וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מצב הבריאות שלכן לפני הכניסה להריון משפיע על בריאות הילד

22.4.2018 / 0:00

הבהלה ליצירת אורח חיים בריא תוקפת נשים רבות שמנסות להיכנס להריון, אבל האם היא מגיעה מאוחר מדי? על פי חוקרים מבריטניה ואוסטרליה, התשובה היא כן

אישה בהיריון עם תוספי תזונה וכדורים ביד. ShutterStock
להקפיד על הבריאות לא רק לפני ההריון. אישה בהריון מחזיקה ויטמינים/ShutterStock

במהלך תקופת ההריון מרבית הנשים עסוקות באופן עקבי בבריאות שלהן - הן אוכלות יותר בריא, מקפידות יותר להזיז את הגוף ונזהרות מהשמש. אם הן היו יודעות שלחודשים ואפילו לשנים שקדמו לכניסתן להריון יש משמעות גדולה על הבריאות של התינוק שלהן הן אולי היו מקפידות יותר כבר אז.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת The Lancet ומתואר בסדרה של שלושה מאמרים חקר ראיות קיימות של שני ניתוחים שנעשו על נשים בגילאי 18 עד 42 שנים בבריטניה ובאוסטרליה. המחקר בחן את ההגדרה של התקופה לפני ההריון שמתייחסת בדרך כלל לשלושת החודשים שלפני ההתעברות וכוללת בדיקות שונות ונטילת חומצה פולית. לטענת החוקרים מדובר במידע חסר, שכן לא רק לחודשים שלפני ההתעברות יש השפעה על בריאות האם והתינוק אלא גם לשנים שקדמו לה.

עוד בנושא:
6 דברים שאת צריכה לעשות אם את מתכננת הריון השנה
האם אפשר להיכנס להריון בזמן ההריון?
למה חשוב לקחת חומצה פולית לפני ההריון ובתחילתו?

96 אחוזים סובלות מצריכת חומצה פולית נמוכה

"התקופה שלפני ההריון היא תקופה קריטית כאשר בריאות ההורים - כולל משקל, מטבוליזם ותזונה - יכולים להשפיע על הסיכון למחלות כרוניות עתידיות בילדים, ועלינו לבחון מחדש את מדיניות הבריאות הציבורית כדי לסייע בהפחתת הסיכון", הסבירה פרופסור ג'ודית סטפנסון, המחברת הראשית של המחקר וחברת סגל בקולג' האוניברסיטאי של לונדון. פרופסור סטפנסון אמרה כי בעוד רבים מודעים לסכנות של עישון או שתיית אלכוהול כאשר מנסים להרות, פחות אנשים יודעים איך התזונה שלהם יכולה להשפיע על צאצאיהם העתידיים.

מחקרים קודמים קשרו בין עישון, צריכת אלכוהול גבוהה וצריכת קפאין, תזונה לקויה, השמנת יתר ותת-תזונה במהלך תקופת ההריון, עם הסיכון של ילד לפתח מחלות לב וכלי דם ומחלות כרוניות שונות הן בילדות והן בחיים הבוגרים. מחקרים קודמים אף גילו כי השמנת יתר מצד האם והאב קשורה לסיכון גבוה יותר למחלות כרוניות אצל הילד בשלב מאוחר יותר בחיים.

בדיקות הריון. ShutterStock
ממצאים מדאיגים. אישה בהריון/ShutterStock

בניתוח החדש שנערך במהלך המחקר, החוקרים העריכו את התזונה של 509 נשים בגילאים שבין 18 ל-42, שהוא טווח גיל הפריון המוצע. ממצאי המחקר הגיעו למסקנה כי אצל 96 אחוזים מהנשים צריכת הברזל והחומצה פולית היו פחות מהרף האידיאלי בעת ההכנות להריון.

לטענת חוקרים, שיפור הבריאות הכללית של האוכלוסייה, כמו גם העלאת המודעות לחשיבות של תקופת טרום ההריון יכול לעזור לשפר את בריאותם של הדורות הבאים. "מחקר משמעותי זה מציג ראיות מוחלטות לחשיבות התזונה ואורח החיים בתקופה המוקדמת", אמרה פרופסור ג'ניס רימר, סגנית נשיא המכללה המלכותית לגנטיקה ולגינקולוגיה (RCOG). "אנחנו מודאגים מאוד מהממצאים כי ל-96 אחוזים מהנשים בגיל הפוריות יש צריכת ברזל וחומצה פולית מתחת למומלץ בהריון".

סכנה אמיתית

התפקיד העיקרי של החומצה הפולית הוא בחלוקת תאים ושכפול תקין של דנ"א. בזמן ההריון תאיו של העובר מתחלקים בקצב מהיר מאוד. לחומצה הפולית תפקיד חשוב במהלך ההיריון כולו, אך התפקיד החשוב ביותר הוא דווקא בתחילתו. 18 ימים לאחר ההפריה מתחילה להתפתח בעובר התעלה העצבית, תעלה שנמשכת מהמוח ועד הגב התחתון וממנה יתפתחו חוט השדרה והמוח. החומצה הפולית מסייעת לתהליך התקין של סגירת התעלה. מחקרים הוכיחו כי נטילת חומצה פולית טרם ההיריון ובמהלכו מקטינה בחמישים עד שבעים אחוזים את הסיכון למומים בתעלה העצבית.

גם לברזל חשיבות רבה - במהלך ההיריון עובר ברזל דרך השלייה לעובר. עלייה בנפח הדם של האם מובילה לגדילה ולעלייה במשקל, הגורמים לעלייה בדרישה לברזל. בזמן הלידה מאבדת האם כמויות גדולות של דם, ובשל כך, ובשל ההנקה שמגיעה מיד אחריה, האם סובלת בדרך כלל מחוסר ברזל בחודשים שלאחר הלידה. מחסור בברזל הוא סכנה אמיתית. כדי להתפתח באופן תקין ובריא העובר זקוק לכמות מכובדת של ברזל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully