וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חשוב לקחת חומצה פולית לפני ההריון ובתחילתו?

3.5.2016 / 8:04

אם את מתכננת הריון אולי יצא לך לשמוע המלצה ליטול חומצה פולית. מה זה בכלל חומצה פולית? האם ניתן לקבל אותה באמצעות תזונה? ולמה היא כל כך חשובה בשלבי ההריון המוקדמים?

בדיקת הריון. ShutterStock
נטילת חומצה פולית חשובה גם אם את עדיין לא יודעת שאת בהריון/ShutterStock

חומצה פולית היא ויטמין מקבוצת B. בצורתו הטבעית הוא מכונה פולאט, ואילו צורתו הסינתטית של הוויטמין, זו שמרכיבה את התוסף שנוטלות נשים בגיל הפוריות, מכונה חומצה פולית. התפקיד העיקרי של החומצה הפולית הוא בחלוקת תאים ושכפול תקין של דנ"א. בזמן ההריון תאיו של העובר מתחלקים בקצב מהיר מאוד. לחומצה הפולית תפקיד חשוב במהלך ההיריון כולו, אך התפקיד החשוב ביותר הוא דווקא בתחילתו.

18 ימים לאחר ההפריה מתחילה להתפתח בעובר התעלה העצבית, תעלה שנמשכת מהמוח ועד הגב התחתון וממנה יתפתחו חוט השדרה והמוח. החומצה הפולית מסייעת לתהליך התקין של סגירת התעלה. מחקרים הוכיחו כי נטילת חומצה פולית טרם ההיריון ובמהלכו מקטינה בחמישים עד שבעים אחוזים את הסיכון למומים בתעלה העצבית.

עוד בנושא:
ויטמינים בהיריון: מה מומלץ ובעיקר כמה?
מה אוכלים היום? 3 תפריטים בריאים להריון
לא אוכלת נכון? את עלולה לפגוע בעובר שלך

אישה בהיריון עם תוספי תזונה וכדורים ביד. ShutterStock
כדאי להתחיל 3 חודשים לפני ההריון/ShutterStock

פרק הזמן הרגיש הזה שבו מתרחש תהליך סגירת התעלה קורה בשלבים המוקדמים ביותר של ההריון – ימים בודדים לאחר האיחור בווסת. ולכן, לא מעט נשים עדיין לא יודעות שהן בהריון כשזה קורה. מכאן נובעת ההמלצה להתחיל ליטול חומצה פולית כשלושה חודשים לפני ההריון.

ההמלצה על נטילת חומצה פולית על ידי נשים בגיל הפוריות פורסמה לראשונה בתחילת שנות התשעים, על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). בשנת 2000 הצטרף גם משרד הבריאות הישראלי להמלצה. בסקר שנערך בשנת 2009 השיבו מחצית מהיולדות כי הן הקפידו על נטילת התוסף כהכנה להריון, ובהתאם נרשמה ירידה של כ-30 אחוזים במומים מולדים בתעלה העצבית.

יתרון נוסף של החומצה הפולית, הוא שבדומה לוויטמינים נוספים מאותה משפחה, כמו ויטמין B6 וויטמין B12, היא מסייעת לגוף בסילוק חומר בשם הומוציסטאין - תוצר לוואי של חלבונים שהצטברות שלו ברמות גבוהות עלולה להוביל לסיבוכים שונים בהיריון, מומים ואפילו להפלה.

עוד באותו נושא

סיבה נוספת ליטול חומצה פולית לפני ההיריון

לכתבה המלאה
ברוקולי בקערה. ShutterStock
התוסף נספג טוב יותר/ShutterStock

נכון להיום, משרד הבריאות ממליץ על נטילת תוסף שמכיל 400 מיקרוגרם של חומצה פולית באופן יומי לכלל הנשים בגיל הפוריות. הסיבה שההמלצה ממוענת לכל אישה בגיל הפוריות ולא רק למי שמתכננת הריון, היא שנתונים מצביעים על כך שכמחצית מההריונות בישראל אינם מתוכננים, אך היא רלוונטית במיוחד לנשים המתכננות הריון. לנשים אלו מומלץ להתחיל ליטול את התוסף כשלושה חודשים לפני הכניסה להריון, ולהמשיך ליטול אותו גם במהלך השליש הראשון להריון.

ומה לגבי תזונה – האם ניתן לקבל את המינון הדרוש של חומצה פולית מבלי לקחת תוסף סינתטי? התשובה הקצרה היא לא. חומצה פולית נמצאת אמנם בירקות עליים ירוקים כמו חסה, כרוב, תרד, וברוקולי; בקטניות ובדגנים מלאים, בפירות הדר; ובמזונות מועשרים. אבל חשוב להדגיש שהחומצה הפולית שמצויה בתוספים נספגת בצורה מלאה וטובה יותר בגוף. בעוד שהספיגה של הפולאט המצוי במזון לא נספג באותה יעילות.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully