וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בחילות הריון מורידות את הסיכון להפלה?

29.9.2016 / 10:00

עבור הרבה נשים בחילות והקאות הן מעין סימן שההריון שלהן תקין, אבל עד כה לא היה לזה שום סימוך מדעי. כעת חוקרים טוענים כי בחילות והקאות מגינות על העובר מפני הפלה טבעית

בחילות היריון. ShutterStock
מעצבן, אבל מרגיע. הקאות בוקר בשליש ראשון/ShutterStock

חוקרים מהמכונים הלאומיים לבריאות (NIH) בארה"ב טוענים כי מצאו קשר בין בחילות והקאות בשליש הראשון של ההיריון ובין סיכון מופחת להפלות. המחקר החדש פורסם השבוע בכתב העת הנחשב JAMA, והוא בחן את הסיכון להפלה בקרב נשים שחוו בעבר הפלה טבעית.

עוד בנושא:
להתגבר על בחילות היריון בעזרת אוכל
איך באמת מתמודדים עם בחילות היריון?
כשבחילות הבוקר הופכות למחלה

מרבית הנשים סובלות מבחילות והקאות בשליש הראשון של ההריון, או 12 השבועות הראשונים (הריון סטנדרטי נמשך 40 שבועות). באותו שליש ראשון להריון, הסיכון להפלה גבוה יותר. "זו מחשבה נפוצה שבחילות והקאות מציינות שההיריון בריא ותקין, אבל לא מצאנו ראיות איכותיות שיתמכו בטענה הזו עד כה", כתבה סטפני הינקל, החוקרת הבכירה במחקר, בהודעה לעיתונות של המכונים. הינקל ועמיתיה העריכו במאמר כי לפחות 80 אחוזים מכלל הנשים ההרות חוות בחילה, הקאות או את שני הסימפטומים יחד.

החוקרים ניתחו נתונים שנאספו בקרב 800 נשים בהריון שעברו ניסויים קליניים שונים במכונים, ממש כשנכנסו להריון. כל הנשים במחקר איבדו לפחות עובר אחד בעבר בעקבות הפלה טבעית, ושליש מהמשתתפות עברו שתי הפלות טבעיות. הן נתבקשו לכתוב מדי יום על הסימפטומים שהן חוות, ולאחר מכן מסרו דיווחים חודשיים מפורטים.

בחילות בוקר. ShutterStock
כ-84 אחוזים מהנשים סובלות מבחילות/ShutterStock
"אחת מכל חמש נשים חוותה בחילות או הקאות כבר שבוע לאחר ההתעברות"

החוקרים דיווחו כי בקרב הנשים שדיווחו על תחושות בחילה, הקאות או שניהם, הסיכוי לעבור הפלה היה נמוך ב-50 עד 75 אחוזים ביחס לנשים שלא חוו את אותם הסימפטומים. כ-84 אחוזים מהנשים שנבדקו דיווחו על בחילות, עם או בלי הקאות, עד השבוע השמיני להריון. מנגד, כמעט רבע מההריונות הסתיימו בהפלה.

החוקרים ניסו לנטרל מספר גורמים שעשויים להשפיע על הפלות, כמו צריכת אלכוהול במהלך ההיריון או חריגות כרומוזומליות של העובר, שעלולים להעלות את הסיכון להפלה, ולאחר מכן מצאו כי נותר קשר חזק בין בחילות בוקר וסיכון מופחת לאובדן העובר.

בעוד שמחקר מ-2012 מצא גם קשר שכזה, היתרון שבמחקר החדש הוא שהוא עוקב אחר נשים משלב מאוד מוקדם בהריון. "זה חשוב מאחר וזה אפשר לנו להשיג מידע מפורט מהיומנים שהנשים ניהלו מהשלבים הראשונים של ההיריון", הסבירה הינקל למגזין אטלנטיק. היא הוסיפה כי בעקבות המחקר גילו שאחת מכל חמש נשים חוותה בחילות או הקאות כבר בשבוע הראשון לאחר ההתעברות.

עוד באותו נושא

מה אפשר לומר לאישה שאיבדה היריון?

לכתבה המלאה

יש קשר, אבל אין תשובה

החוקרים לא יודעים להסביר מדוע תחושות הבחילה וההקאות מגנות על העובר מפני הפלה, אך יש להם מגוון הצעות. בעוד שבעבר טענו כי בחילות הבוקר הן תוצר לוואי של שינויים הורמונליים. צוות החוקרים הציע תיאוריה לפיה הבחילה היא הדרך של ההיריון לגרום לנשים להקפיד על תזונה וסגנון חיים שלא יפגעו בעובר שלה.

"הסימפטומים יכולים להיות חלק מיתרון אבולוציוני שמטרתו לשנות את התזונה, להגביר את צריכת המאכלים העשירים בפחמימות, או להימנע מחומרים שעשויים לגרום לסיום ההיריון", כתבו החוקרים.

עוד נמצא, כי לאחר שבועיים של הריון, 18 אחוזים מהנשים דיווחו על בחילה ללא הקאה ו-4 אחוזים מהנשים דיווחו על בחילות והקאות גם יחד, אך הנתונים קפצו ל-57 אחוזים ול-27 אחוזים, בהתאמה, בשבוע השמיני להריון. בסוף הטרימסטר הראשון, בשבוע ה-12, 86 אחוזים מהנשים דיווחו על בחילה ו-35 אחוזים על בחילות והקאות.

"הממצאים שלנו צריכים להרגיע נשים שחוות את הסימפטומים האלה, שכן הסיכון לאבד את ההיריון מופחת באופן משמעותי בנשים החוות את הסימפטומים הללו", אמרה הינקל לרויטרס.

  • עוד באותו נושא:
  • הריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully