וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבה נוספת ליטול חומצה פולית לפני ההיריון

13.12.2014 / 8:14

נטילת חומצה פולית עוד בשלב תכנון ההיריון ידועה בחשיבותה לצורך התפתחות תקינה של מערכת העצבים העוברית. מחקר חדש מראה כי יש לה עוד יתרונות חשובים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

חשיבותה של נטילת חומצה פולית טרם הכניסה להיריון כבר הוכחה בשל התועלת שבהפחתת הסיכון למומים במערכת העצבים של העובר. למרות הנתונים האלה, ואם להאמין למחקרים קודמים, שיעור נטילת התוסף נע בין 15 ל-30 אחוזים, והוא נמוך בעיקר בקרב נשים שנכנסות להיריון בגיל צעיר ובקרב מיעוטים אתניים.

מחקר בריטי חדש שפורסם בגיליון האחרון של כתב העת הבינלאומי למיילדות וגינקולוגיה ביצע מעקב אחר אוכלוסייה גדולה, וסקר את ההשפעה של תזמון נטילת תוספי חומצה פולית במהלך ההיריון. בנוסף, בדקו החוקרים את הסיכון ללידה של עובר קטן לגיל ההיריון, שהוגדר כמשקל לידה נמוך בעשירון התחתון ומטה. אצל עוברים שנולדים במשקל קטן קיים סיכון גבוה יותר להופעת מחלות כרוניות בהמשך החיים כגון סוכרת, יתר לחץ דם, השמנת יתר, מחלות לב וכלי דם ואפילו מחלות נפש מסוימות.

אילוסטרציה. ShutterStock
אחוזים גבוהים של ילודים קטנים/ShutterStock

הסקר נערך על קבוצה של למעלה ממאה אלף נשים בהיריון, כשהגיל הממוצע שלהן עמד על 28.7 שנים, עם אינדקס מסת גוף (BMI) ממוצע של 24.7, שכשמחציתן היו אימהות בפעם הראשונה ו-90 אחוזים מהן לא מעשנות. 84.9 אחוזים מהנשים נטלו חומצה פולית במהלך ההיריון, אך זמן תחילת הטיפול לא היה ידוע בכמחצית מההריונות.

תוצאות המחקר העלו כי השיעור הכולל של תינוקות שנולדו במשקל לידה מתחת לעשירון התחתון היה כ-15 אחוזים. באופן יחסי, השיעור של ילודים קטנים לגיל ההריון אפיין ילודים לאימהות שלא נטלו חומצה פולית. כאשר עורכים השוואה בין נטילת תוספת החומצה הפולית לפני ואחרי ההפריה, רואים את היתרון של נטילה מוקדמת - טרם ההתעברות. בקרב נשים שנטלו חומצה פולית לפני ההיריון עמד שיעור העוברים הקטנים לגיל ההריון על 9.9 אחוזים בלבד, בעוד אצל מי שהחלה ליטול את התוסף לאחר ההפרייה עמד השיעור של עוברים קטנים לגיל ההיריון על 13.8 אחוזים.

עוד באותו נושא

למה חשוב לקחת חומצה פולית לפני ההיריון?

לכתבה המלאה

המלצה סטנדרטית לנשים בהיריון

תוספת חומצה פולית היא המלצה סטנדרטית בכל מדינות העולם עבור נשים החל מהשלב שלפני ההתעברות ובמשך 12 השבועות הראשונים של ההיריון. המלצת משרד הבריאות בישראל היא על נטילת תוסף של 0.4 מ"ג חומצה פולית באופן יומי לכל אישה בגיל הפוריות, שכן 50 אחוזים מההריונות בארץ אינם מתוכננים.

אף שמרבית הנשים מודעות לחשיבות נטילת החומצה אוכלוסיית המחקר מדגימה נתונים מדאיגים שמראים כי שיעור הנשים שמיישמות את ההמלצה הוא נמוך מהמשוער. תוצאות המחקר שמצאו היתכנות ליתרונות מרובים בנטילת התוסף, מחזקים שוב את הצורך לרענן ולהזכיר לנשים כבר בשלב תכנון ההיריון את חשיבות נטילת החומצה הפולית.

עוד בנושא:

כמה באמת צריך לעלות במשקל בהיריון?
להפסיק לשתות אלכוהול עוד לפני ההיריון
היריון זה לא זמן לדיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully