וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסיכולוג והכדורים לא עובדים? הכירו את השיטה שמאמנת לכם את המוח

ד"ר אירנה נתנאל

עודכן לאחרונה: 9.5.2021 / 14:29

המון אנשים מחפשים פיתרון לרגשות קשים, משהו שיביא להקלה, הפחתה של העומס או יעזור לנו להיפטר מתחושות שעוצרות אותנו. כאן בדיוק נכנס לתמונה הביופידבק. מומחית מסבירה מה זה בדיוק ולמה כדאי לכם לנסות

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

זה לא סוד שאנחנו מתוחים יותר מבעבר, שאנחנו לחוצים ודואגים יותר. כל המתחים שבאים בחיי היומיום שלנו גובים את מחירם בעייפות ותשישות, לחץ וחרדה. כשאנחנו מרגישים שהמצב יוצא קצת משליטה, אנחנו מחפשים פיתרון, משהו שיביא להקלה, הפחתה של העומס או לפחות יעזור לנו להיפטר מהתחושות והרגשות שעוצרות אותנו ומונעות מאיתנו להתקדם.

אז מה עושים? אנשים רבים פונים לטיפולים שונים, כמו שיחות אצל פסיכולוג, או אפילו לרופא, לקבל טיפול תרופתי, אך מה לעשות, לפעמים גם אחרי שניסינו טיפול כזה או אחר, הפסקנו, המשכנו, וחוזר חלילה, אנחנו מוצאים את עצמינו כמעט בנקודת ההתחלה - עם בעיה שחייבים למצוא לה פיתרון.

המצב הזה שבו אנו מחליטים לטפל בעצמנו, עושים צעדים משמעותיים כמו לפנות למטפלים ולטיפולים שונים, שלא מצליחים לתת לנו מענה, הוא מצב מסתכל מאוד, אך יכול להיות שיש לו פתרון. בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר את המושגים - ביופידבק ונוירופידבק. בין אם דרך קופות חולים שמציעות את הטיפולים האלה, בתי חולים, מכונים ועוד. מה הן שיטות הטיפול האלה, והאם הן יכולות לעזור לנו גם כאשר הטיפולים האחרים לא הועילו?

ביופדבק, מה זה ואיך זה עובד?

ביופידבק הוא משוב ביולוגי המאפשר התבוננות כמו במראה שמשקפת מצב פסיכו-פיזיולוגי של הגוף והנפש, הקשר וההשפעה שבין השניים ברגע נתון. מטרת הטיפול בביופידבק היא לעזור לאדם לרכוש כלים ומיומנויות של שליטה בתגובות פיזיולוגיות בלתי רצויות.

מה הגישה הטיפולית? הגישה הטיפולית בביופידבק מדגישה את קשרי הגומלין בין תהליכים גופניים לנפשיים. ההנחה הבסיסית היא שלחץ פסיכולוגי משפיע על תגובה פיזיולוגית, ואילו התפקוד הפיזיולוגי משפיע על איכות החוויה הרגשית. הביופידבק צומח מתוך הגישה הפסיכולוגית ההתנהגותית המדגישה את חשיבותו של מנגנון הלמידה ומתמקדת בשיפור מיומנויות ולימוד התנהגויות חדשות שיחליפו התנהגויות בלתי יעילות ומגבילות.

מהי מטרת הטיפול? מטרת הטיפול בביופידבק היא לווסת פעולה חריגה של תפקודים פיזיולוגיים אוטונומיים, רכישת כלים ומיומנויות הנחוצים להתמודדות עם מצבי הלחץ. הטיפול מאפשר לאדם לנהל את חייו, כך שלא יחוש כי תנאים חיצוניים שולטים בו.

איך זה בעצם עובד? מחברים למטופל חיישן מוליכות (שאינו פולשני) שמחובר לאצבעות. החיישן קולט שינויים חשמליים ומעביר את הנתונים לפיענוח. הנתונים המתקבלים מתארים את התפקוד הפיזיולוגי הנמדד. המדידות המתקבלות מספקות מידע מדויק על התהליכים המתרחשים בגופו.

מוח. Giphy
מתחברים לחיישן שקולט את השינויים החשמליים בגוף ומפענח אותם. גיף של מוח/Giphy

ייחודו של מודל הטיפול בביופידבק בכך שהוא מבוסס על תהליכי למידה המותנים בקבלת משוב מדויק ואמין. משוב זה מתקבל על ידי טכנולוגיה המאפשרת מדידה מהימנה, היכולה לזהות שינויים פיזיולוגיים זעירים ולהציג למטופל משוב מדויק נגיש ובהיר. במהלך הטיפול בביופידבק המטופל משיג שליטה בתפקודו הפסיכו-פיזיולוגי ורוכש טכניקות ומיומנויות לוויסות עצמי.

הטיפול בביופידבק מעניק למטופלים כלים המסייעים בהתמודדות עם מתחים, לחצים, דאגות וחרדות. הטיפול בביופידבק יעיל לאנשים המתמודדים עם מצבי מתח ולחץ, תשישות פיזית ונפשית, הפרעות חרדה שונות, פוביות ופאניקה ואף לאנשים הסובלים מקשיים בריסון התנהגויות תוקפניות.

מה זה נוירופידבק?

נוירופידבק הוא טיפול לא תרופתי, מוכח מדעית ומחקרית, שמצליח פעמים רבות להשיג עבורנו שיפור מהותי, גם כאשר טיפולים שונים לא הועילו. והחלק הכי טוב - השיפור הוא לטווח ארוך, לא ליום ויומיים.

מה הגישה הטיפולית? המושג נוירו - עצב, מלמדת אותנו על סוג הטיפול. זוהי שיטת טיפול שבה המטופל מתרגל ומאמן את המוח לפעול באופן אופטימלי כדי להשפיע על הפעילות המוחית הבלתי סדירה, לווסת ולנרמל אותה.

למי זה טוב? לכל מי שסובל מהפרעות המוגדרות כהפרעות מוחיות, וקשורות לאי סדירות בפעילות של המוח: הפרעת קשב וריכוז, דיכאון, חרדות, OCD (הפרעה טורדנית כפייתית), לקויות למידה, ועוד שורה ארוכה של הפרעות.

איך זה עובד? כדי להבין את השיטה, צריך להבין איך המוח שלנו פועל - בכל רגע מתרחשת באזורים השונים במוחנו פעילות חשמלית המתבטאת בהופעת גלי מח שונים. פעילות חשמלית תקינה מעידה על תפקוד מוחי תקין - וחריגות בפעילות החשמלית עשויות להיות סיבה להפרעות השונות ולקשיים בתפקוד האדם.

הטיפול בנוירופידבק "מאמן" אזורים ספציפיים במוח ומשפר את התפקוד שלהם באופן ממוקד. הטיפול כאמור אינו תרופתי, אינו פולשני ונעדר תופעות לוואי. הטיפול משפיע לאורך זמן. כשנוצרה "למידה" המוח זוכר אותה. התהליך דומה ללימוד רכיבה על אופניים, כשהמוח לומד לשלוט במיומנות הזו הוא אינו שוכח אותה. מדובר על טיפול שנבדק והוכח מחקרית והוא נפוץ בקרב מרכזי בריאות בארץ ובעולם.

מיפוי מוח ביופידבק ונוירופידבק. באדיבות המרואיינת, צילום מסך
המיפוי מזהה אם יש חריגה באיזור כלשהו ואז הטיפול מותאם בהתאם. מיפוי מוח לפני ואחרי טיפול נוירופידבק/צילום מסך, באדיבות המרואיינת

קחו את יאיר כדוגמא, בן 15, עם הפרעת קשב וריכוז שמלווה אותו לכל אורך הילדות. הוא הגיע לטיפול נוירופידבק לאחר שאף טיפול לא עזר לו לשבת ללמוד ולהתרכז.

בשלב הראשון, יאיר עבר מיפוי מוחי באמצעות בדיקת QEEG. בדיקה זו זיהתה פעילות מוחית חריגה באזור במוח שאחראי על הפרעת הקשב. כעת, הותאמה ליאיר תוכנית אימוני נוירופידבק המותאמת לפעילות מוחו, תסמיניו ויעדיו. במהלך מפגשי הנוירופידבק בוצע ניטור של האזורים המעורבים בהפרעת הקשב בזמן אמת. יאיר ביצע שוב ושוב את האימונים. הוא למד בכוחות עצמו לשלוט בהפרעת הקשב ולהגיע למצב של רוגע וריכוז. את השינוי לטובה במפת המוח שלו היה ניתן לראות בקלות.

שינוי זה היה תואם גם את המשוב שהתקבל מיאיר ומהוריו, הם דיווחו על שיפור גדול, על מסוגלות לשבת שיעור שלם ללא הפרעה, לגשת למבחנים ולמלא משימות שדורשות ריכוז משמעותי. יאיר סיים את הטיפול בהצלחה. מוחו נמצא כעת במצב נוח יותר ומפת המוח שלו מוכיחה זאת.

ד"ר אירנה נתנאל, Phd היא מנהלת המרכז "אלפא בריין סנטר"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully