וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תבחרי את אמצעי המניעה שהכי מתאים לך

21.8.2018 / 15:01

שיטות למניעת היריון זמינות לנשים כבר עשרות שנים, אך לפעמים הבחירה בהן לא תמיד נעשית בצורה חכמה. איך תדעי איזה אמצעי מתאים להיסטוריה הרפואית וקצב החיים שלך? ומהם הסימנים מהם אסור לך להתעלם? מדריך קצר שיעשה לך סדר אחת ולתמיד

נכנסה להריון עם שני זוגות תאומים בזמן שלקחה אמצעי מניעה/סיפור בדקה

בסרטון: נכנסה להריון עם שני זוגות תאומים בזמן שלקחה אמצעי מניעה

יש כמה אפשרויות שונות למניעת הריון. לכל אחת מהשיטות תופעות לוואי, תדירות שימוש אחרת, כמויות הורמונים, והתאמה לאורח החיים שלך שעליך לשקול בבחירת האמצעי. בחלקם יש אסטרוגן ופרוגסטרון, אחרים נקיים לחלוטין מהורמונים, אך לכולם יש תופעות לוואי. חלק מתופעות הלוואי יכולות דווקא להוביל שינויים חיוביים, כמו למשל התקן שמוביל לירידה בדימום.

עם זאת, כדאי שתהיי מודעת לכל התופעות מראש לפני שתגיעי להתייעץ עם הרופא שלך. קחי בחשבון את ניסיון העבר שלך עם אמצעי מניעה, אם תהיי מוכנה להתחייב לנטילת גלולות יומיומיות, את כמות הדימום החודשית שלך, ההיסטוריה הרפואית שלך וכמובן כוונותיך בתכנון משפחה בעתיד.

עוד בנושא:
מסתבר שגניקולוגים לא באמת מבינים מה נשים רוצות
הגלולה מתה, הקונדום גוסס: השנה שבה העולם החל להימנע אחרת
מחקר: "גלולות למניעת הריון עשויות למנוע מספר סוגי סרטן"

אמצעי מניעה. ShutterStock
קחי בחשבון שיש גם תקופת הסתגלות. אמצעי מניעה/ShutterStock

הקפידי לשתף את הרופא שלך אם התחלת לסבול מתסמינים של נטילת הורמונים, דימום כבד או אקנה. נטילת גלולה עלולה להגביר את הסיכון לקרישי דם או שבץ אם את סובלת למשל מלחץ דם גבוה, מיגרנות או בעלת היסטוריה משפחתית של מחלות רקע דומות. הסיכון עולה גם בגלל משקל עודף, גיל ועישון.

כדי שהגוף יכול להסתגל לאמצעי החדש, צריך לדבוק בו במשך שלושה חודשים. אם תופעות הלוואי מינימליות, כמו כאב ראש מדי פעם, הן עוברות מעצמן לעיתים קרובות. אם אחרי תקופת ההסתגלות, הן לא חולפות והן משבשות את איכות חייך פני לרופא שלך.

אם את לא בטוחה באיזו אמצעי לבחור, גיבשנו מורה נבוכים שיסייע לך לבחור את הדרך שמתאימה לך.

גלולות משולבות למניעת היריון

אחד מאמצעי המניעה הפופולאריים ביותר. ניתן להגיע ליעילות של כ-90 אחוזים במניעת הריון. הגלולה המשולבת המכילה אסטרוגן ופרוגסטרון חביבה מאוד על רופאים שנוטים לרשום אותה יותר למטופלות. היא מדכאת ביוץ, מדללת את רירית הרחם, מעבה את רירית צוואר הרחם ומונעת את תנועת הזרע בעת קיום יחסי מין. בשל שילוב ההורמונים, היא יכולה לווסת את הסימפטומים הקשים של ימי המחזור כמו אקנה הורמונלית, התכווצויות ודימום כבד.

אילוסטרציה. ShutterStock
עדיין נחשבות לאמצעי הפופולארי ביותר. גלולות למניעת היריון/ShutterStock

הגלולות האלה לא חפות מחסרונות. נשים שרגישות לאסטרוגן עשויות לחוות תופעות לוואי כמו בחילה, עלייה במשקל ורגישות בשדיים. האסטרוגן בגלולה המשולבת יכול גם להגביר את הסיכון לקריש דם או שבץ - במיוחד לנשים בנות 35 ומעלה, מעשנות, בעלות לחץ דם גבוה או משקל עודף. תופעות לוואי שכיחות אחרות כוללות כאבי ראש ומיגרנות, שינויים במצב הרוח וירידה בליבידו.

גלולה המבוססת על ההורמון פרוגסטרון

אם את חוששת מההשפעות של האסטרוגן, את יכולה לבחור גלולות שאינן משלבות את שני ההורמונים אלא מבוססת רק על פרוגסטרון. השיטה יעילה כמעט כמו הגלולות המשולבות, הן מעבות את ריר צוואר הרחם כדי ללכוד זרע בעת קיום יחסי המין וגם היא מדללת את רירית הרחם. הגלולות האלה מתאימות במיוחד לנשים מניקות.

החדשות הרעות הן שהגלולות לא יעילות בפתרון בעיות שנלוות למחזור כמו אקנה, וחייב ליטול אותן כל יום באותו חלון זמן כדי שתהיינה יעילות ביותר. כשאת נוטלת גלולות, הביוץ הטבעי מתבטל. אם דילגת על שתי גלולות בחודש, לא משנה מתי במהלכו, הסיכוי להיכנס להיריון עולה. אם אורח החיים שלך לא מאפשר לך להיות עקבית, זאת אופציה פחות מומלצת עבורך.

התקן תוך רחמי

בשנים האחרונות קרנו של ההתקן עולה. הכנסתו לרחם מחייבת ביקור אצל הגינקולוג שלך. ההתקן יעיל לכמה שנים, תלוי בסוג, והוא מאפשר לך לשכוח מהצורך לדאוג למניעה באופן יומיומי. ישנם התקנים מהסוג החדש שמפרישים פרוגסטרוןן, שיכולים לעבות את ריר צוואר הרחם ולמנוע ביוץ. ובשנים האחרונות דגמים קטנים יותר הפכו לקלים יותר להחדרה לגופן של נשים שלא ילדו.

התקן תוך רחמי. ShutterStock
ראש שקט לשנים רבות. התקן תוך רחמי/ShutterStock

תופעות הלוואי של ההתקן המבוסס על פרוגסטין דומות לאלה של הגלולה המבוססת על פרוגסטין, כך שאולי תחווי דימום לא סדיר בהתחלה ואקנה.

בנוסף, למרות שתהליך הכנסתו אמור לקחת כחמש דקות, ואפילו פחות זמן לטובת הסרתו, מדובר בתהליך לא נעים ואף כואב. אם את חושבת על הריון אפשרי בקרוב, קחי בחשבון שלא תוכלי לשנות את דעתך בקלות.

אמצעים אחרים

דיאפרגמה: לאחר הכנסתה לנרתיק היא יכולה למנוע את כניסתו של הזרע לרחם. היא מכסה את צוואר הרחם והדופן העליון של נרתיק האישה. לפני המצאת ההתקן התוך רחמי, נשים רבות נטו להשתמש בה. בעיות שיכולות להיות קשורות להכנסה שגויה הפכו אותה לפתרון שנשים פחות מאמצות בשנים האחרונות.

קונדומים. ShutterStock
יעילים גם במניעת מחלות מין. קונדומים/ShutterStock

קונדום: בנוסף ליעילותם במניעת הריון בשיעור של למעלה מ-90 אחוזים, קונדומים יעילים בהפחתת מחלות המועברות במגע מיני, זמינותם גבוהה והם זולים. עם זאת, שימוש שגוי בו עלול להוביל לקריעתו ולצערם של כעשרה אחוזים שרגישים ללטקס, החומר ממנו רוב הקונדומים מיוצרים, הם יכולים לגרום לאלרגיה.

גלולת היום שאחרי: היא נכנסה לחיינו בסערה רק בשנות האלפיים והודות לעובדה שניתן להשתמש בה ללא מרשם רופא נשים רבות נוטות להשתמש בה באופן קבוע. לפעמים מבלי לדעת מה ההשפעה האמתית שלה על גופן.

מטרת הגלולות ליום שאחרי היא מניעת הריון לאחר יחסי מין לא מוגנים, או במקרים שהקונדום נקרע. על פי דו"חות שפורסמו בשנים האחרונות בישראל, מאז כניסתה של הגלולה לשוק ירד מספר ההפלות באחוזים גבוהים. היא יעילה ב-72 השעות הראשונות שלאחר קיום יחסי המין, וככל שנוטלים אותה מהר יותר היא יעילה יותר.

החיסרון שלה הוא שכאמור, לא ניתן להתבסס רק עליה. היא אינה מונעת הידבקות במחלות מין שעלולות לעבור במגע מיני לא מוגן ויש בה מינון גבוה מאוד של הורמונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully