וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

80% מהנשים סובלות מהבעיה הזאת בהיריון, איך אפשר להקל?

פרופ' טל בירון-שנטל

עודכן לאחרונה: 10.1.2022 / 10:41

כמעט כל הנשים ההיריוניות יסבלו מבחילות בדרגה כזאת או אחרת במהלך השליש הראשון. משינויי תזונה ועד לטיפול תרופתי - אלו הדרכים שבהן ניתן להקל היום על בחילות ההיריון

בחילות הן אחד הסממנים הראשונים המבשרים על תחילתו של היריון. למעשה, כמעט כל הנשים ההיריוניות סובלות מבחילות ברמות חומרה משתנות. עבור רובן, הבחילות מופיעות בצורה קלה והן אינן משפיעות על שגרת חייהן באופן משמעותי. נשים רבות מסוגלות לעבור את תקופת הבחילות ללא צורך בהתערבות רפואית. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם הבחילות חמורות והנשים הסובלות מהתופעה אינן מסוגלות להמשיך ולנהל את חייהן כרגיל. כתוצאה מהבחילות, אותן נשים אינן מצליחות לתפקד ובמקרים חריגים אף נזקקות לטיפול רפואי ולאשפוז.

מדוע נשים סובלות מבחילות בהיריון?
בחילות יופיעו לרוב עם תחילתו של ההיריון וידעכו לקראת סוף הטרימסטר הראשון (סביב השבועות 13-14). עולם המדע והרפואה טרם הצליח להצביע על הסיבות המדויקות להופעתן של הבחילות, אך מחקרים קושרים בין העלייה החדה של ההורמונים המופרשים מהתפתחות השיליה אל מחזור הדם לבין הבחילות. הורמונים אלו גורמים ככל הנראה לגירוי של מרכזי ההקאה במוח. כהוכחה לכך אנו עדים שבעת היריון מרובה עוברים כמו תאומים, תופעת הבחילות בהיריון מופיעה באופן עוצמתי יותר בהשוואה להיריון של עובר בודד.

מה ניתן לעשות כדי להקל על הבחילות?
מעקב סדיר מאפשר זיהוי מוקדם של בעיות בריאותיות העלולות להתעורר במהלך ההיריון. המעקב בהיריון חשוב גם עבור האישה ההרה וגם עבור העובר ולכן נהוג להתחיל אותו בשלב מוקדם - החל מהשבוע השביעי להיריון. חלק מהמעקב כולל הערכת תזונה, בחינה של מידת ההקאות, סקירת מחלות רקע וגורמים נוספים. בהנחה שההיריון תקין, על כל אישה להיות קשובה לגופה.

אישה מקיאה. ShutterStock
במקרים של יותר מארבע-חמש הקאות ביום וכשיש סכנת התייבשות - מומלץ לפנות לטיפול רפואי. אישה מקיאה/ShutterStock

ישנן עצות רבות כיצד ניתן להקל על תופעת הבחילות המעיקה - החל מאכילה של ארוחות קטנות במהלך היום, דרך תזמון צריכת פחמימות בשעות הבוקר ועד הימנעות או צמצום של אכילת מזונות מטוגנים ועתירי שמן ותבלינים. בנוסף ישנן נשים שטוענות שחתיכת לימון או פרוסת ג'ינג'ר יכולות להקל על הבחילות. מומלץ מאוד לכל היריונית להתנסות ולמצוא את הדברים שמסייעים לה להתמודד עם התופעה.

מתי צריך להיוועץ עם רופא?
חומרת הבחילות בהיריון משתנה בין אישה לאישה, וגם הסיבולת והיכולת לנהל שגרה תחת בחילות הן אינדיבידואליות. חשוב להיות קשובות לגוף וליכולת להמשיך ולהתנהל אל מול התפתחות ההיריון. יחד עם זאת, כאשר הבחילות מלוות במעל ארבע-חמש הקאות ביום ובמקרים בהם אישה אינה מצליחה לשתות מספיק וישנה סכנת התייבשות - יש לגשת להיבדק ולקבל טיפול. במידת הצורך, יינתן להריונית טיפול באמצעות עירוי של נוזלים עם מלחים לטיפול בהתייבשות ולאיזון החסרים הנוצרים כתוצאה מההקאות. במקרים חריגים ביותר וחמורים במיוחד, מוחזרים דרך הוריד גם חסרים תזונתיים נוספים.

עוד בוואלה!

מניקות ובוכות: כך תזהי אם את סובלת מתופעת עצבות בהנקה

לכתבה המלאה

איך ניתן לטפל?

במקרים בהם אישה בהיריון סובלת מאי נוחות בעקבות הבחילות וההקאות הנלוות להריונה, ישנם מספר קווי טיפול: ראשית, שינוי בהרגלי התזונה עשוי ליצור שינוי משמעותי בהחלט ולהקל על התופעה. שנית, ישנם מספר טיפולים תרופתיים המסייעים להתמודד עם בחילות בהיריון. ישנם תכשירים הניתנים ללא כל קשר להיריון כמו פראמין וזופרן, ולעומתם ישנם טיפולים ייעודיים להיריון הניתנים בכדור כמו הטיפול המוכר דיקלקטין שידוע במשך שנים כבטוח לשימוש בהיריון כמעט ללא תופעות לוואי.

ג'ינג'ר לימון דבש. ShutterStock
גם פרוסת לימון או ג'ינג'ר יכולות לעזור לבחילה. שורש ג'ינג'ר ולימון/ShutterStock

בתקופה האחרונה עבר הטיפול דיקלקטין מתיחת פנים וכעת ניתן למצוא במקומו על המדפים בבתי המרקחת את הטיפול - בונג'סטה. למעשה זהו תכשיר שעושה שימוש באותם מרכיבים פרמקולוגיים כמו הדיקלקטין ולכן למרות היותו חדש, אנחנו שקטים מבחינת בטיחותו בהיריון. השינוי היחיד הוא בשיטת שחרור החומר הפעיל. כעת הטיפול בנוי כך שהחומר המשתחרר בעת נטילת הכדור יעניק הקלה מיידית להתמודדות עם הבחילה, ולאט לאט ימשיך להתפזר כך שהשפעתו תהיה לטווח זמן ארוך יותר. למעשה, הטיפול החדש מאפשר הקלה בבחילות לאורך רוב שעות היממה.

הכותבת היא מנהלת האגף לגינקולוגיה ומיילדות, המרכז הרפואי מאיר בכפר סבא ויו"ר החברה הישראלית לרפואת האם והעובר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully