וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התופעה המטרידה שקורית שוב ושוב בטיפולי פוריות

מה גורם לרופאי פוריות ברחבי העולם להפרות מטופלות בזרע שלהם עצמם, ללא ידיעתן וללא הסכמתן? אולי כסף, אולי שיכרון כוח או שיגעון גדלות - לא ברור. מה שכן ברור זה שזה קורה הרבה יותר ממה שאתם חושבים

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

בסרטון: מחקר ישראלי גילה ירידה משמעותית באיכות הזרע של גברים בעולם

בשנים האחרונות, בעקבות פיתוחן של בדיקות DNA ביתיות שהפכו נפוצות יותר בעולם, מגלים עוד ועוד אנשים סוד אפל ומטריד על האופן שבו באו לעולם. בעשור האחרון היו לא מעט מקרים שבהם אנשים, שהגיעו לעולם בעקבות טיפולי פוריות והפריות מבחנה, ערכו את הבדיקות הללו בתקווה ללמוד פרטים נוספים על הגנטיקה שלהם, או לאתר "אחאים" (צאצאים לאותו אב ביולוגי), ותחת זאת גילו שהאב הביולוגי שלהם אינו מי שחשבו או מי שסופר להם, כי אם רופא הפוריות שהיה אמון על הפריית המבחנה.

זה פחות או יותר מה שקרה לקלי רואולט. היא פנתה בשנת 2017 לאתר Ancestry.com כדי לערוך בדיקת DNA והופתעה לגלות שבינה ובין אביה אין קשר ביולוגי. במקום זאת, היא גילתה שהיא חולקת גנים עם אדם בשם ג'רלד מורטימר. בירור העלה שזהו שמו של הרופא שסייע להביא אותה לעולם. רואולט הגישה תביעה משפטית, שבמסגרתה התברר שבאיגוד רופאי הנשים המקומי באיידהו פולס, שם נולדה ושם עבד ד"ר מורטימר, היו מודעים זמן מה לכך שמורטימר נוהג להפרות את המטופלות שלו בזרעו שלו.

על פניו המקרה הזה נשמע הזוי וחריג. הוא לא. כלומר, הוא הזוי מאוד, אבל למרבה הצער לא חריג כפי שהיינו רוצים לחשוב. ברחבי העולם ישנם עוד ועוד אנשים שמגלים שגם הם באו לעולם בנסיבות דומות.

עוד בוואלה!

12 מאכלים שכל אישה צריכה להוסיף לתפריט שלה

לכתבה המלאה
אילוסטרציה של זרעונים ביצית ורופאים. ShutterStock
תופעה הזויה, אך לא נדירה. זרע וביצית/ShutterStock

בשנת 2019 התפרסמה אנליזת DNA שאישרה שרופא פוריות הולנדי בשם יאן קרבאט, שמת שנתיים קודם לכן בגיל 89, היה אביהם הביולוגי של לפחות 49 ילדים שנולדו לנשים שהיו מטופלות שלו במרפאת רוטרדאם. קרבאט נהג להונות את המטופלות שלו ולהציג להן נתונים ותיאורים חיצוניים של תורמי זרע פטנציאליים שמהן יכלו לבחור, כאשר בפועל את ההפריה הוא ביצע עם הזרע שלו. ייתכן שמספרם האמיתי של הצאצאים שהוא העמיד לעצמו בשיטה הנכלולית הזאת גבוה הרבה יותר - הוא העריך שמדובר בכ-60 מקרים.

בשנת 1992 - שנים רבות לפני שהופיעו בדיקות ה-DNA הביתיות - הניו יורק טיימס דיווח על רופא מווירג'יניה בשם ססיל ב. ג'ייקובסון, שהפרה עשרות ממטופלותיו בזרעו ללא ידיעתן וללא הסכמתן. ג'ייקובסון הורשע בבית המשפט ב-52 סעיפים של הונאה ומתן עדות שקר ונידון למאסר של 5 שנים בכלא. על פי ההערכות, הוא הביא לעולם בשיטה זו יותר מ-70 ילדים.

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
המקרים שהתגלו עד היום מהווים רק חלקיק ממיליוני הילדים שנולדו ברחבי העולם כתוצאה מהפריה חוץ גופית. הליך IVF במעבדה/ShutterStock

קוראים לזה "הונאת פוריות" ועדיין לא ברור עד כמה התופעה הזאת נפוצה. המקרים שנחשפו ופורסמו בתקשורת ברחבי העולם מהווים רק חלקיק מזערי ממיליוני הילדים שנולדו ברחבי הגלובוס מהפריות מלאכותיות וטיפולי פוריות מתקדמים אחרים. אולם ההערכות הן שמספר המקרים הזה ילך ויעלה ככל שבדיקות DNA ביתיות יהפכו נפוצות יותר, ויותר אנשים ברחבי העולם יבחרו לעשות אותן.

"זו לא רק הפרה אתית בוטה, זה גם טמטום"

"עד שלא יעשו בדיקות DNA בלידה וישוו את ה-DNA של התינוק שנולד מול זה של מי שאמורים להיות ההורים שלו ויוודאו שיש התאמה, לעולם לא נוכל לדעת באיזו תדירות התופעה הזאת מתרחשת", אמרה ד"ר ג'ולי קנטור, מרצה בביה"ס למשפטים באוניברסיטת קליפורניה ומומחית בדינים רפואיים וזכויות פוריות, בראיון לאתר IFLScience.

"כולנו מקווים לגלות שהונאות פוריות הן תופעה נדירה יחסית - מקרים בודדים של רופאים שסטו מן התלם ולפני כמה עשורים החליפו את דגימות הזרע המיועדות להפריה בזרע של עצמם, מבלי שהעלו על דעתם שיבוא יום ובדיקות DNA ביתיות יהיו אפשריות בכלל או נפוצות ושהסוד שלהם יתגלה", אמרה קנטור. "בימינו, עם הקלות והזמינות של בדיקות DNA, לעשות משהו כזה זה לא רק הפרה בוטה של האמון בין הרופא למטופלת ובגידה באתיקה הרפואית, אלא גם טמטום משווע".

אישה מבצעת דגימת רוק. ShutterStock
האם זמינותן של הבדיקות הביתיות יפחיתו את המקרים של הונאות פוריות? אישה לוקחת בעצמה דגימה לבדיקת דנ"א/ShutterStock

המניע מאחורי התופעה הזאת גם הוא אינו ברור. במקרים מסויימים ייתכן שזה היה פיתרון למחסור בדגימות ותרומות זרע או בחוסר נגישות כלכלי שלהן, במקרים אחרים - שיכרון כוח וסטייה. או כמו שקנטור מנסחת את זה: "זה או הכוח שמשחית, או הכסף". "הסברה המיטיבה ביותר שניתן להעלות על הדעת היא מצב שבו דגימות הזרע שהיו למטופלת לא הובילו להיריונות, אז הרופא החליט לעזור בעצמו. הסברה האפלה ביותר היא מקרה של רופא שרצה לייצר לעצמו עשרות צאצאים בצלמו. אולי האמת נמצאת איפשהו בין שני הקצוות האלה", אמרה קנטור.

התופעה של הונאת פוריות הובילה לחקיקה ייחודית בכמה ממדינות ארה"ב. כך למשל באינדיאנה ובקליפורניה שימוש בזרע ללא אישור מהווה עבירה פלילית. אגב, החוק בקליפורניה עבר בעקבות מקרה משנת שנחשף ב-1995 שבו מרפאת פוריות במדינה הפרתה נשים בעזרת עוברים מוקפאים של זוגות מטופלים אחרים באותה מרפאה. במסגרת החוקים הללו, לקורבנות יש זכות לתבוע את האחראים לעוול שנגרם להן. בטקסס הלכו עוד צעד קדימה - שם שימוש ללא אישור בזרע, ביצית, או בעוברים מהווה עבירת מין, והעוברים על החוק נרשמים במרשם עברייני המין.

החוק לא עומד בקצב של הטכנולוגיה

לאחרונה, מקרים נוספים של הונאות פוריות התגלו גם בוורמונט ובקונטיקט. גם במקרים האלה כמו במקרה של רואולט, הטריגר לחשיפת הונאת הפוריות היה ערכה ביתית לבדיקת DNA. אלא שלדברי קנטור, החוק לא תמיד מצליח לעמוד בקצב של הטכנולוגיה, ולמרות החקיקה הייעודית בכמה ממדינות ארה"ב, במדינות רבות קורבנות ההונאה נאלצים למצוא פתרונות יצירתיים כדי להשיג לעצמם צדק. "לעתים עילת התביעה לא מתאימה למקרה כמו כפפה ליד", אומרת קנטור, "היו אנשים שהגישו תביעות בגין רשלנות רפואית, הפרת חוזה, גרימת עוגמת נפש וכדומה. הם ניסו למצוא משהו מהעילות הקיימות בחוק שיוכל להתאים גם למצב שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully