וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב ההריונות מסתיימים בהפלה, ונשים אפילו לא יודעות

5.8.2018 / 0:15

זה ממש לא נושא שיחה נפוץ ויש מי שעבורם מדובר בטאבו של ממש, אבל הפלות קורות בתדירות הרבה יותר גבוהה ממה שנוטים לחשוב. מחקר: "הפלה היא התוצאה השכיחה ביותר של הפריה"

אישה בהריון. ShutterStock
נשים רבות עדיין לא מודעות בכלל לדבר הריונן בשבועות הראשונים/ShutterStock

זה נחשב לאחד הנושאים הרגישים ביותר, לעתים זה אפילו טאבו של ממש - אך הפלות הן עניין שכיח מאוד. ועל פי מחקר חדש הן קורות הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים ולעתים אפילו הנשים שעוברות אותן לא מודעות לכך. מממצאי המחקר עולה שיותר ממחצית ההפריות המוצלחות שמתרחשות בבני אדם מסתיימות בהפלה.

את המחקר ערך וויליאם ריצ'רד רייס, גניטיקאי התפתחותי מאוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה, והוא טרם עבר ביקורת עמיתים, אך למרות זאת ממצאיו מושכים הרבה תשומת לב. מדובר למעשה במטה-אנליזה שמתבססת על מחקרי עבר רבים ועל מאגרי נתונים רפואיים.

עוד בנושא:
נשים שיולדות יותר משני ילדים מסכנות את הבריאות שלהן
האם בחילות הריון מורידות את הסיכון להפלה?
איך מצב הבריאות שלכן לפני הכניסה להריון משפיע על בריאות הילד

אישה מביטה בתמונת אולטרסאונד. ShutterStock
הסיכויים מראש עומדים על יותר מחמישים אחוזים, והם רק מטפסים ככל שגיל האישה עולה/ShutterStock

מחקר קודם שנעשה בתחום גילה שבין 10 ל-20 אחוזים מכלל ההריונות הידועים מסתיימים בהפלה (הכוונה להפלות טבעיות ולא יזומות). במילים פשוטות זה בערך 1 מכל ארבעה הריונות. מחקר אחר, שנערך בדנמרק וכלל 1,221,546 הריונות בין השנים 1978-1992 חישב ששיעור ההפלות עמד על 13.5 אחוזים. מן הסתם הנתון הזה מושפע מכל מיני גורמים, החל מגיאוגרפיה ועד למצב סוציואקונומי, וכמובן שככל שגיל האישה עולה כך גם חל טיפוס בסיכוי שלה להפיל.

אבל יש עוד גורם שחייבים לקחת בחשבון אם מנסים לכמת את הסטטיסטיקה של הפלות, והוא שנשים רבות מאבדות את ההריון עוד לפני שהן מודעות לדבר קיומו. היות שרובן המכריע של ההפלות מתרחשות במהלך 12 השבועות הראשונים של ההריון, נשים רבות מפילות מבלי לדעת שזה מה שקורה להן. ולדברי רייס, ההפלות האלה מהוות את רוב ההפלות שמתרחשות.

עוד באותו נושא

איך נראית ומרגישה הפלה טבעית?

לכתבה המלאה

בשנות ה-20 הסיכויים של אישה ללדת ולהפיל - זהים

על פי החישובים הסטטיסטיים של רייס, סיכוייה של אישה בשנות ה-20 לחייה להרות וללדת תינוק זהים לסיכויים שלה להפיל. ומכיוון שהסיכוי להפלה עולה עם הגיל עולה מספרן של ההפלות בהרבה על מספרן של לידות תינוק חי. "לא מדובר במשהו חריג, זו הנורמה", אמר רייס לאתר New Scientist.

תינוק נולד. ShutterStock
סיכון בלתי נמנע עבור נשים שרוצות להתרבות. לידה/ShutterStock

את המידע הזה אנחנו מקבלים לא רק מסטטיסטיקות לגבי הריונות ידועים. ניתן ללמוד לא מעט גם מנתונים של הפריות מבחנה (IVF). מחקר IVF משנת 2014 מצא שמתוך 284 עוברים של נשים צעירות שהופרו והוקפאו בהצלחה, ל-151 היו פגמים במספר הכרומוזומים - שיעור של 53.2 אחוזים. בעיות כרומוזומליות מסוג זה הן הסיבה השכיחה ביותר להפלות והן הגורם שעומד מאחורי 50 אחוזים מההפלות שמתרחשות בעולם, והסיכון להופעתן עוד עולה עם הגיל.

בהתבסס על מידע כמו זה חישב רייס שלנשים בדנמרק (מבוסס על המחקר שצויין לעיל) יש 1.7 לידות חיות בממוצע בימי חייהן, ו-2.1 הפלות בממוצע. ומדובר במדינה שבה יש גישה חופשית לאמצעי מניעה ולהפלות יזומות חוקיות עד שבוע 12. לשם השוואה, נתון אחר: לנשים מורמוניות באמריקה של המאה ה-19 היו בממוצע 8 לידות חיות, ו-16.8 הפלות. הממצא הזה מצביע על שני דברים: הראשון, שהפלה היא "התוצאה השכיחה ביותר של הפריה וחלק טבעי ובלתי נמנע מהרבייה האנושית בכל גיל", כתב רייס במסקנות מחקרו. השני, שגישה לאמצעי מניעה יכולה להפחית את מספר ההפלות שאישה תחווה במהלך חייה.

סיכון בלתי נמנע

אף על פי שהמספרים האמיתיים כנראה לעולם לא יהיו ידועים באופן מוחלט, ההיגיון הפשוט מניח שאמצעי מניעה מפחיתים את הסיכון להפלה כל עוד משתמשים בהם - היות שהם מפחיתים מראש את הסיכויים להפריה. ולכן, הגיוני מאוד שזו גם המסקנה שעולה מנתוניו של רייס.

"הסיכון להפלה הוא בלתי נמנע עבור נשים שמעוניינות להתרבות ועבור מי ששואפת למשפחה גדולה, הימנעות ממספר רב של הפלות היא בבחינת בלתי אפשרית", כתב רייס במחקרו, שאותו ניתן לקרוא כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully