מתכננת היריון? אלה השינויים שאת חייבת לעשות כבר עכשיו

הרבה נשים שנכנסות להיריון מתחילות להקפיד מאוד על התזונה וההרגלים שלהן, אבל האמת היא שאת השינויים צריך לעשות כבר בשלב תכנון ההיריון. הדיאטנית טובה קראוזה מסבירה על מה חשוב להקפיד, ולמה

טובה קראוזה
04/11/2021

כולם יודעים שהתזונה בהיריון חשובה מאוד, אבל פחות ידוע שהתזונה צריכה להיות טובה כבר לפני ההיריון. יותר ויותר מחקרים מצביעים על חשיבות של תזונה בריאה חודשים ואף שנים לפני ההיריון, אצל נשים וגם אצל גברים. למה התזונה משמעותית כבר לפני ההיריון? הנה 7 סיבות עיקריות:

עוד בוואלה!

שני מחקרים חדשים מוכיחים שוב את החשיבות של חיסון נשים בהיריון

לכתבה המלאה

1. כי את עלולה להתחיל את ההיריון עם חוסרים תזונתיים

למרות שאנחנו בחברת שפע, יכולים להיות לנו חוסרים תזונתיים. בסקר מצב בריאות ותזונה לאומי (סקר מב"ת 2) שנערך בארץ בין השנים 2014-2016 נמצא שרוב הנשים בנות 18 עד 44 לא צורכות מספיק ויטמינים A,D,E,C וחומצה פולית ולא צורכות מספיק סידן. בנוסף, כמחצית מהנשים לא צורכות מספיק ברזל, ויטמין B12 וויטמין B1.

חוסרים תזונתיים יכולים לפגוע בפוריות ולהפריע להפרייה או להשרשה של העובר, או לפגוע בהתפתחות ההיריון, ולכן חשוב לתקן אותם כבר לפני ההיריון. לשם כך כדאי לבצע בדיקות דם מקיפות ולהתייעץ עם דיאטנית לשדרוג התזונה ובמידת הצורך ליטול גם תוספים.

2. כי התזונה משפיעה על הביצית ועל תא הזרע

בזמן ההבשלה שלה לפני הביוץ, הביצית עוברת שינויים גנטיים שבמהלכם היא פגיעה להשפעות הסביבה. אם אין חוסרים תזונתיים או חשיפה לרעלים כמו עשן סיגריות, הביצית תהיה מוכנה להפרייה במצב הטוב ביותר שרק אפשר.

תא זרע נוצר 3 חודשים לפני שמוכן להפרייה ובתקופה הזאת גם הוא עובר שינויים גנטיים ופגיע להשפעות הסביבה.

זה הזמן להשלים חסרים. ויטמינים(צילום: ShutterStock)

3. כי התזונה לפני ההיריון היא התזונה של העובר בימיו הראשונים

בימים הראשונים לאחר ההפרייה, עד שהעובר משתרש בדופן הרחם כדי לקלוט מזון מהאם, המקורות היחידים שלו לאנרגיה, לוויטמינים ולמינרלים שדרושים לגדילתו הם מה שיש בביצית, ומה שיש בביצית תלוי בתזונה שלך לפני ההיריון.

4. כי השבועות הראשונים של ההיריון קריטיים להתפתחות אבל לא תמיד את יודעת שאת בהיריון

בשבועות הראשונים של ההיריון נוצרים כל האיברים והמערכות. מתא אחד נוצרת מערכת שלמה כך שאם חלילה יש בעיה באותו תא, תהיה בעיה בכל התאים שיווצרו ממנו. כדי שהעובר יתפתח באופן תקין, חשוב שיהיו רמות מתאימות של ויטמינים שונים, למשל חומצה פולית: מערכת העצבים הראשונית של העובר נסגרת בין היום ה-21 ליום ה-28 לאחר ההפרייה, עוד לפני האיחור במחזור, ומחסור בחומצה פולית בזמן הזה מגביר את הסיכון לפגם בסגירה הזאת ולהוביל למומים חמורים. חשוב גם שיהיו רמות תקינות של מינרלים שונים כמו יוד, שחיוני לייצור תקין של הורמוני בלוטת התריס ולהתפתחות תקינה של המוח.

ברגע שאת שומרת כבר לפני ההיריון על תזונה טובה ונוטלת תוספים של חומצה פולית ושל יוד לפי המלצות משרד הבריאות, את דואגת להתפתחות הטובה ביותר. אם את מתחילה לשנות את התזונה וליטול את התוספים האלה רק אחרי גילוי ההיריון, יש כמה שלבים שכבר הסתיימו ואי אפשר להשפיע עליהם.

על היין צריך לוותר כבר לפני ההיריון. כוס יין(צילום: Giphy)

בנוסף, אם את מפסיקה לעשן או לצרוך אלכוהול רק אחרי שגילית את ההיריון, עברו כבר כמה שבועות מאוד משמעותיים להתפתחות שבהם העובר היה חשוף לחומרים מזיקים, ולכן כדאי כחלק מההכנה להיריון להפסיק לעשן ולהימנע מאלכוהול.

5. כי התזונה לפני ההיריון יכולה לעזור לקראת תקופת הבחילות

בתחילת ההיריון יכולים להיות שינויים בהעדפות המזון שלך. יכול להיות שתהיה לך רתיעה ממזונות מזינים או אולי תסבלי מבחילות והקאות שישבשו צריכה סדירה של אוכל דווקא בתקופה כל כך רגישה. עם זאת, אם נכנסת להיריון אחרי תקופה שבה התזונה שלך היתה טובה, תעברי את התקופה הזאת על הצד הטוב ביותר.

6. כי התזונה לפני ההיריון יכולה למנוע סוכרת היריון

בשנים האחרונות בוצעו מחקרים על נשים הרות עם גורמי סיכון לסוכרת היריון כדי לבדוק אם שינוי תזונה והגברת פעילות גופנית תוך כדי ההיריון יכולים למנוע הופעה של סוכרת היריון. למרות תועלות בריאותיות רבות של אותם שינויים, הם לא הצליחו למנוע הופעה של סוכרת היריון. לעומת זאת, מחקרים כן מצאו קשר בין שינוי התזונה לפני ההיריון לבין סיכון נמוך יותר לסוכרת היריון, כך שהכנה תזונתית להיריון יכולה לעזור להפחית משמעותית את הסיכון.

7. כי יש מצבים שלוקח זמן לטפל בהם ועדיף להתחיל כבר עכשיו

קיימים מצבים בריאותיים שהטיפול בהם אורך זמן. למשל, אם יש לך סוכרת סוג 1 או סוג 2, חשוב לאזן את הסוכרת לפני ההיריון והאיזון מצריך זמן. אם יש לך הפרעת אכילה, את זקוקה לזמן כדי לטפל בעצמך ולהגיע למצב בו את יכולה לשאת היריון בבטחה. אם את עם עודף משקל, ירידה במשקל מצריכה את הזמן שלה. היערכות מוקדמת תעזור לך להתחיל את ההיריון במצב אופטימלי.

אם את יודעת שקיימת אפשרות שתרצי להיכנס להיריון בשנה הקרובה או אפילו קודם, אל תחכי, כדאי כבר עכשיו להתחיל בשדרוג התזונה שלך ובהרגלי חיים טובים. אם את מתכוננת זמן רב מראש לחתונה או לחופשה, אירועים של ערב אחד עד תקופה קצרה, למה לא להתכונן להיריון שישפיע על אולי 100 השנים הבאות?

טובה קראוזה היא דיאטנית ומחברת הספר הדיגיטלי "הכנה בתזונה לקראת היריון"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully