וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הקורונה פוגעת באיכות הזרע הגברי? למחקר הזה יש תשובה

עודכן לאחרונה: 26.12.2021 / 9:25

בתחילת הקורונה מרבית האנשים דאגו מפגיעה בפוריות האישה, אבל על פי מחקרים אחרונים דווקא גברים צריכים לדאוג. מחקר חדש מראה כמה זמן לאחר המחלה יש ירידה באיכות הזרע והוא גם מביא נתון אחד משמח

בווידאו: צוות הטיפול במגיפות מסביר את המלצתו לחיסון רביעי/צילום: לע"מ

אם אתם מנסים להיכנס להיריון, נמצאה סיבה נוספת מדוע כדאי לכם מאוד להימנע מלהדבק בקורונה. צוות מחקר מבלגיה גילה כי קורונה סימפטומטית יכולה להפחית את איכות הזרע ואת ספירת הזרע במשך חודשים. המחקר שפורסם בכתב העת Fertility and Sterility, בחן דגימות של 120 גברים לא מחוסנים בגיל ממוצע של 35. הדגימות נאספו בממוצע 52 ימים לאחר שהסימפטומים של COVID-19 כבר עברו.

החוקרים מצאו כי במהלך החודש הראשון שלאחר ההידבקות בקורונה, ל-37 אחוזים מהמשתתפים הייתה ספירת זרע מופחתת ול-60 אחוזים מהם היו זרעונים עם תנועתיות מוגבלת. בחלוף חודש-חודשיים מהמחלה, ל-29 אחוזים היתה ספירת זרע פחותה, ול-37 אחוזים היתה תנועתיות מוגבלת של הזרעונים.

רופא מחזיק מיכל עם דגימת זרע. ShutterStock
האיכות של הזרע יורדת בעקבות היבדקות בנגיף הקורונה. דגימת זרע/ShutterStock

לאחר חודשיים, ספירת הזרע הייתה נמוכה יותר רק ב-6 אחוזים מהגברים שנדגמו, ונמצאה תנועתיות מופחתת בלמעלה מרבע מהם. הצוות מעריך שייקח לפחות שלושה חודשים עד שמצב הזרע יחזור לקדמותו, אבל המספר הנמוך של אנשים שנבדקו והמגבלות הזמניות יחייבו מחקר נרחב יותר כדי להבין טוב יותר את ההשפעה של COVID-19 על הפוריות.

ובכל זאת יש חדשה אחת טובה: החוקרים לא מצאו שום עדות ל-SARS-CoV-2 בזרע, מה שמצביע על כך שהנגיף לא עובר דרך הזרע. יש לציין כי גם נגיף השפעת עלול להזיק לזרע. במקרה של שפעת, טמפרטורת גוף גבוהה (חום) היא שגורמת לנזק. בקורונה, לעומת זאת, המנגנון אינו ברור, והוא עשוי להיות קשור לתגובה החיסונית.

מספר מחקרים מהשנה האחרונה הצביעו על קשר בין הידבקות בנגיף ובין פגיעה בפוריות של גברים ונשים כאחד, אולם הסיבות לכך טרם פוענחו. כך למשל סקירה שפורסמה בפברואר האחרון בכתב העת Reproduction, קובעת שהידבקות ב-Covid-19 עלולה לפגוע בצורה דרסטית בפוריות הגבר, עקב דלקתיות שגורמת לנזק באשכים. הסקירה כוללת מגוון רחב של מחקרים בנוגע להשפעות של covid-19 על מערכת הרבייה שהתפרסמו לאחרונה והיא מעלה גם השערות לגבי המנגנונים שעשויים להסביר את הפגיעה של נגיף הקורונה בפוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully