וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא מתוקה: הכל על סוכרת היריון

מערכת וואלה! בשיתוף סימילאק

9.12.2014 / 9:13

היא יכולה להפתיע, לבוא משום מקום וללא סימנים מקדימים – סוכרת היריון. כל מה שאת צריכה לדעת על התופעה, הסיכונים ודרכי הטיפול

סוכרת היריון. ShutterStock
בהיריון וגילו אצלך סוכרת? מעתה תצטרכי לנטר את רמת הסוכר בדם באופן קבוע/ShutterStock

יכול להיות שההיריון שלך היה עד עכשיו 100%. העובר התפתח כמו שצריך, הבדיקות היו תקינות ועברת כבר את שלב תופעות הלוואי של החודשים הראשונים. את מרגישה טוב, נראית טוב, פעילה וחיה לך חיי שגרה בציפייה למהפך הגדול.

אבל אז, בשבוע 24-25 או קצת אחרי, את עושה בדיקת העמסת סוכר. על פי משרד הבריאות יש לבצע את הבדיקה בין השבועות 24-28. והתוצאות שמתקבלות שמבלבלות בבת אחת את שגרת היום יום. את ממשיכה אל בדיקת העמסת הסוכר השנייה ו"הקובעת" (100 גרם לעומת גרם 50 בזמן נתון) ואחרי התוצאות אי אפשר כבר לברוח מזה – יש לך סוכרת היריון.

מעכשיו כבר לא תוכלי לנשנש בחצות הליל משהו טעים מהמקרר ולאכול פחמימות ללא בקרה. למעשה כל הארוחות ביום יפסיקו להיות ספונטניות ותידרש הקפדה גם על מרווח הזמן בין ארוחה לארוחה.

עוד בנושא:
נשים שלא חוסנו נגד שפעת בסיכון ללדת מוקדם
כשבחילות הבוקר הופכות למחלה
הכול על רעלת היריון

מהי סוכרת היריון?

סוכרת הריונית – או רמת יתר של סוכר בזמן ההיריון – מתפתחת בדרך כלל בחצי השני של ההיריון ונעלמת בדרך כלל לאחר הלידה. אצל חלק מהנשים מתפתחת סוכרת הריונית כיוון שהגוף אינו מייצר די אינסולין לטיפול ברמת הגלוקוז, שעולה בהיריון עקב שינויים הורמונליים. הסיכון לפתח סוכרת היריון עולה עם הגיל.

בדומה לנשים בעלות סוכרת מסוג 1 (נעורים) או 2 (מבוגרים), נשים הסובלות מסוכרת היריונית יכולות למנוע סיבוכים במהלך ההיריון והלידה על ידי איזון רמות הסוכר בגופן. עושים זאת על ידי שמירה קפדנית על רמות הסוכר בדם בעזרת דיאטה שהותאמה במיוחד על ידי דיאטנית. אישה בהיריון שגילו אצלה סוכרת היריון צריכה לנטר את רמת הסוכר בדם באופן קבוע ולהיות מטופלת במרפאה להיריון בסיכון גבוה. בנוסף, אם עד עכשיו לא הקפדת על התעמלות בזמן ההיריון – זה הזמן לאמץ הליכה יומית או פעילות ספורטיבית אחרת שהומלצה לך על ידי הגורמים המטפלים. שמירה על דיאטה מאוזנת ודלת סוכר בשילוב עם פעילות גופנית – הן המפתח לשמירה על בריאותך ועל בריאות העובר. חשוב שרמות הסוכר בדם יהיו קרובות לנורמה ובדיקות דם תכופות, שניתן לעשות בבית, יסייעו בהבטחת המשך היריון בריא.

אם לא מאזנים את רמות הסוכר בדם יש סיכוי גבוה יותר ללדת עוברים גדולים (מעל 4 ק"ג), ללדת בניתוח קיסרי או בלידה מכשירנית.

מהם סיכויי התינוק לחלות בסוכרת?

הסיכויים שהתינוק ייפתח סוכרת הם נמוכים מאוד. רוב התינוקות שנולדים לאימהות עם סוכרת נעורים, או עם סוכרת היריונית לעולם לא יפתחו סוכרת. תינוקות שנולדו לאימהות עם סוכרת מסוג 2 ייתכן ויפתחו סוכרת בגיל מאוחר יותר. רוב האימהות עם סוכרת הריונית יחזרו לרמות סוכר רגילות לאחר הלידה (אימהות בעלות סוכרת תלוית-אינסולין יצטרכו לעדכן את רמות האינסולין שעליהן לקחת אחרי תחילת ההנקה).

החדשות הטובות הן שללא קשר לסוג הסוכרת שלך, ניתן לבצע שינויים בדיאטה ובתרופות כדי לאפשר לתינוק לינוק. הגורמים המטפלים (רופא/דיאטנית) יעזרו לך לאזן את הדיאטה ואת מינוני האינסולין כדי להתאימם לצרכים התזונתיים שלך ושל התינוק.

לא כל אישה שיש לה סוכרת היריון תצטרך לקחת אינסולין. אם אחרי המעבר לדיאטה דלת סוכר, תצליחי לאזן את רמות הסוכר בדם אחרי כל ארוחה ובמהלך היום – לא תצטרכי להתחיל טיפול באינסולין אלא רק להתמיד בדיאטה ולהמשיך בבדיקות הסוכר בתדירות שהומלצה לך.

בדרך כלל אחרי הלידה, נעלמת הסוכרת ההיריונית מאליה, אך מומלץ להמשיך להיות במעקב ולבדוק נוכחות סוכרת סמויה, על ידי העמסת סוכר המבוצעת 6 שבועות לאחר הלידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully