וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחילות בוקר קשות עלולות לגרום לדיכאון מתמשך

כמעט כל אישה בהיריון תסבול מבחילות בוקר, כאשר אצל רובן הן בכלל לא יהיו רק בבוקר. חלק קטן אף יסבלו מבחילות קשות במיוחד, מצב שעלול לגרום להם לדיכאון במהלך ההיריון ואחריו

צילום מסך

תקופת ההיריון היא תקופה לא קלה. כעת מחקר חדש מצא כי בחילות קשות בבוקר, תופעה שנשים עלולות לסבול ממנה בהיריון, קשורה לדיכאון בעת ההיריון ואף kאחריו. חוקרים מאוניברסיטת אימפריאל קולג' בלונדון מצאו כי נשים הסובלות מהיפרמזיס גרבידרום (hyperemesis gravidarum), סוג קשה של בחילות בוקר המתרחשות בשלבים הראשונים של ההיריון, נמצאות בסיכון גבוה יותר לדיכאון במהלך ההיריון ולאחריו. הצוות הבחין בקשר בניסוי קליני של יותר מ-200 נשים ופרסם את ממצאיו בכתב העת BMJ Open.

היריון גורם לשינויים רבים אצל נשים, מרמות הורמונים לתנודות במצב הרוח, ולפעמים תופעות אלה נמשכות זמן רב לאחר לידת התינוק. אחת התלונות השכיחות ביותר בהריון היא בחילות בוקר, המופיעות לרוב בשליש הראשון. זה יכול לגרום לבחילות והקאות, שלעיתים קרובות מופעלות על ידי ריחות או אוכל.

בניגוד למונח בחילות בוקר, נשים בהריון יכולות לחוות בחילות בכל שעה ביום או אפילו במהלך היום כולו. אמנם זה יכול להיות לא נעים לאם, אבל בחילות בוקר לא מסכנות את התינוק. לרוב, בחילות בוקר חולפות בשבוע ה-16 עד ה-20 להיריון. עם זאת, חלק מהנשים עשויות לפתח את הגרסה הקשה של בחילות בוקר שנקראת בקיצור היפרמזיס. נשים שחוות בחילות בוקר שנראות גרועות מכפי שציפו צריכות להתייעץ עם הרופא שלהן.

החוקרים בחנו את ההשפעה של היפרמזיס על 214 נשים בהריון משלושה בתי חולים בלונדון. מחצית מהנשים הראו סימנים של התופעה בעוד שבמחצית השנייה לא היו בחילות או הקאות משמעותיות. אף אחת מהמשתתפות לא קיבלה טיפול במצבים של בריאות הנפש בשנה האחרונה. החוקרים ביצעו הערכות פסיכולוגיות של המשתתפות בשליש הראשון ושישה שבועות לאחר הלידה.

אישה מקיאה. ShutterStock
תופעה מטרידה בעת ההיריון ואחריו. אישה מקיאה/ShutterStock

ההערכות הפסיכולוגיות הראו כי 49 אחוזים מאותן נשים עם היפרמזיס חוו דיכאון במהלך ההיריון. רק 6 אחוזים מהנשים ללא הבחילות הקשות חוו את אותו הדבר. לאחר הלידה, 29 אחוזים מהנשים עם היפרמזיס בהיריון עדיין דיווחו על דיכאון, לעומת 7 אחוזים מהנשים שלא סבלו מהתופעה.

ד"ר ניקולה מיטשל-ג'ונס, הכותבת הראשית של המחקר, אמרה בהודעה לעיתונות כי נשים עם היפרמזיס בהיריון יש סיכון גבוה פי שמונה לדיכאון במהלך ההיריון. לאחר ההיריון, יש להם פי 4 יותר סיכון לדיכאון. שיעורי הסיכון העידו על הצורך בתמיכה בבריאותן הנפשית של הנשים, לא רק מאנשי מקצוע בתחום הבריאות, אלא מצד בן הזוג, המשפחה והחברים.

"לעתים קרובות מדי בני זוגם, קרובי משפחתם או עמיתים לעבודה אינם מספקים את התמיכה הדרושה להם מכיוון שהם אינם מבינים את חומרת מה שעוברות הנשים הללו", אמרה ד"ר מיטשל-ג'ונס, מומחית למיילדות וגינקולוגיה.

דיכאון לאחר היריון

החוקרים בדקו גם את הקשר בין האמהות לתינוקותיהן. לא נראה שיש קשר או השפעה ישירה של תופעת ההיפרמזיס על הקשר. עם זאת, מחקרים קודמים הראו כי לדיכאון יכולה להיות השפעה שלילית. המחברים ציינו כי שמונה נשים עם היפרמזיס בהיריון הפסיקו את הריונן. בשלבים מוקדמים יותר הנשים רצו ללדת את תינוקותיהן, כך שייתכן שלדיכאון היה תפקיד בהחלטה.

נשים שנמצאות בדיכאון במהלך ההיריון עשויות להמשיך ולהרגיש דיכאון לאחר הלידה. זה עשוי להיות קשור לבייבי בלוז שמגיע פעמים רבות עם תחושות של חרדה, דיכאון, עצב ושינויים במצב הרוח. על בני המשפחה לפקוח עין על האם הטרייה אם היא מגלה סימנים כאלה, מכיוון שהדבר יכול להצביע על דיכאון לאחר לידה, הפרעת מצב רוח חמורה יותר שקשורה בחלקה להורמונים משתנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully