וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא עוד דרך בה נשים דוחות גברים, וזה קורה בשלב מפתיע מאוד

לפי מחקר חדש, ביציות "בררניות" בבחירת הזרע לו הן מאפשרות להפרות אותן, והן משתמשות באותות מיוחדים כדי לבחור את הזרע המתאים ביותר. הבעיה: זה לא תמיד הזרע של בן הזוג שלהן

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

בוידאו: מחקר ישראלי מצא למה פוריות הגבר נמצאת בצניחה בעשור האחרון

כניסה להריון - הפריה - מתרחשת ממפגש של זרע וביצית, את זה כולם יודעים. המפגש הזה לא ממש מאוזן - אצל נשים מבשילה ביצית אחת, אולי שתיים, בכל חודש, בעוד אצל הגברים נוצרים מיליוני תאי זרע מדי יום. אבל לפי מחקר חדש בעוד שהזרעים נמצאים ביתרון מספרי על הביציות, דווקא הביציות הן אלה שמנווטות את התהליך ובוחרות את הזרע "המתאים".

מחקר מאוניברסיטת שטוקהולם גילה כי ביציות עשויות להיות "בררניות" בבחירת הזרע לו הן מאפשרות להפרות אותן. לפי הממצאים, לביציות יש אותות כימיים שונים שמתאימים לזרע של גברים מסוימים יותר מאחרים, והם מאפשרים לביציות "לבחור" את הזרע שיפרה אותן. למרבה הצער, זה לא תמיד זה של בני זוגן.

עוד בוואלה!

מחקר מצא כי נגיף הקורונה נשאר בזרע, וזה מה שזה אומר

לכתבה המלאה

"ביציות אנושיות משחררות כימיקלים הנקראים כימואטרקטורים שמושכים זרע לביציות לא מופרות. רצינו לדעת אם ביציות משתמשות באותות כימיים אלה כדי לבחור איזה זרע הן מושכות", הסביר ג'ון פיצפטריק, פרופסור חבר באוניברסיטת שטוקהולם, בהצהרה שפורסמה עם המחקר. התוצאות של הבדיקה הזו משנות במידה רבה את התפיסה של פוריות האדם ועשויות לשנות את האופן שבו מבצעים טיפולי הפריה.

גיף זרע. Giphy
ביציות בוחרות זרע איכותי או כזה שאולי תואם אליהן גנטית. זרע/Giphy

לפני תהליך ההזדווגות בני אדם, וגם בעלי חיים אחרים, מקבלים מגוון של אותות חזותיים, אקוסטיים וכימיים המסייעים בבחירת בן זוג. והתהליך הזה לא נגמר באקט המיני. לפי המחקר, לביציות יש יותר יכולת לבחור את הזרע המתאים ממה שחשבו בעבר. עד כה המנגנונים הבסיסיים בתהליכים אלה לא היו ידועים ברובם, בייחוד השאלה אם אותות כימיים המשתחררים מביציות מאפשרים "להפעיל בחירה נשית" לטובת זרע מגברים ספציפיים.

במחקר הנוכחי חוקרים מאוניברסיטת שטוקהולם ואוניברסיטת מנצ'סטר בחנו כיצד זרע מגיב לנוזל זקיק השחלה המקיף את הביציות ומכיל חומרים כימיים שונים. החוקרים בחנו דגימות של נוזל זה וכן דגימות זרע שנלקחו מזוגות שעבור טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) כדי לחקור כיצד הזרע מגיב לנוזל הזקיקי מבת זוגם או לנוזל של נשים אחרות.

החוקרים גילו כי "נוזל הזקיקים מנקבה אחת היה טוב יותר במשיכת זרע מזכר אחד, ואילו נוזל הזקיקים מנקבה אחרת היה טוב יותר במשיכת זרע מזכר אחר", הסביר פיצפטריק, "זה מראה כי יחסי גומלין בין ביציות וזרע תלויים בזהות הספציפית של הנשים והגברים המעורבים". החוקרים מבהירים כי בעבר העריכו שלזרע האחריות הבלעדית להפריית ביצית, אך זה לא המצב. לדבריהם, הזרע לא יכול להיות בררן, בעוד שביציות יכולות להפיק תועלת מבחירת זרע איכותי או כזה שאולי תואם אליהן גנטית.

זרע שוחה אל הביצית. ShutterStock
רק המתאימים החזקים שורדים. הפריית ביצית/ShutterStock

זה אינו המחקר הראשון על האופן שבו הגוף הנשי דוחה זרע שאינו מתאים לו. בשנה שעברה פורסם מחקר לפיו מערכת הרבייה הנשית מפעילה מנגנון מתוחכם כדי לוודא שהזרע הטוב ביותר יגיע אל הביצית. במחקר הזה לא דיברו על אותות כימים, אלא על "מבוך" מבני. לפי המחקר, המבנה הצר של צוואר הרחם נועד להרחיק תאי זרע חלשים ולקלוט רק את השחיינים החזקים שיצלחו את הדרך המאתגרת. "אם מסתכלים על האנטומיה של מערכת הרבייה הנשית אצל היונקים, אפשר לראות שמידות התעלה שמובילה לביצית אינן קבועות", אומר אבספורד, "בנקודות מסוימות הוא צר מאוד, כך שרק כמה תאי זרע יכולים לעבור דרכן בזמן שאחרים נכשלים", כתבו החוקרים מאוניברסיטת קורנל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully