וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקיפות עורפית: הבדיקה שמגלה תסמונת דאון

ד"ר ארנון אגמון

19.3.2014 / 10:49

בדיקת השקיפות העורפית שנעשית באמצעות אולטרה סאונד לא מסכנת את האם ואת העובר והיא נחשבת קלה. ד"ר ארנון אגמון מסביר לכן כל מה שאתן צריכות לדעת לפני ואחרי הבדיקה

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

בין שלל הבדיקות שעוברות נשים בחודשי ההריון הראשונים נמצאת גם בדיקת השקיפות העורפית. הבדיקה היא אומנם בדיקת סקר (הסתברותית) אבל צירופה עם בדיקות אחרות מעלה את שיעורי הגילוי של פגמים כרומוזומלים ואף בעיות לב.

רגע לפני סקירת המערכות המוקדמת, הנה מה שאתן צריכות לדעת על בדיקת השקיפות העורפית.

מהי שקיפות עורפית?

שקיפות עורפית היא בדיקת אולטרה סאונד הבודקת את עובי העור בעורף העובר, והיא חלק מבדיקות הסקר לתסמונת דאון, מומי לב וכעשרה סינדרומים נוספים.

מטרת הבדיקה היא לאתר נשים בסיכון גבוה, על ידי בחינת ההסתברות למציאת פגם כרומוזומלי בעובר. הבדיקה לא יכולה לאשר או לשלול ממצאים בוודאות.

מתי מבוצעת הבדיקה?

הבדיקה מבוצעת בין השבוע ה-11 ל- 14 והיא מתבצעת אך ורק בשבועות אלו מאחר ובהם מצטבר נוזל מתחת לעור העובר באזור העורף והגב. עובי האזור עם הנוזל הוא האזור הנמדד במהלך הבדיקה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

איך מתבצעת הבדיקה?

הבדיקה מבוצעת באמצעות אולטרה סאונד. אם ניתן לראות את העובר מספיק טוב, מבצעים אולטרה סאונד דרך הבטן, ואם לא - אולטרה סאונד וגינאלי.

קיימים כללים מדוייקים איך לבצע את הבדיקה על מנת לקבל אחידות בין הבודקים, לכן את הבדיקה מבצע מומחה באולטרה סאונד שעבר הכשרה ומיומן לבצע אותה. ברוב המקרים הבדיקה נמשכת כרבע שעה עד 20 דקות.

שקיפות עורפית. דר ארנון אגמון, מערכת וואלה! NEWS
מודדים את הנוזל בעורף העובר. בדיקת שקיפות עורפית/מערכת וואלה! NEWS, דר ארנון אגמון

היכן מבצעים את הבדיקה?

הבדיקה נמצאת כיום בסל הבריאות וניתן לבצעה בקופות חולים. בנוסף ניתן לבצע את הבדיקה במסגרת הביטוחים המשלימים ובמרפאות פרטיות.

עד כמה התוצאות מדוייקות?

בעזרת הבדיקה ניתן לאתר כ-60% ממקרי תסמונת דאון.

הוספת בדיקות סקר טרימסטר ראשון (PAPP-A ו F-BHCG) מעלה את שיעור הגילוי לכ-85% והוספת בדיקת סקר טרימסטר שני (בדיקה ?מרובעת? או בשמה הנפוץ ?חלבון עוברי?) מעלה את שיעור הגילוי ל-95%.

לבדיקה שיעור גילוי כוזב של 5%. אצל אחת מתוך 20 נשים עם בדיקת שקיפות עורפית לא תקינה, בדיקת מי השפיר תהיה תקינה.

מה עושים אם הבדיקה לא תקינה?

ההמלצה היא לבצע ייעוץ גנטי בהקדם האפשרי. בייעוץ הגנטי נשקלת האפשרות לביצוע בדיקה פולשנית לאיתור תסמונת דאון (סיסי שלייה או מי שפיר), מול בדיקות סקר נוספות (בדיקת דם לאיתור תסמונת דאון מצד האם, סקירה מוקדמת וחלבון עוברי) וההחלטה נעשית לאחר מכן, כאשר כל מקרה לגופו.

ד”ר ארנון אגמון הוא מומחה בגינקולוגיה ומיילדות במרפאת המומחים אלה, תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully