וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפסיק לשתות אלכוהול עוד לפני ההיריון

9.9.2014 / 8:46

50% מהנשים לא מתכננות את ההיריון. זה אומר שחצי מהנשים עלולות לגרום לעובר שלהן נזק בלתי הפיך בשבועות הראשונים - בלי לדעת את זה בכלל. כל הסיבות להפסיק לשתות עוד לפני ההיריון

אוכל לבן. ShutterStock
סכנה בכוס יין/ShutterStock

יש הרבה מאוד דברים שאסור לעשות בהיריון - עישון, סושי, ספורט אתגרי ותרופות מסוימות הם חלק מרשימת הדברים שצריכים לחכות תשעה חודשים לפחות. על אף העובדה שהרבה נשים חושבות שמותר להן ליהנות ממעט יין בהיריון, בראש הרשימה הזו נמצאת שתיית אלכוהול, שמסוכנת לעובר בכל שלב של ההיריון. למעשה, היא כל כך מסוכנת, שרופאים ממליצים להפסיק לחלוטין עם שתיית אלכוהול כבר בשלבי תכנון ההיריון.

עוד בנושא:
בהיריון? תופעות הלוואי שנשים מעדיפות להסתיר
מה הסכנה בכניסה להיריון בגיל מאוחר?
גם היריון דורש תכנון מוקדם

ד"ר יהודה סנצקי - מומחה ברפואת ילדים, נוירולוגית ילדים והתפתחות הילד ומנהל מנהל מרפאת מ.ש.ב (מניעת שתיית אלכוהול בהיריון) במרכז שניידר – מסביר כי "חשוב להפסיק לשתות אלכוהול כבר בשלב תכנון ההיריון משום שחלק ניכר מהנשים אינן יודעות מתי בדיוק הן בהיריון, ושתייה, בעיקר אם היא מוגזמת, עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים לעובר".

לדברי ד"ר סנצקי, במחקרים שבוצעו בארה"ב ובאוסטרליה עלה שקרוב ל-50% מהנשים לא מתכננות את ההיריון. לכן, ארגון הבריאות האמריקאי פרסם את ההודעה המאוד ברורה הבאה: "לא ידועה רמה בטוחה לשתיית אלכוהול בהיריון. נשים בהיריון ונשים שמנסות להרות לא צריכות לשתות אלכוהול".

מה כל כך מסוכן בכוס יין?

שתיית אלכוהול מסוכנת בזמן היריון מכיוון שהשלייה מאפשרת מעבר חופשי לחלוטין של אלכוהול מהאם לעובר, ורמות האלכוהול המצטברות בדם התינוק זהות לחלוטין לרמות בדם האישה בעת שתיית משקאות המכילים אלכוהול.

לדברי ד"ר סנצקי, פגיעות כתוצאה משתיית אלכוהול בהיריון עלולות לגרום לפגמים במבנה הפנים, קומה נמוכה, משקל לידה נמוך, קואורדינציה פגומה, בעיות קשב וריכוז, פגיעה בזיכרון, בעיות למידה, בעיות שפה ודיבור, יכולת שכלית נמוכה, בעיות ראיה ושמיעה, מומים בלב, ועוד.

סכנה לנזק בלתי הפיך

בעוד ששתיית אלכוהול מתונה מסוכנת, שתיית מרוכזת - הקרויה בשפה המקצועית "שתיית הילולה" - מסוכנת עד מאוד. שתיית הילולה היא כל אירוע שבו אישה שותה באופן מרוכז, בדרך כלל מדובר בשתייה של מעל ארבע או חמש מנות אלכוהול. נשים הרות בדרך כלל לא מגיעות למצב הזה, אבל נשים שרק הפסיקו גלולות במחשבה שהן ייכנסו להיריון בעוד חודש-חודשיים, בהחלט עלולות להשתכר כך. אם בזמן השתייה הן בהיריון מבלי לדעת, זו בעיה.

"שתיית הילולה מסוכנת במיוחד משום שכמות גדולה בעת ובעונה אחת של אלכוהול רעילה מאד לעובר, בעיקר למערכת העצבים, והנזק הוא בלתי הפיך", מסביר ד"ר סנצקי. לכן, חשוב להגביר את המודעות לנזקי האלכוהול ולהפסיק לשתות כבר כאשר מתחילים לתכנן היריון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

170 תינוקות בשנה סובלים מתסמונת אלכוהול עוברי

חשוב לציין כי בכל שנה נולדים בישראל כ-170 אלף תינוקות. על פי הערכות, 1,700 מהם סובלים מבעיות כלשהן כתוצאה מצריכת אלכוהול בזמן ההיריון וכ-170 מהם סובלים מתסמונת אלכוהול עוברי. למרות האזהרות, על פי מחקר שבוצע בשנה שעברה בשניידר, כ-15% מהנשים שותות במהלך ההיריון.

מרפאת מש"ב בשניידר מש"ב היא מרפאה ארצית לאבחון, מעקב וטיפול בילדים שנחשפו לאלכוהול במהלך ההריון, הממומנת על ידי הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול. אפשר לפנות למרפאת מש"ב בבית החולים שניידר בטלפון 03-9253867 או בדוא"ל ysenecky@clalit.org.il

היום (09.09.2014) מצוין יום המודעות לנזקי האלכוהול לעובר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully