וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר הכי חשוב שאתן צריכות לדעת על מיגרנות בהיריון

ד"ר אמנון מוסק

5.7.2021 / 7:30

מיגרנה היא תופעה שתוקפת כמיליון בני אדם בישראל, כאשר מרבית הסובלים ממנה הן נשים. מה עושים כשאישה נכנסת להיריון וצריכה ליטול טיפול תרופתי? ד"ר אמנון מוסק מסביר על התופעה הנוירולוגית ונותן עצות להתמודדות

היריון הוא זמן משמח ומלא ציפייה. זוהי גם תקופה רוויה בשינויים פיזיים והורמונליים המשפיעים על כל אישה, ועל אחת כמה וכמה על נשים הסובלות ממיגרנות. מספר משמעותי מנשות ישראל סובלות ממיגרנות - כאב ראש המתבטא בהתקפים בתדירות משתנה המלווה לעיתים בבחילות, הקאות, רגישות לאור, לקולות ולריחות חזקים. ההתקף הממוצע נמשך בין 4 ל-72 שעות.

על פי ארגון הבריאות העולמי, מיגרנה היא המחלה המגבילה ביותר בקרב אנשים מתחת לגיל 50 ברחבי העולם, והיא בעיקר תוקפת נשים (יחס של 1:3), ככל הנראה בין השאר בשל שינויים במאזן ההורמון הנשי אסטרוגן.

מיגרנה היא תופעה נוירולוגית המתרחשת גם במהלך ההיריון וכ-25 אחוזים מהנשים בעולם סובלות מהתופעה גם במהלך היריון. הבשורה המשמחת היא שלרוב, החל מהטרימסטר השני [משבוע 12] והלאה נרשמת ירידה בשכיחות המיגרנות. זה קורה קרוב לוודאי על רקע התייצבות המחזוריות ההורמונלית. עם זאת, ישנן לא מעט נשים שממשיכות לסבול ממיגרנות ואף מדווחות על החרפה בחומרת ההתקפים במהלך ההיריון. הסיבה לכך אינה ברורה לחלוטין ותלויה בעיקר בתהליכים ההורמונליים המתרחשים בגוף במהלך ההיריון.

אישה בהיריון נוטלת כדור. ShutterStock
איזו תרופות מותר ליטול בזמן מיגרנה בהיריון? אישה בהיריון נוטלת כדור/ShutterStock

היריון היא תקופה רגישה שיש לנקוט בה משנה זהירות בכל הקשור לבריאות האם והעובר. מומלץ שאישה הריונית שסובלת ממיגרנות תדווח על הכאב לגניקולוג או לנוירולוג. ישנן הנחיות ייחודיות ביחס לתרופות שניתן לקחת בזמן היריון, גם לטיפול בהתקף מיגרנה וגם למניעה של מיגרנה תדירה. באופן כללי נראה שנשים רבות יעדיפו להימנע מטיפולים תרופתיים עד כמה שניתן מחשש לפגיעה בהתפתחות התקינה של העובר.

עוד בוואלה!

בלי כאב ראש

לכתבה המלאה

ראשית, חשוב שהרופא המטפל יקבע שאכן מדובר במיגרנה על מנת להתאים את הטיפול האופטימלי. בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות אדירה בכל הקשור לטיפול במיגרנות ואפשרויות הטיפול רבות ומגוונות גם במהלך היריון. במקביל, ניתן להיעזר בטיפולים מעולמות הרפואה המשלימה כגון עיסויים ודיקור סיני, או שיטות של היפנוזה, ביופידבק ומיינדפולנס. מעבר לכך, ישנן טכנולוגיות חדשות שיכולות להוות מענה ראוי לנשים בהיריון הסובלות ממיגרנות וחוששות מתופעות הלוואי של טיפולים תרופתיים. דוגמה לכך הן טכנולוגיות לבישות הפועלות בשיטת מיסוך כאב.

חשוב לציין שהאפשרות של טיפול תרופתי בהחלט קיימת גם במהלך היריון וישנן תרופות המאושרות לשימוש בקרב נשים בהיריון גם אם בתדירות או במינון שונים. אישה הריונית שסובלת ממיגרנה יכולה להיעזר במשכך כאבים המבוסס על פרצטמול שניתן לרכוש ללא מרשם רופא ובצורה מצומצמת בטריפטנים שנועדו לטיפול במיגרנות.

בעבר היה נהוג לחשוב שתזונה משפיעה על הופעתן של מיגרנות, אך כיום ההנחה הרווחת בקרב הרופאים היא שמרכיבים תזונתיים אינם משפיעים על תדירות או עוצמת המיגרנה ברוב המוחלט של המקרים. תמיד נכון וכדאי להקשיב לגוף ולנורות האדומות שהוא מדליק לנו, כל שכן במהלך היריון. לכן, גם לאחר שהרופא המטפל מאבחן שאכן מדובר במיגרנה ומתאים את אפשרות הטיפול הטובה ביותר, כל שינוי בצורה או בתדירות של כאב המיגרנה במהלך היריון מצריך פנייה חוזרת ומיידית לרופא המטפל.

לחץ ומתח אינם מטיבים עם אף אדם, ובעיקר לא עם נשים בהיריון. לחץ לא מוגדר כגורם למיגרנה, אך הוא בהחלט יכול להשפיע על העוצמה והתדירות של ההתקף. באופן כללי מומלץ לכל אישה, גם נשים שלא סובלות ממיגרנות, לנסות להימנע עד כמה שניתן ממצבי לחץ ומתח במהלך ההיריון. כאן המקום לפנות לבני ובנות הזוג שיכולים לנסות לייצר סביבה נטולת מתח שתעשה רק טוב לאם ולעובר.

מיגרנה היא תופעה נוירולוגית מגבילה איתה מתמודדים מעל 800,000 ישראלים, ואפילו מיליון, ביניהן גם נשים בהיריון. עם זאת, כיום אפשריות הטיפול רבות ומגוונות וממש אין סיבה לסבול.

ד"ר אמנון מוסק הוא מנהל המערך לנירולוגיה ומנהל המרפאה לכאבי ראש במרכז הרפואי איכילוב ת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully