פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      להתגבר על בחילות היריון בעזרת אוכל

      בניגוד למחשבה המתבקשת דווקא אכילה יכולה לעזור להתגבר על הבחילות של תחילת ההיריון. מה כדאי לאכול ולשתות וממה כדאי להימנע

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      בחילות היריון. בדרך כלל הבחילות מתחילות בשבוע 5-6 ועוברות לקראת שבוע 10 (shutterstock)

      פורסם לראשונה בינואר 2015

      כל היריון הוא עולם בפני עצמו וכל אישה עוברת אחרת את ההיריון שלה. אבל בתחילת הדרך יש הבדל עיקרי בין שני סוגים נשים; אלה שמרגישות טוב ואלו שסובלות מבחילות והקאות ופשוט יוצאות מתפקוד. משום מה הבחילות של תחילת ההיריון קיבלו את הכינוי בחילות בוקר, אך נשים רבות סובלות מהן לאורך כל היום בלי הבדל בין בוקר וערב וחלקן גם מקיאות.

      בדרך כלל הבחילות מתחילות בשבוע 5-6 ועוברות לקראת שבוע 10 או סוף הטרימסטר הראשון, אבל יש נשים רגישות שהבחילות וההקאות מלוות אותן גם בחודשים מתקדמים יותר.
      במצבים קיצוניים (הקאות מרובות והגעה למצבי התייבשות וירידה במשקל) ניתן להיעזר בטיפול תרופתי (בהתייעצות עם רופא) שאמור לשפר את ההרגשה ולאפשר המשך תפקוד.

      במקרים הרווחים - כל אישה מוצאת את השיטות שלה להעביר את תחושת הבחילה ואפשר לעשות את זה גם באמצעות אכילת מזונות מסוימים והימנעות מאחרים. הבשורות הטובות הן שהתחושות האלה אופייניות להיריון תקין והן מעידות שהשלייה מתפתחת כמו שצריך (כמובן שכאשר אין בחילות, זה אינו מעיד כי משהו אינו כשורה).

      שורש ג'ינג'ר על קרש חיתוך (ShutterStock)
      ג'ינג'ר. קוביות ג'ינג'ר מיובשות, תה ג'ינג'ר ואפילו ג'ינג'ר אייל יכולים לסייע בהפחתת תחושת הבחילה (shutterstock)

      ג'ינג'ר וארוחות קטנות במשך כל היום

      בדרך כלל כשיש בחילה בגלל קלקול קיבה הגוף בעצם אומר לנו שכדאי להימנע מאכילה, אבל בבחילות של היריון זה לא כך. למעשה, הפתרון הכי טוב הוא להמשיך לאכול גם אם זה קצת ומעט ולספק המשך הזנה לגוף ולעובר.

      אכילה מסודרת – יש המון סיבות להתחיל לאכול מסודר ומאוזן בהיריון והתמודדות עם בחילות היא עוד סיבה. ההמלצה היא לאכול ארוחות קטנות ולא לפתוח מרווחי זמן גדולים ביניהן. כשהקיבה ריקה תחושת הבחילה לעיתים חזקה יותר ולכן תמיד כדאי שיהיה משהו בבטן.

      נשנוש פחמימתי מיד אחרי ההתעוררות – זה לא הזמן לזנק מהמיטה. רצוי לקום לאט, על הצד (כדי להימנע מסחרחורת), ולאכול משהו פחממתי כמו קרקר או טוסט כדי לייצב את הקיבה ולספוג את חומצות העיכול.

      מזונות קרים ופירות חמצמצים – להרבה נשים עוזר לאכול לימון, אשכולית ומזונות קרים.

      אל תשכבי אחרי הארוחה – למרות שלפעמים מרגישים שהדבר הכי הגיוני לעשות הוא לנוח אחרי האוכל – לא כדאי. השכיבה עלולה להגביר את תחושת הבחילה.

      הימנעות ממזונות עתירי שומן – זה לא הזמן לפסטות ברוטבי שמנת כבדים ולבשר שומני שדורש מהגוף הרבה "עבודה". בהיריון עדיף לצרוך פחות מזון שומני כי הוא מכביד על העיכול ובעצמו יכול לעורר הרגשת בחילה.

      הימנעות ממזונות מתובלים, מטוגנים או מתוקים מדי – העדיפו מזון קר ולא מתובל מדי.

      הפרדה בין שתייה ואכילה – מחקרים מצאו שעדיף להמתין כעשרים דקות אחרי הארוחה ורק אז לשתות. שתיית נוזלים בזמן הארוחה מגבירה את תחושת הבחילה.

      שתיית מים קרים – כשסובלים מבחילות והקאות כדאי לשתות מים קרים בכמויות קטנות (אפילו בכפית אם המצב ממש חמור). גם קוביות קרח או קרטיבים יכולים לעזור בהפגת תחושת הבחילה ולתרום למילוי מאגרי הנוזלים בגוף. זיכרו – לאט לאט. קחו לגימות קטנות.

      ג'ינג'ר – שורש הקסם - קוביות ג'ינג'ר מיובשות, תה ג'ינג'ר ואפילו ג'ינג'ר אייל יכולים לסייע בהפחתת תחושת הבחילה. אפשר להכין לבד 'ג'ינג'ר-למון-האני טי' - לגרר שורש ג'ינג'ר טרי לכוס מים חמים ולשתות עם דבש ולימון.

      חליטות צמחים – חליטות קמומיל ושומר ידועות ביכולתן להרגיע את הקיבה ועשויות להקל על תחושת הבחילה