וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיקור לא מגדיל את הסיכוי להכנס להריון

21.5.2018 / 0:00

מחקר חדש וגדול סותר את מחקרי העבר שטענו שדיקור יכול להגדיל את סיכויי הכניסה להריון של נשים בטיפולי פוריות עד פי שניים וקובע כי הדיקור אינו משפיע על הסיכוי להריון או ללידה כלל

דיקור לשיפור הפוריות. ShutterStock
נשים רבות עוברות דיקור כטיפול תומך במהלך טיפולי פוריות. דיקור/ShutterStock

נשים רבות שנמצאות בטיפולי פוריות פונות לרפואה האלטרנטיבית, ובאופן ספציפי לדיקור - כטיפול תומך לניסיונותיהן להרות, מתוך תקווה שטיפולים אלה יגדילו את סיכוייהן להרות וגם יסייעו בהפחתת הלחץ והמתח הנפשי הנלווה לטיפולי IVF (הפריות חוץ גופיות).

מספר מחקרים קליניים קטנים שנערכו בעבר טענו שדיקור שיפר את סיכויי ההצלחה של טיפולי פוריות, שכידוע יכולים להיות מלחיצים מאוד וללא ערובות להצלחה. אולם מחקר חדש סותר את ממצאיהם.

עוד בנושא:
שום דבר לא עוזר למיגרנה? חוקרים מצאו פיתרון טבעי ואפקטיבי
מחטים בשירותים: כך דיקור סיני מסייע לעצירות
למה מסתירים מאיתנו את כל הנתונים על טיפולי ההפריה בישראל?

בדיקות הריון. ShutterStock
החוקרים לא הצליחו לאתר הבדל משמעותי בשיעורי הקליטה או במספר הלידות החיות. אישה בהריון/ShutterStock

עוד באותו נושא

מחקרים מוכיחים: טכניקות ריפוי מהמזרח באמת משפרות את הבריאות

לכתבה המלאה

במחקר השתתפו יותר מ-800 נשים מאוסטרליה וניו זילנד שעברו טיפולי דיקור במקביל למחזורי טיפולים של הפריית מבחנה. הממצאים לא הצליחו לאתר הבדל משמעותי בין שיעור הלידות של תינוקות חיים של אותן נשים ובין הנתון המקביל בקרב נשים שעברו טיפולי הפרייה ולא טופלו בדיקור.

הממצאים שפורסמו ממש לאחרונה בכתב העת JAMA ( Journal of the American Medical Association), מהווים תמיכה נוספת בהנחיות המעודכנות שפורסמו על ידי האגודה האמריקאית לרפואת פריון ובעוד שתי מטא-אנליזות שנחשבות לאיכותיות במיוחד מבחינה מדעית, והצליבו נתונים ממספר רב של מחקרי עבר.

לא העלה את סיכויי הקליטה ולא הפחית את שיעורי ההפלה

במחקר העדכני (האוסטרלי-ניו זילנדי) נבדקה השפעתם של טיפולי דיקור קצרי טווח, שהתבצעו במהלך סבב אחד של טיפולי הפריה. ונמצא כי הדיקור לא תרם לעלייה בשיעורי ההיקלטות או הלידות החיות וגם לא הפחית את מספר ההפלות הטבעיות.

המחקר התבצע ב-16 מרפאות פוריות באוסטרליה ובניו זילנד בשיטה רנדומלית מבוקרת (שהשוותה בין השפעת הטיפול הנבדק על קבוצה אחת ובין השפעת טיפול פלסבו על קבוצה שנייה), ומטרתו היתה לנסות ולהגדיל את שיעור ההריונות והלידות החיות בקרב 848 נשים בגילאי 18-42, שעברו מחזורי IVF בשימוש עוברים טריים (לא מוקפאים), לאורך תקופה של 4 שנים.

דיקור לשיפור הפוריות. ShutterStock
קבוצת הביקורת עברה טיפולי דיקור מדומים, שבהם המחטים לא חדרו את העור. דיקור/ShutterStock

טיפול הדיקור הראשון ניתן למשתתפות בתחילת סבב הטיפולים, אז הן מתחילות לקבל תרופות הורמונליות שמטרתן לגרות את ייצור הזקיקים בשחלות. לאחר שבוצעה הפריה מוצלחת (במבחנה) הנשים קיבלו טיפולי דיקור נוספים לפני ומיד אחרי החזרת העוברים לרחם. קבוצת הביקורת של המחקר עברה טיפולי דיקור מדומים, שנראים כמו טיפולי דיקור אמיתיים בהבדל אחד: המחטים לא הוחדרו מבעד לשכבת העור של המטופלות. בשני הטיפולים - האמיתי והמדומה - מחטים שעליהן צינורות פלסטיק דקים הוצמדו לעור, אך בטיפול המדומה המחט התרוממה לתוך צינורית הפלסטיק עם המגע בעור ולא חדרה לעורן של המטופלות.

התוצאות הראו שהושג הריון קליני ב-25.7 אחוזים מהנשים שעברו דיקור וב-21.7 אחוזים מהנשים בקבוצת הביקורת (שקיבלו דיקור-דמה). לידת תינוק חי הושגה ב18.3 אחוזים מהנשים בקבוצת הניסוי וב-17.8 אחוזים מהנשים בקבוצת הביקורת. פער של 4 אחוזים (בנתון הראשון של השגת הריון) אולי נשמע כמו ממצא מעורר תקווה, אולם החוקרים הסבירו כי בהתחשב במספרן הנמוך מלכתחילה של לידות חיות בעקבות טיפולי IVF לא מדובר בעלייה מספיק גדולה כדי להסיק מדעית שהדיקור הועיל. משמעות הדבר היא שהמחקר לא מצא תימוכין לכך שדיקור מסייע בשיפור סיכויי הכניסה להריון או בלידת תינוק חי בנשים העוברות הפריות מבחנה.

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
שיעורי ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית עדיין נחשבים נמוכים יחסית. הפריית ביציות במעבדה/ShutterStock

עם זאת, במציאות נשים בדרך כלל עוברות מספר גדול יותר של מפגשי דיקור לפני תחילת סבב טיפולי הפרייה מזה שניתן במסגרת המחקר. תרחיש זה לא נבדק במסגרת המחקר.

חשיבות המחקר

למרות שחלו מספר התקדמויות טכנולוגיות בתחום של הפריות המבחנה, שיעורי ההצלחה של הטיפולים הללו עדיין נחשבים נמוכים יחסית. בנוסף, תרופות וטכניקות מעבדה חדשות צריכות לעבור תהליכי פיתוח ובדיקה קפדניים על מנת לבחון את השפעתן ויכולתן להביא בסופו של דבר ללידת תינוק בריא בסופם של טיפולי ההפריה.

דיקור משמש מזה שנים רבות ככלי תומך לבעיות גניקולוגיות ומיילדותיות מגוונות. בשנת 2002 נערך הניסוי הקליני הרנדומלי הראשון שבו בוצע דיקור מיוחד לנשים בטיפולי פוריות בזמן החזרת העוברים לרחמן. תוצאותיו של הניסוי הזה הצביעו על כך שהסיכוי להרות בעזרת הדיקור הוכפל, בהשוואה לנשים שעברו הפרייה ללא דיקור.

מספר מחקרים נערכו לאחר מכן בניסיון לשחזר את תוצאותיו של אותו מחקר מ-2002, כמה מהם מצאו שלדיקור היתה השפעה מיטיבה מסויימת (אם כי לא גדולה כמו במחקר המקורי), בעוד שאחרים לא מצאו שהיתה לו השפעה כלל.

מהיכן הגיעה התיאוריה שדיקור מסייע לפוריות?

אספקת דם מספקת היא קריטית לצורך הבשלת ביציות ולבניית רירית הרחם - שני גורמים חשובים בפוריות האישה וליצירת אפשרות של הריון.

אישה מליטה את פניה בידיה בעצב במיטת בית חולים. ShutterStock
הדיקור נמצא כבעל תועלת רגשית, אך לא פיזית/ShutterStock

מחקרים שנערכו על שיטה חזקה יותר של דיקור - אלקטרו-אקופנקטורה, מצאו שהוא עשוי להשפיע על מערכת העצבים הסימפתטית ולהגביר את זרימת הדם לחלקי הגוף השונים, בהם גם השחלות והרחם.

כמו כן, מתח נפשי נחשב לאחד הגורמים המשפיעים על הפוריות ומחקרים מצאו התאמה בין רמות סטרס וחרדה נמוכות יותר בקרב נשים שעוברות טיפולי פוריות ובין גידול בסיכוי להכנס להריון.

החוקרים כתבו כי הם מקווים שבעקבות הממצאים הללו נשים שעוברות טיפולי פוריות והרופאים המטפלים בהן יוכלו לקבל החלטות בהתבסס על מידע מדוייק יותר. ממצאים נוספים מתוך המחקר, שטרם פורסמו, מצאו עם זאת שלדיקור יש חלק בהפחתת סטרס, הרגיע נשים וגרם להן להרגיש טוב יותר עם עצמן בזמן שעברו את טיפולי ההפרייה התובעניים. כך שלמרות שדיקור ככל הנראה לא ישפיע על סיכויי הכניסה שלהן להריון או ללדת, הוא כן יכול לסייע להן להתמודד עם המשא הרגשי הנלווה לטיפולי IVF.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully