וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 חולי סרטן סופני קיבלו מרשם לסם לא חוקי. איך זה קרה?

המרשם כלל מרכיב שקיים בפטריות הזיה וידוע כטיפול יעיל נגד חרדה קיומית שתוקפת חולי סרטן סופניים. למרות זאת, המרכיב אינו חוקי לשימוש. אולי זה עומד להשתנות?

פטריות הזיה - אילוסטרציה. אי-פי, AP
פטריות הזייה או טיפול פסיכולוגי לגיטימי? פטריות/AP, אי-פי

בעשור האחרון יותר ויותר חוקרים מתחומים שונים מכירים באיכויות שיש לפטריות הזיה בטיפול המסייע לבריאות הנפש. לאחרונה ארבעה קנדים הסובלים מסרטן סופני וחשוך מרפא קיבלו אישור להשתמש בתרכובת הפסיכדלית פסילוסיבין כדי לעזור להם להתמודד עם המצוקה הפסיכולוגית והרגשית הקשורה במחלתם. מדובר במרכיב נפוץ בפטריות הזיה, שנחשב כיעיל לטיפול לדיכאון ובעיות בריאות נפשיות אחרות. עם זאת, הוא נותר בלתי חוקי ברוב המדינות ולא ניתן לרשום אותו כמרשם רפואי.

המרכיב נאסר בקנדה מאז 1974, ובכל זאת ארבעת החולים קיבלו פטור מחוק התרופות והחומרים הקנדיים, מה שהפך אותם לאנשים הראשונים שמשתמשים כחוק בפסילוסיבין במדינה במהלך כמעט חצי מאה.

בשנים האחרונות מספר מחקרים בקנה מידה קטן הצביעו על כך שפסילוסיבין עשוי להיות יעיל לסייע לאנשים להתגבר על החרדה, הדיכאון והאימה הקיומית שלעתים קרובות מתלווים למחלות סופניות.

כבר בשנת 2008, חוקרים מאוניברסיטת הופקינס בבולטימור מצאו כי ההשפעה ה"רוחנית" של פסילוסיבין, נמשכה למעלה משנה ואף סייעה לחולים במחלות סופניות וללוקים בהתמכרויות. רוב המשתתפים שיבחו את החומר וסיפרו שעברו חוויה "מיסטית" או "רוחנית". שנה לאחר מכן, רובם דיווחו שהחוויה הגבירה את תחושתם החיובית הכללית או את תחושת הסיפוק מחייהם.

במאמר שפורסם בשנת 2016 נמצא כי התסמינים הפסיכולוגיים הללו הופחתו באופן משמעותי אצל עד 80 אחוזים מהחולים הסובלים מסרטן מסכן חיים.

גיף מוח. Giphy
עוזרות למניעת דיכאון וחרדה. גיף של מוח/Giphy

על פי המחקר הנוכחי, טיפול יחיד בפסילוסיבין - שנערך תחת פיקוח קליני - הביא לירידות מתמשכות בדיכאון וחרדה, כאשר השפעה זו עדיין הורגשה כחצי שנה לאחר מכן. מחקר המשך שנערך בתחילת השנה חשף כי מרבית המשתתפים ששרדו המשיכו ליהנות מירידה במצוקה הפסיכולוגית יותר מארבע שנים לאחר השימוש בפסילוסיבין.

עם זאת, עד לביצוע ניסויים קליניים מתאימים, לא סביר שהתרכובת תאושר לשימוש רפואי. מחקרים כאלה עשויים לקחת זמן, וזו הסיבה שארגון בשם TheraPsil החליט לעתור לממשלת קנדה בשם ארבעת המטופלים, בבקשה לקבל להם היתר מיוחד לשימוש בתרופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully