וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפולי פוריות מעלים את הסיכון לסוכרת היריון

מחקר שכלל 2 מיליון נשים הרות מצא סיכוי גבוה יותר ב-53 אחוזים לסוכרת הריון בקרב הנשים שהרו באמצעות הפריה מלאכותית, לעומת אלה שעשו זאת באופן טבעי. הסיבות לכך הן עדיין רק בגדר השערות

אילוסטרציה. ShutterStock
חצי מיליון תינוקות נולדים מדי שנה כתוצאה מ-IVF ו-ICSI. זרע וביציות בהפריה חוץ גופית/ShutterStock

הכניסה להיריון באמצעות IVF (הפריה חוץ גופית) אינה חוויה קלה או נעימה במיוחד. מבלי לזלזל לרגע בתופעות הלוואי שכרוכות בתהליך ההורמונלי הזה, יש גם מספר סיכונים ממשיים לבריאותם של האם והתינוק לעתיד. מחקר חדש מראה שאחד מהסיכונים המשמעותיים הוא התפתחות של סוכרת הריון.

סכרת הריון היא תופעה שכיחה יחסית, המשפיעה על 10-4 אחוזים מהנשים ההרות ומעלה את שיעור הסיבוכים עבורן ועבור העובר שלהן במהלך ההיריון. למרות שמדובר במצב רפואי שבדרך כלל נעלם מעצמו לאחר הלידה, זה מעלה את הסיכון של האם וגם של התינוק לחלות בסוכרת מלאה בהמשך החיים. סוכרת ההריון יכולה להוביל לבעיות חמורות, כולל רעלת היריון ואפילו לידה שקטה. רעלת היריון היא מחלה שמופיעה אצל נשים בהריון מתקדם יחסית ועלולה לסכן את האם והעובר. הסיבוך העיקרי שלה הוא כיווץ של כלי דם, שמצד אחד גורם לעליית לחץ הדם ומצד שני מביא לירידה בזרימת הדם לאיברים שונים, לשליה ולעובר. כתוצאה מכך, גדילת העובר נפגעת. סיבוך אפשרי נוסף הוא אקלמפסיה - פרכוסים כמו בהתקף אפילפטי או אובדן הכרה.

המחקר, שנערך באוניברסיטת אריסטו בסלוניקי ביוון, כלל סקירה של 38 מחקרים קודמים שנעשו בהשתתפות כמעט שני מיליון נשים. בסך הכל נבדקו נתוני ההיריון של 63,760 נשים שהרו באמצעות טכניקות מלאכותיות, כמו הפריה חוץ גופית, שבה נוזל הזרע מונח יחד עם הביציות בתנאי מעבדה, או בהזרקת זרע אינטראקטיפלסמית (ICSI), שבה תאי זרע בודדים מוזרקים ישירות לביצית. אגב, הנתונים מראים שיותר משמונה מיליון תינוקות נולדו עד כה ברחבי העולם מהיריון "מלאכותי", וחצי מיליון תינוקות נולדים כעת מדי שנה כתוצאה מ-IVF ו-ICSI.

על פי הממצאים שהוצגו בכנס סוכרת בברצלונה, מתוך 163,302 נשים שנכללו במחקר ונבדקו לסוכרת הריון, כמעט 5,000 מהן היו נשים שהרו באופן מלאכותי. ניתוח הנתונים גילה ששיעור הנשים בעלות סוכרת ההיריון היה גבוה ב-53 אחוזים בקבוצה זו בהשוואה לנשים שילדו תינוק לאחר שהרו באופן טבעי. 17 מחקרים נוספים נותחו, שכללו 21,606 נשים בעלות התאמה מבחינת גיל, גובה, משקל, סטטוס עישון ומוצא אתני.

החוקרים, בראשות ד"ר פנגיוטיס אנגנוסטיס, גילו גם שם, שנשים שהרו באופן מלאכותי היו בעלות סיכוי גבוה יותר ב-42 אחוזים לפתח סוכרת הריון. ד"ר אנגנוסטיס טען שהסקירה הייתה "הערכה קפדנית של הראיות הטובות ביותר הזמינות עד כה", והוסיף: "הריונות שהושגו על ידי הפריה חוץ גופית קשורים לסיכון מוגבר לסוכרת הריון, בהשוואה להריונות שנוצרו באופן טבעי. המנגנון המדויק אינו ברור ולא ידוע אם זה נובע מהתערבות רפואית או ממצב הפוריות הבסיסי של הזוגות שעוברים רבייה בסיוע. נדרש מחקר נוסף בנושא".

אמא ותינוק. ShutterStock
סוכרת היריון מעלה את הסיכון לחלות בסוכרת מלאה בהמשך החיים. אימא ותינוק/ShutterStock

מומחים משערים שהסיכון יכול להיות כתוצאה מריבוי בהורמונים הרבים שבהם משתמשים לטיפולי פוריות. ד"ר אדם ווטקינס, פרופסור לביולוגיית רבייה באוניברסיטת נוטינגהאם, אמר ל- MailOnline: "יש אנשים שמשערים שנשים שעוברות הפריה חוץ גופית נוטות להיות מבוגרות יותר ובעלות שכיחות רבה יותר של מצבים כמו תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS), לעומת נשים שנכנסות להיריון באופן טבעי, וזה עשוי להיות הגורם הבסיסי לסיכון המוגבר לסוכרת ההיריון. כמו כן, יכולות להיות השפעות מסוימות מרמות ההורמונים שמשמשות לעידוד נשים לייצור הביציות הדרושות ב-IVF, ומההליך הכירורגי של החזרת העוברים לרחם".

תסמונת השחלות הפוליציסטיות משפיעה על עד שמונה אחוז מהנשים ועלולה להוביל לבעיות פוריות, עלייה במשקל וסוכרת. בנוסף, ידוע שעלייה בהורמונים המיוצרים במהלך ההיריון עלולה להוביל לשימוש של הגוף באינסולין בצורה פחות יעילה, ולהגדיל את הסיכון לתנגודת לאינסולין ומכאן סוכרת. אלסטאיר סוטקליף, פרופסור לרפואת ילדים כללית בקולג' האוניברסיטאי בלונדון, אמר: "האם יש טעם לפאניקה או לדאגה, על פי הנתונים? כנראה שלא. אבל ניתוחים מחקריים מסוג זה נדרשים כדי לפקח על הסיכונים התיאורטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully