וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נראית ומרגישה הפלה טבעית?

פרופ' ברי קפלן, מאמר אורח

4.3.2018 / 6:06

לעתים היא מלווה בדימום וכאבים, אך בפעמים אחרות אין כל סימן מקדים ורק בבדיקה שגרתית מתגלה הבשורה העצובה. מה נחשב להפלה טבעית ומה צריך לדעת אם זה קורה לך? מומחה מסביר

אישה מליטה את פניה בידיה בעצב במיטת בית חולים. ShutterStock
זה קורה בעשרים אחוזים מההריונות/ShutterStock

הפלה טבעית הוא מצב שבו ההריון מפסיק להתפתח באופן טבעי, או שלא התפתח מלכתחילה, או שהדופק של העובר פסק בשלב מאוחר יותר.

ישנם כמה מצבים רפואיים שנכללים תחת ההגדרה של "הפלה טבעית": הריון כימי - מצב שבו יש תשובת הריון חיובית בבדיקות המעבדה, אולם לא מתפתח שק הריון כלל. ביצית ריקה - בלטינית: BLIGHTED OVUM מצב בו מתפתח שק הריון אולם לא מתפתח כלל עובר. וכמו כן, מצב בו התפתח לכאורה הריון תקין אך העובר פסק מלחיות. במקרה כזה, אם ההפלה מתרחשת עד שבוע 12 היא נחשבת ל'הפלה מוקדמת'. ואם היא מתרחשת לאחר שבוע 12 ועד שבוע 23 היא נקראת 'הפלה מאוחרת'. הפלה המתרחשת עקב מות עובר לאחר שבוע 23, שהחל ממנו הוא נחשב לבר חיות נקראת לידה שקטה.

עוד בנושא:
למה רופאים ממליצים לנשים לעשות הפלה, למרות שהן לא בהכרח צריכות?
מה אפשר לומר לאישה שאיבדה הריון?
סובלת מהפלות חוזרות? ייתכן שהסיבה קשורה דווקא לגבר

כאבי מחזור כאבי בטן. ShutterStock
לא תמיד יש סימנים מוקדמים על כך שההריון פסק. אישה סובלת מכאבי בטן/ShutterStock

הפלות קורות בכ-20 אחוזים מההריונות, כלומר מדובר בתופעה לא נדירה. עם העלייה בגיל האישה עולים גם הסיכויים להפלה טבעית.

הסיבה השכיחה ביותר להפלה טבעית היא בעיה עוברית המתבטאת בהעדר דופק, לרוב עקב תקלה בהתפתחות העובר. סיבות אחרות יכולות להיות סיבות שחלתיות המובילות לחוסר אספקת חמצן לעובר, או סיבות של קרישיות הדם, הגורמות לחסימת אספקת הדם לעובר.

עוד באותו נושא

האם בחילות הריון מורידות את הסיכון להפלה?

לכתבה המלאה

איך אפשר לדעת שמדובר בהפלה טבעית?

לרוב, ההפלה תתבטא בהפרשה דמית קלה עד כבדה, המלווה לעיתים בהתכווצויות, או הפסקת תחושות ההריון (כמו העלמות הבחילות או סימני הריון אחרים). אולם, לעיתים אין האישה מרגישה כל שינוי ורק בבדיקת מעקב שיגרתית אצל הרופא מתגלה העדר הדופק העוברי.

כאשר דנים על צורת סיום ההריון בהפלה טבעית, יש לקחת בחשבון את שבוע ההריון וקיומה או העדרה של רקמה עוברית. רוב ההפלות הטבעיות קורות בשלב מוקדם של ההריון, אם ההפלה קורית כאשר עדיין אין רקמה עוברית או רקמה עוברית קטנה ניתן לסיים את ההריון על ידי טיפול בכדורי ציטוטק. אולם, כאשר ההפלה קורית מאוחר יותר כשיש עובר ברחם יש צורך לבצע הפלה כירורגית בהרדמה כללית. בהליך זה מבצעים שאיבה של התוכן ההריוני מחלל הרחם. בשלבים מאוחרים יותר, אחרי השבוע ה-15 ניתן לגרום למעין לידה על ידי מתן זירוז באמצעים תרופתיים שונים, או לבצע הפסקת הריון וניקוי חלל הרחם בצורה כירורגית בהרדמה כללית.

אישה מביטה בתמונת אולטרסאונד. ShutterStock
ההשלכות הפיזיות אינן גדולות, אך הפגיעה הנפשית עלולה להיות קשה/ShutterStock

לאחר ההפלה יש לבדוק באולטרסאונד שהרחם ריק מתוכן הריוני, על מנת להימנע מהשארת שאריות הריון ברחם.
בנשים עם סוג דם שלילי יש צורך במתן חיסון ANTI D על מנת למנוע התפתחות נוגדנים בדמה של האם שעלולים לגרום נזק להריון עתידי.

כשבועיים לאחר ניקוי חלל הרחם, על האישה לבוא לביקורת אצל רופא נשים כדי לוודא שהרחם אכן נקי מחלקי הריון - ובמידה וימצאו שאריות הריון בבדיקה יש לפנות לביצוע היסטרוסקופיה ניתוחית בהרדמה כללית להוצאת שאריות אלו.
כמו כן, בבדיקה זו על הרופא לדון עם האישה על הריונות עתידיים, אילו בדיקות עליה לעבור וכיצד להימנע מהפלה חוזרת בהריונה הבא.

ברוב המקרים ניתן להיכנס שוב להריון לאחר ההפלה ללא כל בעיה. אך על אף שההשלכות הפיזיות של ההפלה אינן גדולות, הפגיעה הנפשית עלולה להיות קשה. בין אם למטופלת אין ילדים כלל או שהיא אם לילדים רבים, מדובר באבל של ממש ועל כן יש צורך ומקום להעניק לה עידוד ותמיכה.

פרופ' ברי קפלן הוא מנהל מחלקת יולדות בית חולים מעייני הישועה ורכז רפואת נשים, מחוז דן פ"ת בשרותי בריאות כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully