וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה הדברים שכל אישה חייבת לדעת על הביוץ שלה

ד"ר עינת שלום פז

עודכן לאחרונה: 17.8.2021 / 13:15

לא מעט נשים לא מבינות איך בדיוק עובד המחזור החודשי ומה עובר על הגוף שלהן בימי החודש השונים. ד"ר עינת שלום פז מבית החולים הלל יפה מסבירה מהו בדיוק ביוץ, מתי הוא מתרחש ומה קורה בגוף בימים האלה

רוב הזוגות שמעוניינים להרות מצלחים לתזמן את התהליך ללא קושי, אבל עבור אחרים מדובר באתגר. חלקם ינסו לתזמן את התהליך בעזרת בדיקות ביתיות שבהן הם יחפשו את מועד הביוץ המדויק, אבל כדי לעשות זאת בצורה יעילה חשוב להבין מה זה ביוץ, מהי תקופת ביוץ, מהו תהליך הביוץ ועוד. המידע הזה חשוב מאוד גם עבור נשים שלא מתכננות היריון, אבל רוצות להיות קשובות יותר לצרכים המשתנים של הגוף שלהן לאורך החודש. אז הנה המידע שיעזור לכן להבין טוב יותר את המחזור החודשי שלכן.

מה זה ביוץ?

ביוץ מוגדר כיציאה או בקיעה של ביצית מהשחלה ומעבר שלה אל החצוצרה. בהמשך, הביצית אמורה לפגוש תא זרע שהגיע לחצוצרה לאחר קיום יחסי מין דרך צוואר הרחם. בחצוצרה מתרחש תהליך ההפריה של הביצית ובהמשך הביצית המופרית נודדת, במשך 3-4 ימים, עד שהיא מגיעה לרחם ומשתרשת בו.

מהי תקופת הביוץ?

הביוץ אצל האישה מתרחש כ- 14 יום לפני מועד הווסת הבאה. אצל אישה שמקבלת וסת כל 28 יום, הביוץ מתקיים סביב היום ה-14 מתחילת הווסת הקודם (כלומר אם היא קיבלה זה עתה, הביוץ יתקיים בעוד 14 יום). אצל נשים עם מחזורים ארוכים יותר, כלומר - אישה שמקבלת וסת כל 32 יום, הביוץ יתרחש מאוחר יותר סביב היום 16-18 מתחילת הווסת הקודם.

כשהמחזור אינו סדיר, קשה ביותר לדעת מתי יהיה הביוץ. ישנם מצבים, כמו אצל נשים עם שחלות פוליצסטיות, שהביוץ מתרחש לעיתים רחוקות או בכלל לא, גם אם הן חוות דימום חודשי. דימום לא סדיר יכול להגיע מחוסר יציבות של רירית הרחם ולא בהכרח מעיד על תהליך של ביוץ.

עוד בוואלה!

5 דרכים להתגבר על כאבי מחזור בלי תרופות

לכתבה המלאה

האם אפשר להיכנס להיריון רק בימי הביוץ עצמם?

יש נשים שסבורות שהביוץ שלהן הוא ביום ה-12 או ה- 16 למרות שהמחזור שלהן הוא כל 28 יום באופן מסודר. במקרים אלו חשוב להבין שכיוון שתאי זרע יכולים לחיות בסביבה של צוואר הרחם והרחם כ-72 שעות, ואורך החיים של הביצית הוא כ-24 שעות, זה זמן המפגש האופטימאלי על מנת שהאישה תיקלט להיריון. כלומר, הן יכולות להיקלט להיריון בטווח זמן זה אם קיימו יחסי מין, אבל זה לא אומר שהביוץ היה ביום ה-12, אלא שהזרע עדיין היה פעיל בגוף האישה ויכול היה להפרות ביצית כשהביוץ חל ביום ה-14.

כלומר, קיום יחסי מין עד יומיים לפני מועד הביוץ או יומיים לאחריו מאפשר הפריה וקליטה של היריון. דבר זה חשוב במיוחד בזוגות המעוניינים להימנע מהיריון ומסתמכים על שיטת הימים הבטוחים - שהיא שיטה מאוד לא בטוחה.

דימום חודשי. ShutterStock
דימום לא סדיר לא בהכרח מעיד על ביוץ. איור של שחלות/ShutterStock

בהתאם, נשים שיש להם ווסת לא סדיר, פחות מאחת ל-35 ימים, ורוצות להיכנס להיריון, הדבר המומלץ הוא פשוט לחיות חיי מין חופשיים. אם עברה שנה של ניסיונות והאישה עדיין לא הרתה, כאן המקום לגשת לבירור ראשוני על ידי רופא נשים. בנשים עם מחזורים מרוחקים אין להמתין שנה עד תחילת הבירור, מומלץ לפנות לרופא בשלב מוקדם יותר, כי כאמור - ללא ביוץ לא נשיג היריון.

מעבר לכך, מחזורים מרוחקים דורשים בירור גם כשלא רוצים להרות, כדי למנוע תחלואה של רירית הרחם בגיל מבוגר יותר. מומלץ להתייעץ עם רופא נשים לגבי גלולות או טיפול המסדיר את הווסת.

האם מרגישים את הביוץ?

יש נשים המתלוננות על תופעות כגון גודש בשדיים, תחושת תפיחות וכאבים בבטן התחתונה, למרות שאינן בזמן הווסת שלהן. לפני שרצים לרופא מחשש למחלה כזו או אחרת, נסו לחשב האם אתן נמצאות בשלב הביוץ. ישנן נשים ש"מרגישות את הביוץ" - חוות כאבים מסוים סביב זמן הביוץ שמתבטאים בכאבים ובתופעות דומות לאלו של זמן הווסת עצמה. הדבר מוסבר על ידי הדימום, הקל מאוד, שיכול להתרחש בזמן היציאה של הביצית מהשחלה.

לאחר הביוץ, מתחילה הפרשת הורמון נוסף בשם פרוגסטרון, מאותו האזור בשחלה, ממנו בקעה הביצית. ההורמון הזה מכין את רירית הרחם לקליטת ההיריון הצעיר, ויחד עם זה יכול לגרום מספר תופעות לוואי כגון גודש בשדיים, תחושת תפיחות של הבטן וכדומה

כאבי מחזור כאבי בטן. ShutterStock
כן, לפעמים כואב גם בביוץ. אישה סובלת מכאבי בטן/ShutterStock

האם יש הפרשות שונות בזמן ביוץ?

לאורך המחזור ועד לקבלת הווסת, ובהתאם לכמות ההורמונים המופרשים על ידי האישה, משתנה כמות ההפרשה והאופי שלה. לאחר סיום הווסת, עם ההתפתחות של הזקיק בשחלה עולה רמת הורמון האסטרוגן. הורמון זה מעבה את רירית הרחם ומכין אותה לקליטת העובר ובמקביל מגביר הפרשות נרתקיות שהן צלולות, שקופות ומימיות. לאחר הביוץ אופי ההפרשות משתנה להפרשות סמיכות ועכורות בהשפעת הפרוגסטרון. ככלל, לאורך כל החודש ישנם הפרשות נרתיקיות, אך מקרים בהן להפרשות צבע ירוק/צהוב, או שהן מלוות בדם או בעלות ריח לא נעים - דורשים בדיקה.

לסיכום, השילוב של התפתחות תקינה של הזקיק בשחלה, הכנה של רירית הרחם, הביוץ והמפגש המתוזמן עם הזרע, הנדידה לרחם והגעת הביצית המופרית לחלל הרחם בזמן המתאים לעליית הפרוגסטרון - כולם שותפים חשובים להשגת היריון.

ד"ר עינת שלום פז היא מנהלת היחידה להפריה חוץ גופית במרכז הרפואי הלל יפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully