וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייתכן שזרע פגום הוא האשם בהפלות חוזרות

כולם יודעים שצריך שניים לטנגו, אבל למרות שגברים תורמים מחצית מהמטען הגנטי להריון, רק לעתים רחוקות הם נתפסים כגורם מרכזי להפלות. במחקר בריטי חדש נטען שבמקרים של הפלות חוזרות, לאיכות הזרע יש השפעה ניכרת הרבה יותר ממה שנהוג היה לחשוב עד כה

אישה מביטה בתמונת אולטרסאונד. ShutterStock
הקשר שבין איכות הזרע של האב והפלות חוזרות מתחיל להתברר. אישה לאחר הפלה/ShutterStock

למרבה הצער הריונות רבים מסתיימים בהפלה. מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שאחד מכל ארבעה הריונות מסתיים בהפלה ויש חוקרים שסבורים שיותר ממחצית ההפריות המוצלחות מסתיימות באובדן הוולד. הסיבות לא תמיד ידועות ומשום מה הן מתמקדות בדרך כלל בבריאות האם.

מחקר בריטי מציע סיבה נוספת: מאחר ש-60 אחוזים מההפלות הטבעיות נגרמות בגלל בעיה גנטית, פירוש הדבר שאיכות הזרע של האב קשורה באופן הדוק הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב לסיכוי שההריון יסתיים בלידה. הדבר נכון במיוחד במקרים בהם בני הזוג חווים הפלות חוזרות.

עוד בנושא:
איך נראית ומרגישה הפלה טבעית?
לא סבאבא: תינוקות לאבות מבוגרים סובלים יותר מסיבוכים בריאותיים
אוכלים לא בריא? כך זה משפיע על הפוריות שלכם

מחקר ישראלי גילה ירידה משמעותית באיכות הזרע של גברים. האוניברסיטה העברית בירושלים,
ריבוי של מולקולות של חמצן ריאקטיבי בנוזל הזרע עלול לפגום באיכותו. דגימות זרע במעבדה/האוניברסיטה העברית בירושלים

החוקרים מאימפריאל קולג' למדעים, טכנולוגיה ורפואה בלונדון בדקו את איכות הזרע של 50 גברים שחוו יחד עם בת הזוג שלהם שלוש הפלות רצופות או יותר, בהשוואה לאיכות הזרע של 60 גברים אחרים שבנות זוגם לא עברו כלל הפלות. התוצאות היו מעניינות במיוחד. החוקרים מצאו פי שניים יותר נזקים ב-DNA שבזרעם של חברי הקבוצה הראשונה.

לטענתם, הנזק לזרע קשור למולקולות של חמצן ריאקטיבי (ROS) בנוזל בהן שוחה הזרע. המולקולות הללו מועילות בדרך כלל ומגנות על הזרע מפני חיידקים וזיהומים אחרים, אך אם הריכוז שלהן גבוה מדי - כמו במצב זיהום - הן עלולות גם לגרום נזק משמעותי. בזרעם של הגברים שבנות זוגם סבלו מהפלות מצאו החוקרים פי ארבעה יותר ממולקולות אלה. למרות שהסיבה לנוכחות המאסיבית שלהן אינה ברורה, מדובר באחד הרמזים הגדולים שעשויים לשפוך אור על הסיבות לריבוי הפלות.

עוד באותו נושא

פוריות הגבר: מתי מתחילים לחשוד שיש בעיה?

לכתבה המלאה
זוג בחדר לידה. ShutterStock
"הסיבות להפלה לא קשורות באופן בלעדי לנשים". זוג בהריון/ShutterStock

מחקרים אחרים מצביעים על כך שהשמנת יתר והזדקנות עלולות להוריד את איכות הזרע והצוות הבריטי הודיע שהוא מתכוון להמשיך לבדוק האם אלה הגורמים העיקריים להתרבות המולקולות המזיקות. יצויין כי גם בקבוצת המדגם במחקר הנוכחי, המשתתפים שחוו הפלות היו מבוגרים יותר ובעלי עודף משקל.

"בדרך כלל, רופאים התמקדו בנשים כשחיפשו את הסיבות להפלות חוזרות ונשנות, בריאות הגברים ובריאות הזרע שלהם לא נבדקה", אומרת ראש צוות המחקר ד"ר האנה ג'אייסנה, מומחית לאנדוקרינולוגיה באימפריאל קולג'. המחקר שלה מציע ראיות חשובות וראשוניות לכך שבריאות הזרע עשויה להכתיב במידה רבה את הצלחת ההריון.

אילוסטרציה של זרעונים ביצית ורופאים. ShutterStock
הזרע נושא 50 אחוז מהמטען הגנטי של העובר/ShutterStock

למרות שגודל המדגם נחשב לקטן יחסית מדובר למעשה במחקר ראשון שמתמקד בבריאות ההורמונלית והמטבולית של הזרע, המסקנות של ד"ר ג'אייסנה וצוותה מצטרפות למחקרים קודמים שמצביעים על כך שלזרע האב יש תפקיד חשוב בהיווצרות השליה, שחיונית לאספקת חמצן ומזון לעובר.

"לקח זמן עד שהבנו שבריאות זרע יש קשר להפלה ושהסיבות לא קשורות באופן בלעדי לנשים", מסכמת החוקרת, "עכשיו כשאנחנו מבינים ששני השותפים תורמים להפלות חוזרות, נוכל לקבל תמונה ברורה יותר של הבעיה ולהתחיל לחפש דרכים שיבטיחו יותר הריונות שמסתיימים בלידת תינוקות בריאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully