וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידה בצל קורונה: עלייה של פי 3 במקרי דיכאון לאחר לידה

אמצעי הריחוק והבידוד שנחוצים להתמודדות עם התפשטות המגיפה גרמו לעלייה חדה במספרן של הנשים שחוות תסמיני דיכאון וחרדה במהלך ההיריון ולאחר הלידה - כך גילה מחקר קנדי חדש

עריכה: איתי עמרם

בווידאו: מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס מדבר על הגל השני

מגיפת הקורונה העולמית שינתה את החיים של כולנו מסביב לעולם ויצרה מציאות חדשה עבור רבים ורבות, שהשלכותיה עוד רחוקות מלהתברר לנו באופן מוחלט. אולם, השפעה אחת מסתמנת של המגיפה והסגרים שהוטלו בעקבותיה, היא על הבריאות הנפשית, וזו השברירית ממילא של יולדות - במיוחד. שיעור הדיכאונות בקרב נשים לפני ואחרי לידה שילש את עצמו בזמן מגיפת הקורונה - כך קובע מחקר חדש בנושא.

המחקר, שנערף באוניברסיטת אלברטה שבקנדה, הראה כי שיעור הנשים שדיווחו על תסמינים של דיכאון הקשור בלידה (בין אם לקראתה או לאחריה) עלה ל-41 אחוזים, בהשוואה ל-15 אחוזים בלבד לפני התפרצות המגיפה. בנוסף, שיעור הנשים שהפגינו תסמיני חרדה גבוהה עלה בחדות מ-29 אחוזים ל-72 אחוזים.

המחקר כלל 900 נשים, 520 מתוכן נשים הרות ועוד 380 נשים שילדו ב-12 החודשים שקדמו למחקר. המשתתפות תושאלו לגבי מצבן הנפשי ותסמיני דיכאון וחרדה לפני פרוץ מגיפת הקורונה ובמהלכה.

עוד בוואלה!

הידבקות בקורונה בהיריון עשויה לפתח נוגדנים אצל התינוק

לכתבה המלאה
אמא ותינוק. ShutterStock
ההשלכות על בריאות האם והתינוק יכולות לבוא לידי ביטוי גם שנים אחר כך. דיכאון לאחר לידה/ShutterStock

נשים בהיריון ונשים לאחר לידה נחשבות לבעלות סיכון מוגבר לסבול מדיכאון וחרדה. ההערכה היא שאחת משבע נשים בממוצע מתמודדת עם דיכאון וחרדה בסמוך לאחר הלידה. אולם, המחקר הנוכחי מצא שמשבר הבריאות העולמי השפיע בצורה חדה על התמודדויות הנפש הללו של נשים, וגרם לעלייה משמעותית בסבירות ללקות בדיכאון וחרדה סביב לידה.

"אמצעי הבידוד והריחוק הפיזיים והחברתיים שנחוצים כל כך כדי לרסן את התפשטות הנגיף גובים מחיר מהבריאות הפיזית והנפשית של רבים", הסבירה ד"ר מרג'י דבנפורט, אחת ממחברות המחקר. "אנחנו יודעות שלהשפעות של דיכאון וחרדה בהיריון ובתקופה שלאחר הלידה עשויות להיות השלכות מזיקות על הבריאות הנפשית והפיזית של האם ותינוקה שיכולות ללוות אותם גם שנים אחר כך".

לדברי ד"ר דבנפורט ההשפעות של דיכאון במהלך ההיריון כוללות לידה מוקדמת, פגיעה בהיקשרות בין האם לתינוקה ועיכוב התפתחותי בתינוקות.

אישה בהריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה בזמן משבר הקורונה העולמי. ShutterStock
דיכאון יכול להתפתח בכל שלב בשנה שלאחר הלידה. אישה בהיריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה בזמן משבר הקורונה/ShutterStock

דיכאון לאחר לידה יכול להופיע ולהתפתח בכל זמן במהלך השנה הראשונה לאחר הלידה, לעתים הוא מופיע בפתאומיות ובמקרים אחרים הוא מתפתח בהדרגה. התסמינים שלו עשויים להתבטא בצורה שונה מאישה לאישה. אולם, כמה מהתסמינים הנפוצים יותר הם תחושת עצב ומצב רוח ירוד, אובדן עניין בעולם שסובב את האישה, מחסור באנרגיה, קשיי שינה ותחושת חוסר מסוגלות בהקשר של טיפול בתינוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully