וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקרים מוכיחים: טכניקות ריפוי מהמזרח באמת משפרות את הבריאות

29.6.2017 / 14:33

רבים מפקפקים בתועלת של יוגה, מדיטציה ודיקור סיני לחיזוק הגוף והנפש. כעת, מחקרים חדשים מראים כי טכניקות אלו יכולות לטפל בחרדה ובכאבים כרוניים ביעילות ואף עשויות להשפיע לחיוב על הדנ"א

טאו פורצ'ון לינץ' המורה המבוגרת ביותר בעולם ליוגה בת 98/סיפור בדקה

בווידאו: מורה ליוגה בת 98 מוכיחה כמה הפעילות הזאת מועילה לבריאות

בעבר הן נתפסו כטקסים פגניים, אך בעשורים האחרונים קמים חסידים רבים במערב לשיטות ריפוי הוליסטיות שמקורן במזרח. כיום יותר ויותר חוקרים בוחנים שיטות אלו ומגיעים למסקנות מרתקות על תרומתן לבריאות הגוף והנפש. שני מחקרים שונים פורסמו בשבוע שעבר בכתבי עת מדעיים, וטומנים בשורות מעוררות השתאות לחסידי הדיקור הסיני, היוגה והמדיטציה.

עוד בנושא:
מדיטציה בלי מדיטציה: 8 דרכים פשוטות לנקות את הראש בכל יום
האם זו הדרך הקלה ביותר לנצח את הקמטים?
מתאזנים: 3 תרגילי יוגה שיחזקו את השרירים שלכם

יוגה ומדיטציה: משפיעות על הדנ"א

מטא-מחקר בריטי שהתפרסם השבוע בכתב העת Frontiers in Immunology טוען כי תרגול קבוע של יוגה ומדיטציה לא רק עוזרים לנו להירגע, אלא אף משפיעים על המטען הגנטי שלנו ומצמצמים את הנזק שנגרם לדנ"א בעקבות סטרס.

כשאנו חווים סטרס, מופעלת בגוף תגובת "הילחם או ברח" (fight or flight), ובעקבותיה נפרש מערך הגנתי של הגוף הכולל הופעת דלקת, שיכולה בטווח הקצר לחזק את מערכת החיסון ולהגן מפני זיהומים ופציעות. אולם, כפי שכותבים החוקרים, בחברה המודרנית, בה סטרס הוא מרכיב משמעותי בחיינו, התגובות הדלקתיות יכולות להיהפך לכרוניות ומסוכנות. מצב של דלקתיות כרונית עלול להוביל לתחלואה בשלל מחלות כגון אסטמה ודלקת מפרקים, מחלות של מערכת הלב וכלי הדם, מחלות נוירודגנרטיביות (הפוגעות בתפקוד המוח), דיכאון, ואף מספר סוגי סרטן והזדקנות מואצת.

החוקרים עברו על ממצאיהם של 18 מחקרים שונים מ-11 השנים האחרונות, בהן נבדקו השפעותיו של תרגול קבוע של יוגה, מדיטציה וטאי צ'י, על כ-846 בני אדם. הם מצאו כי בקרב אנשים המתרגלים יוגה ומדיטציה, כמו גם פעילויות אחרות העוסקות בקשר בין גוף ונפש, מופקת כמות נמוכה יותר של חלבון בשם NF-kB או Kappa B, המווסת את פעילות הגנים הקשורה לסטרס. לדברי החוקרים, כל המחקרים מראים כי תרגול יוגה ומדיטציה מדכא את ביטויים של הגנים ואת התרחשותם של תהליכים מעוררי דלקת.

עוד באותו נושא

שום דבר לא עוזר למיגרנה? חוקרים מצאו פיתרון טבעי ואפקטיבי

לכתבה המלאה
יום היוגה הבינלאומי בנמל תל אביב 22 ביוני 2017. ראובן קסטרו
משנה את ה-DNA/ראובן קסטרו

"הפעילויות הללו מותירות מעין חתימה מולקולרית בתאים שלנו, ומבטלות את ההשפעה של סטרס על גופנו על ידי שינוי אופן ביטוי הגנים", כתבו החוקרים. איוונה בוריק מאוניברסיטת קובנטרי שבבריטניה אמרה כי היא ועמיתיה הופתעו לגלות שזה לא משנה אם מתרגלים יוגה, טאי צ'י, מדיטציה או תרגולי נשימות. זאת מכיוון שלכל הפעילויות הללו יש השפעות דמות ברמה הגנטית.

"אפילו 15 דקות תרגול עשויות להועיל"

בראיון למגזין טיים אמרה בוריק כי יוגה ומדיטציה למעשה "גורמות למוח להכווין תהליכים בדנ"א שמועילים לבריאותנו". היא הוסיפה כי הגנים שאנו יורשים אינם סטטיים וכי פעילותם יכולה להיות מושפעת גם מדברים שנמצאים תחת שליטתנו.

"על ידי בחירה בהרגלים בריאות מדי יום, אנו יכולים ליצור תבניות פעילות של הגנים שמועילות לבריאותנו. המוני אנשים בעולם כבר נהנים מהפעילויות הללו, ולא מודעים לכך שהיתרונות מורגשים ברמת התא ובגנים. אפילו 15 דקות יומיות של תרגול עשויות להועיל", אמרה.

בוריק הוסיפה כי מדובר בתחום מחקר חדש יחסית, ויש לבדוק אם ניתן להפיק יתרונות בריאותיים דומים משמירה על תזונה בריאה והתעמלות גופנית. כמו כן הציעה בוריק לחקור האם קיים הבדל משמעותי באופן שבו יוגה, למשל, משפיעה על הגנים לעומת יתר הפעילויות.

אילוסטרציה. ShutterStock
ביטוי הגנים בגופנו הוא לא גזרת גורל, ואנחנו יכולים גם להשפיע עליו לחיוב/ShutterStock

סטיב קול, חוקר מתחום הגנומיקה (חקר הגנום של אורגניזמים) מאוניברסיטת קליפורניה, שחתום על מספר מחקרים שנכללו בסקירה, מתאר את המסקנות כ"מדויקות" בראיון למגזין New Scientist, אך מוסיף כי יש צורך לערוך ניסויים קליניים קפדניים שיראו כי השינויים בביטוי הגנים מיתרגמים לשיפור הבריאות הפיזית.

דיקור סיני: חלופה למשככי כאבים?

מחקר נוסף שהתפרסם השבוע בכתב העת Medical Journal of Australia, טוען כי דיקור סיני יעיל בהפגת כאבים כמו משככי כאבים סטנדרטיים בטיפול בפציעות נפוצות כגון כאבים בגב התחתון או נקיעת הקרסול. המחקר נערך על ידי חוקרים משתי אוניברסיטאות במלבורן, RMIT ואוניברסיטת מונאש, בארבעה חדרי מיון בבתי חולים שונים בעיר. החוקרים התבססו, בין היתר, על מחקרים קודמים שהעידו כי דיקור סיני עשוי להיות יעיל בהפגת כאבים שמקורם במערכת השלד והשרירים, כאבי ראש ואף כאבי שיניים.

במחקר השתתפו 1,964 בני אדם שהגיעו לחדרי המיון עם כאבים אקוטיים בגב התחתון, בעיות בקרסול או מיגרנות. הם חולקו לשלוש קבוצות, כאשר קבוצה אחת קיבלה טיפול שכלל דיקור סיני, השנייה קיבלה כדורים לשיכוך כאבים והשלישית זכתה לטיפול משולב. המטופלים נתבקשו לדרג בפרקי זמן קבועים את מידת הכאב בסולם של 0 עד 10, ואת מידת השיפור, אם ישנה, בכאב שלהם.

שלושת הטיפולים נמצאו שווי ערך ביכולתם להפיג את הכאב, אך בשעה הראשונה לאחר מתן הטיפול, לא נרשם שיפור אצל אף מטופל באף אחת מהקבוצות. כשעה לאחר מתן הטיפול כ-16 אחוזים מהנבדקים דיווחו על הקלה ברמת הכאב, בעוד שפחות מארבעים אחוזים הרגישו הפחתה משמעותית של שתי נקודות בסולם ומעלה. אך לאחר מכן, כל הטיפולים הצליחו להפחית את רמת הכאב אצל המטופלים.

לאחר 48 שעות ממתן הטיפול, מרבית המטופלים היו מרוצים מהדיקור הסיני, כאשר 82.8 אחוזים מהקבוצה שקיבלה רק דיקור סיני ענו כי ישמחו לחזור על הטיפול, בהשוואה ל- 80.8 אחוזים בקבוצה שקיבלה דיקור סיני ותרופות, ו-78.2 אחוזים מהקבוצה שקיבלה תרופות בלבד.

אילוסטרציה. ShutterStock
בקרוב בחדרי המיון?/ShutterStock

החוקרים כתבו כי המחקר "הראה שדיקור סיני הוא חלופה חיונית לתרופות, שעשויה להיות מועילה במיוחד עבור חולים שלא יכולים להשתמש במשככי כאבים סטנדרטיים בעקבות סיבות רפואיות שונות".

בנוסף קראו החוקרים לבדוק היתכנות של הענקת דיקור סיני בחדרי המיון. פרופ' מארק כהן, מצוות המחקר, כתב בהודעה לעיתונות שהוציאה אוניברביטת RMIT כי "אחיות ורופאים בחדרי המיון זקוקים למגוון אפשרויות להפגת כאב בעודם מטפלים בחולים. זאת בהתחשב בדאגות סביב שימוש בתרופות אופיואידיות כגון מורפין, והסיכון להתמכרות בשימוש בתרופה לאורך זמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully