כדאי להנגיש עבורה סביבת מגורים זמנית בקרבת מקום.

הכותב הוא מומחה בפוריות ובהפריה חוץ גופית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully