וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוסט קורונה: ההפרעה הזו עלולה להפוך לבעיה רצינית

עודכן לאחרונה: 26.4.2021 / 9:33

לא מעט אנשים דיווחו על חרדה או דיכאון שנכנסו לחייהם בעקבות הקורונה. השאלה היא מה ישאר אחרי שהמגיפה תיעלם סוף סוף, ואיך זה צפוי להשפיע על החיים של כולנו?

שוק הכרמל בתל אביב, 4 באפריל 2021. מרים אלסטר, פלאש 90
מה צפוי בסוף המגיפה? אנשים בשוק הכרמל/פלאש 90, מרים אלסטר

אף שמגיפת הקורונה נמצאת בדעיכה מסויימת בחלק ממדינות העולם, מדענים מביעים חשש מהאופן שבו היא תשפיע על הנפש שלנו כשהיא תיגמר באמת. לטענת חוקרים, החרדה שנוצרה בעקבות נגיף הקורנה עלולה לגרום לאנשים מסוימים לפתח הרגלי היגיינה כפייתיים, שעלולים למנוע מהם להשתלב מחדש בחברה.

המושג "Covid anxiety syndrome" (תסמונת חרדת קורונה) תואר לראשונה על ידי חוקרים בשנה שעברה, כאשר אנה ניקצ'ביץ' מאוניברסיטת קינגסטון ומרקנטוניו ספאדה מאוניברסיטת לונדון סאות'בנק, הבחינו שאנשים מפתחים תכונות מסויימות בתגובה לקורונה.

תסמונת החרדה מאופיינת בבדיקה כפייתית של תסמיני קורונה, הימנעות ממקומות ציבוריים, ניקוי אובססיבי ודפוס של "התנהגויות לא מסתגלות" שאומץ עם תחילת המגיפה. כעת החוקרים מבהירים כי הדאגה האובססיבית והימנעות מ"איומים", כולל הימנעות מנסיעה בתחבורה ציבורית או ניקיון הבית במשך שעות, לא ייפוגו בקלות, גם כאשר נשיג שליטה מלאה על מגיפת הקורונה.

"פחד הוא נורמלי. אתה ואני אמורים לחשוש מהווירוס כי הוא מסוכן. אולם ההבדל במונחים של פיתוח תגובה פסיכו-פתולוגית הוא האם בסופו של דבר אתה מתנהג בדרכים בטוחות מדי שמכניסות אותך ונועלות אותך בפחד", אמר ספאדה, "אני צופה שיהיו נתחים מהאוכלוסייה שימנעו ממעורבות מחודשת בחברה, וידאגו מכך במשך חודשים ארוכים, בין אם הם מחוסנים ובין אם לא".

גיף שטיפת ידיים עם סבון. Giphy
התנהגויות שישארו איתנו גם אחרי? גיף של שטיפת ידיים/Giphy

החוקרים השתמשו בנתונים של כ-500 משתתפים בארה"ב שדיווחו על רמות החרדה שלהם ביוני 2020. הם מצאו שהתסמונת ניבאה רמות חרדה כלליות ודיכאון, מעבר לגורמים כמו תכונות אישיות וחרדת בריאות כללית. כעת, אותם חוקרים אספו נתונים ראשוניים משאלוני דיווח עצמי של כ-300 מבוגרים בבריטניה בפברואר 2021. נתונים אלה מרמזים על כך שתסמונת החרדה של הקורונה הייתה מנבא יחיד ועצמאי לחרדה ודיכאון במהלך המגיפה.

"אני לא חושבת שאנחנו עדיין יודעים עד כמה התסמונת הזו גדולה... אנחנו רק נתחיל לגלות את זה כשההגבלות יוסרו", אמרה ד"ר ויקטוריה סאלם, אנדוקרינולוגית ועמיתה קלינית בכירה במחקר באימפריאל קולג 'בלונדון, שעובדת על מחקר נפרד עם ספאדה, "אני חושב שתסמונת הקורונה לא תהיה בעיה ענקית, אבל היא תשפיע על מיעוט משמעותי ועלינו לזכור את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully