וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מות היולדת באיכילוב: הכל על רעלת היריון

ד"ר רן סוירסקי

8.6.2014 / 15:04

ביום שישי האחרון מתה יולדת רק בת 25 כתוצאה מרעלת היריון - הגורם הראשי לתמותת נשים הרות בעולם המערבי. כל מה שצריך לדעת על רעלת היריון - אבחון וטיפול

הריון. ShutterStock
התסמינים שעליהם עלולה האישה להעיד הם הפרעה בראייה, כאבים בבטן בימנית העליונה וכאבי ראש עיקשים/ShutterStock

ביום שישי האחרון הלכה לעולמה יולדת בת 25 כתוצאה מרעלת היריון. היולדת אושפזה בתחילת השבוע במצב קשה מאוד בבית החולים איכילוב. כיממה לאחר שילדה את בנה בהצלחה בניתוח קיסרי, הידרדר מצבה של הצעירה, אזרחית גאנה, וביום שישי היא מתה.

רעלת היריון (Eclampsia) הוא מצב רפואי המתאפיין בעלייה בלחץ הדם, בעליית ריכוז החלבון בשתן ובבצקות. הרעלת עלולה לגרום לפגיעה קשה בעובר ובאם. למחלה מספר שלבים והשלב הסופי מתאפיין בתסמינים כמו פרכוסים של האם ולפעמים בדימום תוך מוחי. שלב זה מסוכן עד מאוד ועלול להביא למות העובר ולמותה של האם.

רעלת היריון היא הגורם הראשי לתמותת נשים הרות בעולם המערבי, והיא גם הגורם לכשליש מהסיבות לתחלואה אימהית. 15 אחוז מהלידות המוקדמות בעולם מיוחסות לרעלת היריון.

במהלך ההיריון מוקדשים מאמצים רבים לגילוי המחלה בשלביה המוקדמים ולמניעת התפתחות מלאה שלה, העלולה לסכן את חיי האם. לכן כל הנשים ההרות עוברות בדיקות תקופתיות, בהן בדיקת לחץ דם ובדיקת חלבון בשתן – מתסמיניה הבולטים של המחלה. אם המחלה איננה מאובחנת בזמן הסיכון לבריאותה של האישה ההרה ממשי.

טרום רעלת היריון

טרום רעלת היריון – Pre-Eclampsia – מתפתחת אצל שניים עד שמונה אחוזים מהנשים ההרות ומתבטאת בלחץ דם גבוה (יותר מ?140/90) המופיע לראשונה לאחר השבוע ה?20 של ההיריון. תסמינים נוספים הם חלבון בשתן, כאבי ראש, טשטוש ראייה, כאבים בבטן העליונה. אצל העובר התסמינים הם עיכוב בגדילה, מיעוט מי שפיר וירידה בזרימת הדם לשלייה. השלב הזה עלול להתפתח באופן פתאומי, חד ובלתי צפוי, ולהתפתח לרעלת היריון מלאה.

טרום רעלת היריון חמורה

הטיפול ברעלת היריון מורכב. בשלב הראשון הרופאים בוחנים את חומרת רעלת ההיריון. כמה מדדים מגדירים את חומרת המצב, ונהוג לחלקם לסימנים המאותרים במעבדה ולתסמינים שעליהם מעידה אישה. לחץ דם גבוה, ירידה במספר טסיות הדם, פגיעה בתפקודי הכבד והכליה, ועובר קטן לגיל ההיריון ניתן לאתר בבדיקות מעבדה. התסמינים שעליהם עלולה האישה להעיד הם הפרעה בראייה, כאבים בבטן הימנית העליונה וכאבי ראש עיקשים. כל אלו עלולים להעיד על טרום רעלת חמורה.

במצב כזה הטיפול האפקטיבי היחיד הוא סיום ההיריון – בלידה מוקדמת (על כל המשתמע מכך, כולל מצבי פגות לא פשוטים) או בהפסקת ההיריון – כדי לשמור על חייה ועל בריאותה של האם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ניבוי הסיכויים להתפתחות רעלת היריון

בשנים האחרונות פיתח פרופ' קיפרוס ניקולאידס בדיקה שמאפשרת להעריך את סיכויי האישה לפתח רעלת היריון. הבדיקה נערכת במועד בדיקת השקיפות העורפית, ומסתמכת על אולטרסאונד שבו נבדקת זרימת הדם בעורקי הרחם וסימנים ביוכימיים בדם האישה.

בדיקה מסוג זה, המושקת בימים אלה במרכז הרפואי אסף הרופא, היא הבדיקה הראשונה מסוגה בישראל, והיא מאפשרת את זיהוי הסיכוי להתפתחות רעלת היריון בשבועות 11?14 והענקת טיפול מונע במידת הצורך.

בזכות הבדיקה אפשרויות הטיפול מתרחבות. נשים שאצלן מאותר סיכוי גבוה להתפתחות המחלה יהיו תחת מעקב צמוד ויזכו לקבלת טיפולים מניעתיים שיקטינו את סיכויי התפתחות המחלה. הבדיקה המשולבת כוללת מילוי שאלון, בדיקת אולטרסאונד, בדיקת לחץ דם, משקל וגובה ובדיקת מעבדה שאורכה כ?15 דקות. את התוצאות תקבל האישה תוך 24?48 שעות.

ד"ר רן סוירסקי הוא רופא בכיר ביחידת האולטרסאונד, המרכז הרפואי אסף הרופא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully