וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 דרכים לשפר את ספירת הזרע שלכם

אחד הקריטריונים החשובים ביותר למדידת פוריות הגבר הוא ספירת הזרע. אם שלכם לא משהו, יש כמה שינויים באורח החיים שאתם יכולים לעשות כדי לשפר אותה בזמן יחסית קצר

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

בסרטון: מחקר ישראלי גילה ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם

ספירת זרע היא קריטריון פוריות שמודד את כמות הזרעונים שיש במיליליטר של נוזל זרע. זהו רק קריטריון אחד מבין כמה שנבדקים בבדיקת זרע, שבוחנת גם את צורתם של הזרעונים והתנועתיות שלהם. כל הגורמים הללו משפיעים על פוריות הגבר.

אף שנחוץ רק זרע אחד כדי להפרות ביצית, ככל שספירת הזרע שלכם גבוהה יותר כך הסיכויים שלכם להפרות את בת הזוג שלכם טובים יותר. בכל שפיכה נמצאים מיליוני זרעונים, אבל רק כמה מאות יצליחו להגיע עד לביצית. רבים מהם ימותו בסביבה החומצית של הנרתיק לפני שיצליחו לשחות במעלה הרחם אל החצוצרות - שם תמתין להם הביצית.

הטווח התקין של ספירת זרע רחב למדי ונע החל מ-15 מיליון למ"ל ועד 200 מיליון. ספירת זרע נמוכה מהקצה התחתון של הטווח עלולה להוביל לקשיים להרות. ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על ספירת הזרע שלכם - תזונה, פעילות גופנית ועוד כמה הרגלי אורח חיים, שניתן לשנות ולהתאים כדי לשפר אותה. הנה 6 כאלה:

עוד בוואלה!

חוקרים מזהירים: חלה עליה מטרידה במספר הלידות השקטות

לכתבה המלאה

1. רדו במשקל

ליגה לשחקנים בעלי משקל עודף במקסיקו. רויטרס
לגברים שמנים יש פחות טסטוסטרון. גבר שמן/רויטרס

לגברים עם עודף משקל יש נטייה לספירת זרע נמוכה יותר מאשר לגברים במשקל תקין. ייתכן שזה קשור להתחממות יתר בגוף, שהורגת זרעונים. עודפי שומן סביב האשכים יוצרים מעין שכבת בידוד סביבם וגורמים לטמפרטורה בהם לעלות. גם שינויים הורמונליים שמתרחשים בגופם של גברים עם השמנה עלולים להשפיע לרעה על ייצור הזרע. לגברים שמנים יש סבירות גבוהה יותר לרמות נמוכות של טסטוסטרון ורמות גבוהות של אסטרדיול - וגם זה פוגע בייצור הזרע.

עבור גברים שה-BMI שלהם גבוה מ-25 גם ירידה קטנה במשקל יכולה לשפר את ספירת הזרע. מחקר משנת 2016 שפורסם בכתב עת לאורולוגיה בדק את ההשפעה של ירידה במשקל על ספירת הזרע של 200 גברים עם BMI גבוה מ-25. בתום חצי שנה של תכנית אימונים אינטנסיבית, החוקרים מצאו עלייה בנפח וריכוז הזרע בקרב הגברים בקבוצת המחקר שירדו במשקל, בהשוואה לגברים בקבוצת הביקורת. מה שמביא אותנו לסעיף הבא.

2. תתחילו להתאמן

גבר ואישה רצים יחד. ShutterStock
ריצה והרמת משקולות נמצאו כפעילויות הקשורות ביותר לשיפור בספירת הזרע. גבר ואישה רצים יחד/ShutterStock

תפקודה של מערכת הרבייה קשור במידה רבה למצב הבריאותי הכללי של הגוף. כך שאצל גברים שמבצעים פעילות גופנית באופן שגרתי, תפקוד האשכים טוב יותר וספירת הזרע טובה יותר. מחקר משנת 2014 שפורסם בכתב העת Human Reproduction בדק את רמת הכושר של 231 גברים שפנו לטיפולי פוריות. החוקרים מצאו שהרמת משקולות וריצה הן שתי פעילויות גופניות שהיו קשורות בריכוזי זרע גבוהים יותר, ביחס לפעילויות אחרות, כמו הליכה או פעילות אירובית.

אף שהמחקר הספציפי הזה מצא שיש פעילויות טובות יותר לשיפור ספירת הזרע, מומחים אומרים שכל פעילות גופנית היא טובה יותר מכלום ויכולה לעזור. זאת משום שפעילות גופנית מפחיתה את הדלקתיות בגוף, ומשפרת את מנגנון ייצור הזרע. לעומת זאת, יש מחקרים שיש גם פעילויות שעלולות להזיק לספירת הזרע - כמו רכיבה על אופניים.

3. תפסיקו לעשן

גבר מעשן סיגריה בחוף, למרות האיסור על עישון במרחב הציבורי. פלאיה דל אינגלס, גראן קנריה, ספרד. 14 באוגוסט 2020. רויטרס
לגברים מעשנים יש ספירת זרע נמוכה בכמעט 20 אחוזים מגברים לא מעשנים. גבר מעשן על חוף הים/רויטרס

עישון מזיק לספירת הזרע וגורם לה להיות נמוכה יותר. מחקר משנת 2017 חישב ומצא שגברים שמעשנים יותר מ-20 סיגריות ביום יש ספירת זרע נמוכה ב-19 אחוזים ביחס לגברים שאינם מעשנים. הסיבה המדוייקת לכך שעישון פוגע בפוריות אינה ברורה, אך סקירה מדעית שפורסמה ב-2015 מצאה שעישון יכול לפגום בדנ"א של הזרע. גם אם אתם מעשנים כבר כמה שנים, כשתפסיקו לעשן בריאות הזרע שלכם תשתפר תוך זמן יחסית קצר. לאשכים לוקח בערך 3 חודשים לייצר זרע חדש וגברים שיפסיקו לעשן כשלושה חודשים לפני שיתחילו לנסות להרות יהיו בעלי סיכויים טובים יותר להצליח בכך.

4. תפסיקו לצרוך סמים ואלכוהול

ג'וינטים של מריחואנה. ShutterStock
עדיף להימנע. מריחואנה/ShutterStock

צריכת אלכוהול מתונה (לגברים - בערך 2 משקאות ליום) ככל הנראה לא משפיעה על ספירת הזרע, אולם ישנם מחקרים שמצביעים על כך שצריכת אלכוהול כבדה יותר (שמוגדרת כ-14 משקאות בשבוע או יותר) יכולה להפחית את ספירת הזרע ואת איכותו וכן לפגוע בייצור הורמון הטסטוסטרון.

סמים אחרים כמו אופיאטים ומריחואנה יכולים אף הם לפגוע בפוריות. בשלב זה נחוצים מחקרים נוספים כדי לברר האם הפסקת הצריכה של החומרים הללו מספיקה כדי לתקן את הנזק שנוצר לזרע, לכן הימנעות מהם היא ההמלצה למי שרוצה לשמור על בריאותו ופוריותו.

5. קחו תוספי תזונה

מדף בצורת כוורת מלא בוויטמינים ותרופות. ShutterStock
נטילת חומצה אספרטית D יכולה לעזור לתפקוד הזרע. תוספי תזונה/ShutterStock

חומצה אספרטית D היא תוסף תזונה שמכיל חומצת אמינו מהרכב של חלבון שמצוי בגוף באופן טבעי. חומצה אספרטית D מצויה בריכוזים גבוהים בבלוטות האנדוקריניות - כמו השחלות והאשכים. היות שזרע, כמו כל תא אחר בגוף האדם, מכיל חלבון, החומצה האספרטית חשובה לתפקודו.

מחקר משנת 2012 שפורסם בכתב העת Advances in Sexual Medicine בדק 60 גברים עם בעיות פוריות ומצא שנטילת חומצה אספרטית D במשך 3 חודשים הגבירה בצורה משמעותית את ספירת ותנועתיות הזרע שלהם.

6. הקפידו על תזונה בריאה

מבחר של סוגי מזונות: בשר, ירקות, פירות, דגים, אגוזים. ShutterStock
הקפידו לצרוך מזון שמכיל נוגדי חמצון ואומגה 3. תזונה בריאה/ShutterStock

מה שאתם אוכלים משפיע על הבריאות הכללית שלכם וגם על בריאות הזרע. באופן ספציפי, נוגדי חמצון יכולים לשפר את הפוריות. כך למשל הוויטמינים E ו-C נמצאו במחקרים כנוגדי חמצון שיכולים לשפר את תפקוד הזרע. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Medicinal food בשנת 2006 בחן 13 גברים בגילאי 25-35 שסבלו מבעיות פוריות. הגברים קיבלו 1,000 מ"ג של תוסף ויטמין C פעמיים ביום במשך חודשיים, והחוקרים מצאו שספירת הזרע שלהם עלתה ביותר מ-100 אחוזים ותנועתיות הזרע השתפרה ב-92 אחוזים.

גם אומגה 3 נמצאה מועילה בשיפור תפקודי הזרע. חומצות שומן מסוג אומגה 3 הן חומצות חיוניות שהגוף אינו יכול לייצר לבד, ולכן אספקתן תלויה בתזונה. חומצות השומן מהוות חלק מקרום תא הזרע, ולכן צריכה מספקת שלהן יכולה לשפר גם את ספירת הזרע וגם את תנועתיותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully